3 cm luft mellan tvättställ och vägg känns lite överdrivet. Dessutom illustreras med en bild på ett tvättställ som är monterat dikt mot väggen.
När tvättställ monteras på kommod bör det sättas dikt an och även läggas en silikonrand vid vägg. Jag skulle inte vilja ha 3 cm glipa ner i en kommod så att vatten, tandborstar och allt annat som är mindre än en badboll ramlar ner där.
 
  • Gilla
megajocke och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
M Mikael Zinai skrev:
Hittills har jag ej hittat en endaste stödhylsa i ett förkromat rör någonstans jag demonterat eller servat
Nej, det stämmer då denna regel är ganska "ny"!
Gissningsvis ca 5 år sen detta kom på tal.

Allt man gjorde "förr" har inga stödhylsor i förkromade kopparrör. Men det är nya tider nu.

https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/forkromade-kopparror/rsk-8564165-forkromade-kopparror/

Förkromade halvhårda kopparrör med specifikationer och texten "Stödhylsa ska användas" markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, det stämmer då denna regel är ganska "ny"!
Gissningsvis ca 5 år sen detta kom på tal.

Allt man gjorde "förr" har inga stödhylsor i förkromade kopparrör. Men det är nya tider nu.

[länk]

[bild]
Jag vet att det står i bla THB och montanvisningar men det är inte många som efterlever det kan jag lova idag heller. Jag jobbar med mycket försäkringsskador och återställer dessa och demonterar väldigt ofta nya installationer och har än idag inte hittat någon som använt stödhylsa i halvhårda rör.
 
Nä det är väl inte så konstigt..
Använder man stödhylsa så blir det inte vattenskador.. :rofl::p
 
  • Gilla
Pontus95 och 2 till
  • Laddar…
Det roliga med artikeln är att vi på jobbet gör tvärtom , vi drar själva rör i rör i väggar platta etc etc.
Det är ju efter det rörisen kommer och göra alla installationer.
 
Krilleman
M Mikael Zinai skrev:
Jag vet att det står i bla THB och montanvisningar men det är inte många som efterlever det kan jag lova idag heller. Jag jobbar med mycket försäkringsskador och återställer dessa och demonterar väldigt ofta nya installationer och har än idag inte hittat någon som använt stödhylsa i halvhårda rör.
Jag vet också att det är många som inte efterlever nya regler och monteringsanvisningar. :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Dock gynnar man inte sig själv när man gör så och det brukar resultera i att man faller på eget grepp förr eller senare.
 
En bekant fick 2 vattenskador (i 2 lägenheter)i samma hus, byggt på en dyr adress av en av de stora drakarna. Tydligen drabbades orimligt många lägenheter i området kort efter huset var färdigt, pga som jag förstod stödringar lyste med sin totala frånvaro. Inte bara hempulare gör fel. :D
 
J
Kan man inte alltid använda stödhylsor som amatör?
 
Staffans2000
J Jotsat skrev:
Kan man inte alltid använda stödhylsor som amatör?
Jo.
 
G
Hejsan! En fråga!

Klämringskopplingar är ju inga konstigheter, så köper man en blandare med 10mm slätända så är det ju en enkel 10mm / 10mm klämringskoppling man kör om man då har 10mm rör upp till blandaren, inte sant?

Men vissa blandare, exempelvis IKEAs kör ju den andra varianten 3/8 tums inkoppling på blandaren.

Men då är det väl inte svårare än att man köper en koppling som är 10mm till 3/8 tum?
Ex denna:
https://www.vvsochbad.se/VVS-Blanda...landare-3-8-till-10-mm-kopparroer-789221.html

Behöver man täta eller har gummipackning på 3/8 kopplingen? Eller är det bara att skruva fast?

Men beteckningen "3/8" verkar inte finns på andra sidor utan där verkar det stå "R10" eller "10 (3/8'') men det är väl samma sak?

Det är ju det jobbigaste inom denna bransch att det inte finns någon standard för mått mm.

--

Och om man vill ha en koppling till exempelvis en toalett (Säg IFÖ Sign) och man har 10mm rör fram till den. Vad kör man för koppling då? Är det exempelvis typ en avstäningsventil 12xG1/2 och sen anlustningsslang 15x15 mellan ventilen och undersidan toalett?

Och ang toalett, om man tar ex IFÖ Sign så finns den med avloppsanslutning "inbyggt s lås" samt "Univerallås, baklåt". Vad är skillnaden där? Antar att man ska ha den med inbyggt S lås?

Tack!
 
Redigerat:
G MrGlad8 skrev:
Hejsan! En fråga!

Klämringskopplingar är ju inga konstigheter, så köper man en blandare med 10mm slätända så är det ju en enkel 10mm / 10mm klämringskoppling man kör om man då har 10mm rör upp till blandaren, inte sant?

Men vissa blandare, exempelvis IKEAs kör ju den andra varianten 3/8 tums inkoppling på blandaren.

Men då är det väl inte svårare än att man köper en koppling som är 10mm till 3/8 tum?
Ex denna:
[länk]

Behöver man täta eller har gummipackning på 3/8 kopplingen? Eller är det bara att skruva fast?

Men beteckningen "3/8" verkar inte finns på andra sidor utan där verkar det stå "R10" eller "10 (3/8'') men det är väl samma sak?

Det är ju det jobbigaste inom denna bransch att det inte finns någon standard för mått mm.

--

Och om man vill ha en koppling till exempelvis en toalett (Säg IFÖ Sign) och man har 10mm rör fram till den. Vad kör man för koppling då? Är det exempelvis typ en avstäningsventil 12xG1/2 och sen anlustningsslang 15x15 mellan ventilen och undersidan toalett?

Och ang toalett, om man tar ex IFÖ Sign så finns den med avloppsanslutning "inbyggt s lås" samt "Univerallås, baklåt". Vad är skillnaden där? Antar att man ska ha den med inbyggt S lås?

Tack!

Vad menar du med att det inte finns någon standard? Tum och millimetergängor är väl standard.
 
G
J jorgenlj skrev:
Vad menar du med att det inte finns någon standard? Tum och millimetergängor är väl standard.
Ja standard på beteckningen..

Mäter du 17mm på en gänga så blir ju det då G3/8 som är tum, inte sant? Men det kan sen i listor heta R10 .. OCH även G10.. eller? Där finns väl ingen standard i Svenska VVS-butiker hur man märker upp? Inte ens Ahlsell verkar märka samma på sitt sortiment? Eller det kanske är något jag missat?
 
G MrGlad8 skrev:
Ja standard på beteckningen..

Mäter du 17mm på en gänga så blir ju det då G3/8 som är tum, inte sant? Men det kan sen i listor heta R10 .. OCH även G10.. eller? Där finns väl ingen standard i Svenska VVS-butiker hur man märker upp? Inte ens Ahlsell verkar märka samma på sitt sortiment? Eller det kanske är något jag missat?
Enkelt kan man väl säga att tum är den gamla standarden som fortfarande lever kvar och mm den nya. Vad gäller R,G och M gänga är det beteckningen för stigningen på gängan och om den är konisk eller rak.

Vad gäller koppling till en blandare skulle jag rekommendera att sätta in en kulventil istället för en rak koppling. Alltid lättare om man behöver göra nåt i framtiden.

WC stol pratar man om P eller S lås. Enkelt förklarat ett S lås går ner med avloppet i golvet och ett P lås går ut med avloppet rakt bakåt.
 
G
O oneill skrev:
Enkelt kan man väl säga att tum är den gamla standarden som fortfarande lever kvar och mm den nya. Vad gäller R,G och M gänga är det beteckningen för stigningen på gängan och om den är konisk eller rak.

Vad gäller koppling till en blandare skulle jag rekommendera att sätta in en kulventil istället för en rak koppling. Alltid lättare om man behöver göra nåt i framtiden.

WC stol pratar man om P eller S lås. Enkelt förklarat ett S lås går ner med avloppet i golvet och ett P lås går ut med avloppet rakt bakåt.
Tack för svaret! Men pratar vi om samma sak? För vad jag förstått så står R för Withworth Rörgänga men att det även benämnts G ibland. Här exempelvis:
http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9
och
https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/3030000001_vvsguide_1212.pdf

Så står det ju att "ny ansi" G10 är 17mm utvänd. och gammal beteckning ska ha vart R10 eller 3/8 tum då.
Alltså är rätt benämning G10 då?

G och R i detta fallet har väl inte med stigning mm på gänga då utan är bara beteckning om jag fattat det rätt?
 
Inte riktigt så enkelt.
Men inom det du talar om har det inte så stor betydelse.
Kika på denna länken https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gänga
Beror ju på inom vilket gebit man tittar och årtal på delarna.
Båda har 55 grader spetsvinkel och är således kompatibla med varandra. Har nog aldrig stött på en invändig Rgänga dock men hört att det finns men inte inom vvs vaf jag vet. Ska sägas att det koniska är extremt lite och syns bäst på svarta rördelar.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.