25 166 läst · 71 svar
25k läst
71 svar
Koka stuga på en spik..
Jarlingar skrev:När vi ändå har den samlade bastueliten..
Vad tror ni om Harvia m2?
[bild]
[länk]
Harvia säger max 13m³ och bastun blir strax under 12m³, så långt allt väl.
Men dom säger även att vid oisolerad timmerbastu så skall volymen räknas x1.5
Men jag tänker att det är även för vinterbastu och därför kommer räcka till på hösten.
Om du gillar att basta "på riktigt", alltså med rejält ösande, så skulle jag satsa på ett aggregat med lite större stenmagasin. Typ Harvia 16, https://www.gardenstore.se/bastuugn-harvia-16?refSrc=42390&nosto=nosto-page-product2. Är rätt liten prisskillnad ändå. Tror annars inte värmen är något problem med Harvia m3.
Mycket sten ska det vara! Tror inte den kan bli för stor. Bättre att gå upp i storlek än att tokelda en liten bastukamin. Min hemmabastu (el) har ett stenmagasin på 70kg vilket ger en väldigt fin ånga gör att man kan basta även vid lägre temperaturer. 90 grader torrbastu gör ingen glad.J JoxarJonny skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Varmvatten är väl sällan ett problem i en bastu. Kallvatten däremot kan ju vara en utmaningE Echraz skrev:Har aldrig sett ett behov av vattenvärmare i en vedeldad bastu. Med en kamin med vattentank i får du kokande vatten när du bastar sen är det bara att blanda till rätt temperatur med kallvatten i 10-litershinkar. En redig plastskopa sen för att skölja av sig med det perfekt tempererade vattnet. Behöver inte vara så komplicerat. Åker du till Finland är det lätt att få tag i rediga vattenskopor på valfri stormarknad. Lär gå att få tag i Sverige också
10-litershinkar på golvet brukar fungera bra. Skönaste är ju om man har en pump och slang men att hämta från en sjö eller brunn med hinkar funkar det med. Går ju att smälta snö/is också om det är riktigt fruset.N northernlight65 skrev:
Min bastu är byggd på en kärra så jag ville hålla nere vikten, fönster och dörr är plexiglas. 180 isolering i tak och 45 i väggar. Ingen isolering i golvet. Det tar ca 15 min att få upp värmen till 75 grader vid 0 gradigt. Tanken med kärra var att jag vill flytta den till kajen och basta/bada.Jarlingar skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder