Kom på att två av väggarna är ju faktiskt innerväggar dessutom :giggle: (y)
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Jag har M3 aggregatet till en mindre bastu än din och jag skulle nog ta större aggregat om jag var du. M20 eller liknande för att det ska funka bra vid låga temperaturer.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
När vi ändå har den samlade bastueliten..
Vad tror ni om Harvia m2?
[bild]
[länk]

Harvia säger max 13m³ och bastun blir strax under 12m³, så långt allt väl.
Men dom säger även att vid oisolerad timmerbastu så skall volymen räknas x1.5
Men jag tänker att det är även för vinterbastu och därför kommer räcka till på hösten. :thinking:

Om du gillar att basta "på riktigt", alltså med rejält ösande, så skulle jag satsa på ett aggregat med lite större stenmagasin. Typ Harvia 16, https://www.gardenstore.se/bastuugn-harvia-16?refSrc=42390&nosto=nosto-page-product2. Är rätt liten prisskillnad ändå. Tror annars inte värmen är något problem med Harvia m3.
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
J JoxarJonny skrev:
Om du gillar att basta "på riktigt", alltså med rejält ösande, så skulle jag satsa på ett aggregat med lite större stenmagasin. Typ Harvia 16, [länk]. Är rätt liten prisskillnad ändå. Tror annars inte värmen är något problem med Harvia m3.
Mycket sten ska det vara! Tror inte den kan bli för stor. Bättre att gå upp i storlek än att tokelda en liten bastukamin. Min hemmabastu (el) har ett stenmagasin på 70kg vilket ger en väldigt fin ånga gör att man kan basta även vid lägre temperaturer. 90 grader torrbastu gör ingen glad.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Har ångrat mig angående golvet i bastun.
Blir vanlig trossbotten där också.
Anledningen är råttor som gärna letar sig in överallt dom kan. :rolleyes:
Släckt kalk i trossbotten ska visst vara bra mot möss.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
chris47 chris47 skrev:
Jag har M3 aggregatet till en mindre bastu än din och jag skulle nog ta större aggregat om jag var du. M20 eller liknande för att det ska funka bra vid låga temperaturer.
Hur är bastun uppbyggd?
Tak vägg golv?
 
E Echraz skrev:
Har aldrig sett ett behov av vattenvärmare i en vedeldad bastu. Med en kamin med vattentank i får du kokande vatten när du bastar sen är det bara att blanda till rätt temperatur med kallvatten i 10-litershinkar. En redig plastskopa sen för att skölja av sig med det perfekt tempererade vattnet. Behöver inte vara så komplicerat. Åker du till Finland är det lätt att få tag i rediga vattenskopor på valfri stormarknad. Lär gå att få tag i Sverige också
Varmvatten är väl sällan ett problem i en bastu. Kallvatten däremot kan ju vara en utmaning
 
N northernlight65 skrev:
Varmvatten är väl sällan ett problem i en bastu. Kallvatten däremot kan ju vara en utmaning
10-litershinkar på golvet brukar fungera bra. Skönaste är ju om man har en pump och slang men att hämta från en sjö eller brunn med hinkar funkar det med. Går ju att smälta snö/is också om det är riktigt fruset.
 
  • Gilla
poho
  • Laddar…
E Echraz skrev:
10-litershinkar på golvet brukar fungera bra. Skönaste är ju om man har en pump och slang men att hämta från en sjö eller brunn med hinkar funkar det med. Går ju att smälta snö/is också om det är riktigt fruset.
Absolut. Många hinkar med snö och is blir det. Det kan jag nog lova :D
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Släckt kalk i trossbotten ska visst vara bra mot möss.
Det behöver inte vara stora "altanspringor"! Någon millimeter är tillräckligt för att släppa igenom både vatten och luft utan att få in mössen. Se bilden:
Alt-trägolv på altan med smala springor mellan brädorna och en del av en blomkruka i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trall brukar jag lägga kloss och då brukar det bli 3-5mm springor när det torkat.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur är bastun uppbyggd?
Tak vägg golv?
Min bastu är byggd på en kärra så jag ville hålla nere vikten, fönster och dörr är plexiglas. 180 isolering i tak och 45 i väggar. Ingen isolering i golvet. Det tar ca 15 min att få upp värmen till 75 grader vid 0 gradigt. Tanken med kärra var att jag vill flytta den till kajen och basta/bada.
Bastu byggd på en kärra med rundat plexiglasfönster, dörr av plexiglas och skorsten, placerad på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastuaggregat intill ett fönster av plexiglas i en bastu byggd på en kärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Bättre att sätta vanligt spåntad trägolv som lutar lite mot varandra med en hängränna under.
Drar mindre kallt när man badar under vinter,höst,och vår
 
  • En bastu med upplyst kamin och mörkt trädgolv, en hink och en fönstervy i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
chris47 chris47 skrev:
ca 15 min att få upp värmen till 75 grader vid 0 gradigt
Tycker inte 15 min är speciellt länge.
Antagligen så är dörren och fönstret stora energibovar i ditt fina bygge (y)
 
Farsan hittade någe hemsmide i 5mm plåt..
Hemgjord metallkonstruktion i 5mm plåt med en cylinderformad metallbit i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemgjord grill i 5mm tjock rostig plåt med öppen framsida och centralt placerad metallcylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite spissvärta och en bit eldfast glas så får det duga.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.