Nu är jag ju ingen elektriker eller särskilt kunnig när det gäller LED men det de flesta ledtillverkare rekommenderar och de flesta elektriker använder är RKUB 0,75.
2,5 mm kabel för LED känns lite överdrivet:)

OBS! jag pratar om nätsidan alltså 230V!
RKUB har märkspänningen 60V

Normallt så skyddar man kabeln med 10A (eller 16A) säkring, det betyder oftast 1,5 (eller 2,5mm²) kabel.

Jag har inte riktigt koll på om man får gå ner i kabelarea i ett sånt här fall.
Men den tunna kabeln som kommer med driven klarar utan problem strömmen som lampan drar.

Men om en kortslutning uppstår och man har en massa med kopplingspunkter och långa klena kablar så kan det leda till att kortslutningsströmmen blir för låg att utlösningstiden blir för lång då kan de klena kablarna i värsta fall överhettas och orsaka brand!

aha, då är jag med:)

Rusk skrev:
Kör du med någon annan källa än spottarna? Jag har tänkt köra spottarna i hallen, köket och i vardagsrummet. I hallen är det inte så viktigt. Men i vardagsrummet har jag inte en enda taklampa samt det är väldigt dåligt med ljusinsläpp. Men ska nog be elektrikern koppla in dessa och så får vi se hur det blir. Blir det för svagt, så beställer jag en annan modell och hoppas att hålen passar...
8 st 1 x3 W utan blixt...

• 1372199417634.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bjolo360 skrev:
Nån som vet hur man ska tolka det på ali-express när samma produkt verkar finnas på två ställen?
Vad är t.ex. skillnaden mellan dessa?
[länk]
[länk]
Den senare verkar ju vara halva priset?
Andra länken är för 110volt enligt specen

Ni som köper dess led's använder ni plåtburkar bakom som skydd eller inte?

sblixten skrev:
Jag behöver 50st. spottar till nedanvåning med dåligt ljusinsläpp.
Se bara till att göra en provbeställning innan du köper 50 st. Kvalitén och beskrivningar är och kan ofta vara missvisande. Tror det blir för komplicerat att skicka tillbaka om du inte är nöjd.
Har gjort ett 10-tal beställningarar från ali.. Dom leddar jag fått har varit helt ok. Färgåtergivning är inte superbra men ljusstyrka har varit bättre än förväntat. Fick byta tillbaka till halogen vid frugan sminkspegel eftersom hon enligt egen utsago blev blek ;)

Någon gång har en led pajad. Men dom jag beställt av har gladeligen refund:at och även skickat en ny led efter att jag skickat foto.

hek skrev:
Se bara till att göra en provbeställning innan du köper 50 st. Kvalitén och beskrivningar är och kan ofta vara missvisande. Tror det blir för komplicerat att skicka tillbaka om du inte är nöjd.
Har gjort ett 10-tal beställningarar från ali.. Dom leddar jag fått har varit helt ok. Färgåtergivning är inte superbra men ljusstyrka har varit bättre än förväntat. Fick byta tillbaka till halogen vid frugan sminkspegel eftersom hon enligt egen utsago blev blek ;)

Någon gång har en led pajad. Men dom jag beställt av har gladeligen refund:at och även skickat en ny led efter att jag skickat foto.
Då är det väl bara att inse att jag först måste göra en provbeställning och skjuta på detta projekt ett par månader framåt :(
Tackar för svaret!

sblixten skrev:
Jag provar en lite starkare spot till att börja med.
Jag beställde 4 av denna: [länk]
Jag valde/betalade för expressleverans 3-7 dagar.
återkom med bild o resultat:)
/
M

När man väljer så starka LEDs som 14 w borde man även kunna öka vinkeln på ljuset till 90 eller 120 grader. 45 grader tror jag blir ganska litet, Men vi får se:)

Nån som har tips på bra våtrumsspottar från aliexpress? vita helst, vinklingsbara, dimbara.

Har svårt att hitta... :surprised:

Lars_Gisela skrev:
Nån som har tips på bra våtrumsspottar från aliexpress? vita helst, vinklingsbara, dimbara.

Har svårt att hitta... :surprised:
Det finns någon fin regel som säger att om det är över en viss höjd behövs inte någon speciellt IP-klassning. Tror det är 220cm, men är osäker.
De jag ska ha ska vara i badrum men har högt till tak ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.