Har ett rätt stort garage/verkstad på 65kvm,4m i tak, med 2 stora takskjutportar, som nu värms upp av en Mitsubishi LLVP. Den är märkt "5.8kW" för värme men klarar rakt inte av att hålla garaget varmt när det blir kallt ute. Enligt specifikationen ska den funka ner till -15. När det blev -20 förra året så sjönk tempen i garaget kraftigt. Det används som verkstad året runt så det är inte acceptabelt.
Jag tog och pluggade in garaget i beräknaren på purmo.com, för att uppskatta värmebehov. Det är välisolerat (typ 400 tjocka väggar) men portarna har ett U-värde på 1.5 ungefär och tar ju i princip upp en hel vägg. Om jag antar att väggar och tak har 0.4 i U-värde så blir snittet 0.6W/m2K om jag räknat rätt. Vid vår DUTV på -24C kommer värmebehovet ut till 7kW för att kunna hålla +16C innetemp.
Vi funderar på att byta FLVP mot bergvärme/FTX (en annan diskussion) och tänkte då att det vore fördelaktigt att dimensionera in garagets värmebehov och dra en kulvert typ 5m över till garaget. Vi har ju dock golvvärme så frågan var om man kan tillfredsställa värmebehovet med en fläktkonvektor som går på golvvärmens framledningstemperatur.
Vid -24C är framledningstemperaturen på golvvärmen 39C. Så vitt jag kan förstå så skulle den största Carisma CRC 94, som enligt tabellen ger max ~8kW vid 45/40/20 framledning/retur/lufttemp, ge 82% av det vid 39/34/18 istället, dvs 6.5kW. Men det är då vid ett helt otroligt flöde på 23l/min. Enligt flödesmätarna på fördelningen till golvvärmen i huset är det nu 10 kretsar som alla har runt 1l/min, så flödet till garaget skulle alltså öka totalflödet genom systemet 3x. Funkar det att ha så olika flöden i kretsarna? Eller åker man på att öka framledningstemperaturen från pumpen och shunta ner golvvärmen istället? Det blir ju ett mer komplicerat ingrepp i den befintliga installationen i så fall.
Vore intresserad att höra vad ni tror bästa lösningen är. Primära intresset är att minimera energiförbrukning och därmed kostnad på lång sikt.