6 365 läst · 62 svar
6k läst
62 svar
Koll med tingsrätt innan antagande av ny medlem?
Oavsett måste föreningen till att börja med faktiskt uttrycka på vilken grund de vill ha uppgifterna och vilket intresse de vill skydda. Det är egentligen inte upp till oss att spekulera om det även om det leder till intressanta resonemang.G g.kraft skrev:Här var det vilda spekulationer.
Utgår man från GDPR så finns inte många legal grunder för behandlingen att vila på än "Berättigat intresse" eller det mer passande namnet Intresseavvägning som bättre preciserar vad det handlar om. Då det inte finns något lagkrav att göra detta som exempelvis är fallet med kreditkontroll, och det heller inte krävs för att föreningen ska kunna ingå avtalet med den tilltänkta medlemmen så som att behandla kontaktuppgifter. Samtycke kan bara användas om det är helt frivilligt och bli ju rätt poänglöst, det går även argumentera för att det inte kommer bli giltigt då det sker under stark påtryckning. Av samma anledning är det exempelvis nästintill omöjligt för en arbetsgivare att få samtycke från anställda då de är i beroendeställning.
Föreningen måste helt enkelt visa att Intresset för föreningen överväger intresset hos den enskilde till integritet i det specifika fallet. Denna legala grund används till väldigt mycket, ex marknadsföring.
Det är dock relativt stor skillnad på att använda detta med harmlösa uppgifter för att skicka reklam och något så känsligt som tidigare domar, speciellt då detta ska ges till framtida grannar (inte alla domar lär vara skäl för att neka). Detta är inte specifikt definierat som en känslig personuppgift i likhet med sexuell läggning, religion osv, men har stärkt skydd. Så ska man behandla detta, så måste det finnas ett starkt behov. Det skulle exempelvis vara att det finns ett skyddat boende i bottenvåningen på föreningen, återkommande problem med kriminell verksamhet pga omständigheter kring föreningens geografiska läge vid ett fängelse osv. Då man kanske skulle kunna ha ett case.
Att bara göra det som "bra att ha" är, alla fall enligt mig, helt orimligt.
Eftersom det sker på Intresseavvägning är det mest pragmatiska att helt enkelt använda sin rätt att invända mot behandlingen, då måste föreningen redogöra för varför behandlingen är absolut nödvändig eller lägga ner dumheterna.
Kan de inte uttrycka en grund och ett ändamål så får de inte behandla uppgifterna (med vissa i detta fallet irrelevanta undantag, som jag nämnt ovan).
Ja men det är väldigt stor skillnad på att agera på information man har, jämfört med att samla information om alla för att kunna agera på det fåtal som är misstänkt.M merbanan skrev:Om man har förskola i samma hus kan det nog vara motiverat att kolla upp så att sexbrottslingar ej medges inträde i föreningen.
Men jag kan ta ett exempel från verkligheten som jag tror en domstol skulle hålla med föreningen om. I det fallet så nekades en köpare utan registrerad årsinkomst och som ville betala för lägenheten kontant (sedlar). Det var dock ca 15 år sedan men utan årsinkomst tror jag en förening framgångsrikt kan neka medlemskap om inte köparen kan inkomma med en trolig förklaring.
Att neka någon man vet gjort sig skyldig till ett visst brott, kanske flyger beroende på brott. Men att på förhand kräva utdrag är något annat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
hur kolla ljusbilden innan installation av spotlight?
Belysning -
Kolla först asbest innan du bryter upp gamla golv!
Golv -
Vårkolla fritidshuset innan du slappnar av
Artikelkommentarer -
Kolla frys- och vattenskador innan köp av hus
Lösvirke & Timmerhus -
Som rörmokare kollar man inte att rören är i våg innan man börjar montera?
Vatten & Avlopp