P pethson skrev:
Jag köpte ett hus i oktober 2011.
I husets garage stod en svarv som tillhörde sonen.
Han undrade om svarven kunde stå kvar en tid för att han skulle ordna så den fick en plats.
Så vi skrev ett avtal som jag nu i efterhand inser att det var luddigt.
Det står att svarven skall få stå kvar en tid, vilket jag antog var ett antal månader och max något år.

Jag har inte hört något från sonen, och jag trodde att jag skrivit avtalet med den gamle mannen som avled några år senare. Men det skrevs på av mig och sonen.

Till saken hör att det inte finns något information om hur vi skall kontakta varandra. Och han har hemligt telefonnummer.
Jag tycker att det borde ligga i hans intresse att hålla koll på att det fortfarande är ok att den står kvar?
I avtalet står att jag har rätt att använda svarven.
I avtalet står inget om någon hyra eller att den skall få stå gratis.

För något år sedan flyttade jag svarven så den nu står hemma hos en vän, som har kunskapen om hur man använder den. Och han vill självklart inte att den försvinner...

För någon vecka sedan, ganska precis 11 år senare. Så hör han av sig och vill hämta sin svarv.

Kan jag anse att han förbrukat sin chans och att avtalet inte längre gäller då det gällde under en tid, eller är jag förbunden till avtalet tills någon av oss dör?

Det inte är någon jag alls känner mer än vi köpte hans föräldrars hus.

Jag retar mig på hans oförskämda sätt att inte alls höra av sig på 11 år och sedan tro att det bara är att komma och hämta.
Jag har nu lärt mig att vi borde skrivit att den fick stå till ett visst datum, eller att det låg på honom att förnya avtalet varje år.

Kan jag ta ut någon form av hyra trots att det inte står i avtalet.
Själv har jag motorcyklar där man ofta hyr en plats i ett garage för 3-500 kr/mån. Och det är typ samma storlek...

Vad kan jag göra?

///Peter!
Det stämmer som några påpekar med egenmäktigt förfarande m.m. men lagen säger också att om det gått mycket lång tid innan ägaren flyttar sin egendom, 1-2 år anges som tidsram, övergår egendomen till i detta fall till husägaren TS.
Avtalet som gäller "en tid" kan näppeligen innebära i eviga tider. Dessutom ska hänsyn tas till huruvida TS hindrats att nyttja hela sin boyta.

• Gilla
MiaV och 4 till
  • Laddar…
S Snickardricka skrev:
Ingen kan väl på allvar mena att TS ska göra en stor sak av det här? Man kan vrida och vända fram och tillbaka såklart, men ingen kan väl på riktigt argumentera för att påbörja en rättsprocess kring detta?
Nej! TS ska verkligen inte göra någon stor sak, eller starta någon rättsprocess. Allt ligger i "sonen" händer.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men TS har varken försökt få kontakt eller skrotat svarven. Så varför ljuga?
Ljuga?
Du kan väl inte mena att "sonen" betett sig ärligt och bra.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
H
sunnis sunnis skrev:
Å andra sidan har du haft en svarv som du kunnat nyttja gratis i 11år, ur sonens perspektiv så kanske han anser sig varit schysst att lånat ut den gratis så länge till dig. Tänker bara hur han skulle reagera.

Jag skulle erbjudit han att hämta den och tacka för att han äntligen har hört av sig och du har aldrig fått tag på honom och den ska hämtas inom 30 dagar eller liknade så att ni kommer överens om ett avslut på det hela (som borde varit med i avtalet från första början). Stå på dig med att det ska gå snabbt annars går den till tippen för den är i vägen. 11år är total oskälig förvaringstid, det går inte argumentera mot.

Skulle gissa på att det är 50/50 chans att han faktiskt hämtar den, har han inte orkat bry sig på 11år så är det nog inte så intressant nu heller. Det är ju en del jobb med att flytta och köra gissningsvis.

Du slipper ljuga och kanske hamna i trubbel och samtidigt har en hyfsad god chans att kanske få ha kvar svarven.
"Skulle gissa på att det är 50/50 chans att han faktiskt hämtar den, har han inte orkat bry sig på 11år så är det nog inte så intressant nu heller." Min gissning blir att han sålt den till någon, som nu vill hämta den. :)

Se https://lawline.se/answers/fraga-om...-inte-langre-vill-forvara-egendom-at-deponent

Du har ett ansvar att meddela svarvens ägare när du inte längre vill förvara svarven. Det är lätt att vara efterklok och säga att det borde ha skett för länge sedan och absolut i det skede då svarven flyttades till din vän. Ni har bägge brustit i era åtaganden och jag skulle säga att den egna bristen att inte meddela svarvens ägare kan vara det sura äpplet att bita i genom att faktiskt ge tillbaka svarven. Åtminstone ge en skriftlig tidsfrist nu.
Delgivningslagen säger hur delgivning av meddelande ska ske. Saknas känd adress kan det bli aktuellt att använda kungörelsedelgivning. Folkbokföringen hos Skatteverket kan bistå med information om hur och var personen ska delges och kronofogden kan vara en annan myndighet som kan bistå med hjälp.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
korsriddaren och 2 till
  • Laddar…
A
Är det bara jag som imponeras av att man skriver ett avtal om att svarven får stå kvar? 99% hade gjort en muntlig överenskommelse, tror jag, men ändå misslyckas man med att definiera hälften av det väsentliga. Hur länge får svarven stå och vad händer sen?

Du borde följa ditt ingångna avtal, som inte sa något om en sluttid.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Så här svara man Lawline "
TJÄNST UTAN UPPDRAG

Hej! Jag har en fråga angående betalning av förvaring av lösöre i samband med en brand i vissa kyrkstugor för ca ett år sedan. Vid efterarbetet på platsen togs innehållet i kamrarna som var drabbade till förvaring. Det var ingen kontakt med ägare till kamrarna eller en dialog förd angående denna procedur eller om ägarna själva hade möjlighet att förvara sina tillhörigheter. Nu faktureras de enskilda privata kammarägarna för förvaringen av lösören, en tjänst som dom inte har beställt, och hemförsäkringen gäller inte. Min fråga är alltså, Kan man bli betalningsskyldig för en tjänst man inte har beställt, i detta fall förvaring?

LAWLINE SVARAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En sådan situation som du beskriver kallas inom juridiken för negotiorum gestio, ”tjänster utan uppdrag”. Principen innebär att en person i vissa fall kan ha rätt till ersättning för en tjänst hon har utfört åt någon annan, trots att denna person inte har beställt denna tjänst. För ersättningsskyldighet krävs att ägaren själv varit förhindrad att handla, att hennes åsikt inte har kunnat efterfrågas samt att handlandet har skyddat henne från särskilda förluster eller skador.

I ditt fall verkar det som att dessa förutsättningar i vart fall inledningsvis inte har varit uppfyllda. Du skriver i din fråga att ägarna inte tillfrågades innan förvaringen inleddes, men det verkar inte som att det förelåg något särskilt hinder för att detta skulle ha kunnat ske (t.ex. att det var mycket brådskande att förvaring inleddes och ifrågavarande ägare var okontaktbara). Personen som utförde tjänsten hade alltså troligtvis inte rätt till ersättning vid detta inledande skede.

Jag vill dock göra dig uppmärksam på att avtal kan ingås både skriftligt, muntligt och konkludent (genom handlande/passivitet). Detta innebär att man möjligen kan se det som att ägarna till egendomen har ingått ett avtal om förvaring genom att inte omedelbart kontakta personerna som har tagit egendomen i förvar, för att på så sätt upphäva det konkludent ingångna avtalet. Detta innebär att ägarna kan bli betalningsskyldiga för förvaringen av egendomen.

Observera dock att rättsläget inte är glasklart och jag kan inte besvara frågan hur en domstol skulle bedöma din situation. Rent principiellt är det dock alltså möjligt att bli betalningsskyldig för en tjänst man inte beställt.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,"

B BJKALLE skrev:
Så här svara man Lawline "
På en fråga som ingen ställt. TS har inte erbjudit en förvaringstjänst som svarvägaren kunnat neka eller acceptera. TS har, oss veterligen, inte gjort något alls i elva år för att vare sig bli av med sitt ansvar att förvara svarven eller att börja få betalt för detta.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
- Vem blir #100?

E T L E T L skrev:
- Vem blir #100?
Jag!
Om du/kompisen vill behålla svarven så är det väl bara att svara att den är borta sen länge. Det finns väl ingen vettig människa som behåller något för en säljare av huset i mer än ett år om man inte hört något?

A AG A skrev:
Ljuga?
Du kan väl inte mena att "sonen" betett sig ärligt och bra.
Ärligt vet jag inget om. Men definitivt inte bra.
Men det påverkar inte det jag skrev.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Varför handlar i princip alla inlägg om olika sätt att lura av ägaren sin svarv? Visst har han betett sig märkligt och man kan diskutera avtalets giltighet, men grundprincipen borde väl ändå vara att man är juste och lämnar tillbaks det man inte äger?
Det verkar som att majoriteten av forumdeltagarna helst vill ha ett rövarsamhälle där man tar första bästa chans att roffa åt sig och skrattar åt minsta lilla misstag någon annan gör. Det vittnar inte bara den här tråden om tyvärr.

• Gilla
  • Haha
jarlh och 12 till
  • Laddar…
Jag tror det handlar om, i alla fall i mitt fall, om att lära sonen en läxa. Att bete sig på det sättet som om TS garage är en gratis förvaringsplats för arvegods så länge sonen vill utan konsekvens eller kostnad.

Bara för att avtalet är luddigt rörande tidsaspekten, betyder det inte att det ska utnyttjas på ett sådant flagrant sätt.

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Du tror? Du är ju en av dem som utrycker just de åsikterna.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
I mitt fall är det definitivt så. Sonen ska vara glad att svarven finns kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.