18 508 läst · 101 svar
19k läst
101 svar
Köpte hus "målat" med kreosot
Tyvärr är det inte så. Själv är jag född nästan utan luktsinne. Jag måste sticka näsan i en hög kreosotimpregnerade järnvägssyllar en varm sommardag för att känna lukten av dem.SågspånPappspikEternit skrev:...och även om köparen inte från början känner till vad kreosot är, borde han ändå ha reagerat på lukten. Det är en väldigt speciell lukt, för att inte säga "stank", från stenkolstjära, och han borde ha undrat varför det luktade så inne i ett hus han ville köpa! Det är ju liksom inte en normalt förekommande inomhuslukt. Det luktar inte gammal telefonstolpe eller järnvägsslipers i folks hem.
Hur det luktar i en bostad är ju någonting som alla upplever. Alla har ett luktsinne. Och det är fullt rimligt att välja bort ett hus som luktar illa på visningen, eller bara luktar konstigt. Likaväl som en kan välja bort ett hus som stör ens andra sinnen, exempelvis ljud från en närbelägen motorväg som irriterar. Våra fem sinnen är bra varningssignaler vid en visning!
Det var väl först efter att målmedvetet och utan resultat ha letat efter en bensinläcka i bilen någon gång i 30-årsåldern som jag riktigt insåg att andra har ett sinne som jag inte har. Pappa hittade läckan på ett par minuter genom att gå efter lukten. Jag kände knappt någon lukt överhuvudtaget där jag stod på huvudet i motorrummet.
Vi har marknadsekonomi i Sverige. På gott och ont.Johnny Beebo skrev:
Vid Köp/sälj.
Och jordabalken gäller som grund vid fastighetsansvar.
Det går som arg röd tråd genom många inlägg här, där många inte riktigt vill förstå. Här i landet håller inte Staten folk i handen i ur och skur. Man får klara sig själv många gånger.
Mäklare har mest hand om det praktiska och förmdlar.
Liknande som en annons på Blocket. Blocket är då mäklaren. Med ditt synsätt skulle Blocket isf stå för kalaset om tex köpta skottkärrans hjul går trögt i vissa vinklar om den är lastad. Vilket är nästan omöjligt att kolla innan.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Ok, jag brukar inte tycka synd om folk. Men - många unga idag vet nog inte vad kreosot är. Och oavsett ålder eller skick på huset är detta inget man kan förvänta sig att hitta i ett hus..
En driven besiktningsman borde skrivit tydligt i protokollet att han luktar kreosot och att huset troligen inte är beboeligt.
Med risk för att bli förklarad idiot tycker jag att besiktningsmannens försäkring borde ta hälften, mäklarfirman en fjärdedel, köparen en fjärdedel och så skulle dödsbodelägarna åtalas för miljöbrott om de inte betalar resterande fjärdedel..
Sådär, nu har jag klemat bort dagens ungdom och förstört dem för livet.
En driven besiktningsman borde skrivit tydligt i protokollet att han luktar kreosot och att huset troligen inte är beboeligt.
Med risk för att bli förklarad idiot tycker jag att besiktningsmannens försäkring borde ta hälften, mäklarfirman en fjärdedel, köparen en fjärdedel och så skulle dödsbodelägarna åtalas för miljöbrott om de inte betalar resterande fjärdedel..
Sådär, nu har jag klemat bort dagens ungdom och förstört dem för livet.
Hur får du ihop det där?A Anders_Nilsson skrev:
Bes.man.förs. ½
Mäklare ¼
Köpare ¼
Dödsbo ¼
½+¼+¼+¼ = 1¼.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Ok, jag överskattade forumet.
25% betalas av köparen och dödsboet åtalas för miljöbrott. Spöstraff samt internering ingår.
Alternativt betalar dödsboet köparens 25% och slipper internering på en öde ö. Köparens 25% bortfallet då.
25% betalas av köparen och dödsboet åtalas för miljöbrott. Spöstraff samt internering ingår.
Alternativt betalar dödsboet köparens 25% och slipper internering på en öde ö. Köparens 25% bortfallet då.
Liknande trådar
-
Hur målar jag klart det som inte blev färdigmålat på huset 2019?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om hus som målats med falurödfärg
Fasad -
”Färdmålat” hus, måla bakom altanregel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedel
Artikelkommentarer -
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer