6 072 läst · 49 svar
6k läst
49 svar
Köpt fel lampor, returen ska skickas till Nederländerna!
Ja jag kollade just på Däckonline, de verkar ju ha översatt informationen med Google Translate, och t.o.m. glömt vissa ord (t.ex så har kundtjänst öppet måndag till fredag 7-22 Uhr). På deras sida står inget om returrätt såvitt jag kan se, och det står väldigt tydligt på informationssidan att det är ett tyskt företag. Även om det inte är deras avsikt så är det väldigt tydligt att det inte är ett svenskt företag som står bakom det där, så det blir lite äpplen och päron.M Maledictus skrev:Däckonline skickar väl direkt från Tyskland? En ganska stor aktör alltså.
Det är som sagt vanligt att produkter skickas från andra länder utan att passera "butiken".
I det här fallet verkar ju informationen finnas, även om det kanske inte är lätt att hitta. Jag förstår att det känns trist men det är ju faktiskt du som beställt fel varor utan att ha koll på villkoren. Argumentet "ingen läser ändå villkoren" är ju knappast ett gångbart argument.
Visst händer det att varor skickas direkt till kund utan att passera butiken, men i så fall kan ju inte kunden behöva stå för eventuella extra kostnader utan att ha fått tydlig information om detta innan köp.
Att jag beställt fel varor är egentligen irrelevant, jag har rätt att ångra mig utan anledning. Jag kanske bara kom på att jag inte hade råd, eller valfri annan anledning. Däremot har jag missat en del av villkoren, det är helt riktigt. Jag tänker att konsumentköplagen är tvingande och att man inte ska behöva lusläsa villkoren på en svensk sida. Man kan t.ex inte ha som policy att "vi accepterar inga returer", för det är inte förenligt med svensk konsumenträtt.
Problemet är ju nu att det här tydligen inte är en svensk sida, men ger sken av att vara det. Är svensk lag applicerbar när det handlar om en sida inom EU som tydligt riktar sig till svenska kunder? Och vad gäller då? Jag förstår att det finns olika åsikter, men jag hoppades att någon kanske visste vad som gäller. Det kanske finns prejudikat eller någon instans som gjort en lagtolkning som man kan läsa.
Vad är du ute efter då? Ryggdunkare som bara håller med dig?M MartinP666 skrev:Ja jag kollade just på Däckonline, de verkar ju ha översatt informationen med Google Translate, och t.o.m. glömt vissa ord (t.ex så har kundtjänst öppet måndag till fredag 7-22 Uhr). På deras sida står inget om returrätt såvitt jag kan se, och det står väldigt tydligt på informationssidan att det är ett tyskt företag. Även om det inte är deras avsikt så är det väldigt tydligt att det inte är ett svenskt företag som står bakom det där, så det blir lite äpplen och päron.
Visst händer det att varor skickas direkt till kund utan att passera butiken, men i så fall kan ju inte kunden behöva stå för eventuella extra kostnader utan att ha fått tydlig information om detta innan köp.
Att jag beställt fel varor är egentligen irrelevant, jag har rätt att ångra mig utan anledning. Jag kanske bara kom på att jag inte hade råd, eller valfri annan anledning. Däremot har jag missat en del av villkoren, det är helt riktigt. Jag tänker att konsumentköplagen är tvingande och att man inte ska behöva lusläsa villkoren på en svensk sida. Man kan t.ex inte ha som policy att "vi accepterar inga returer", för det är inte förenligt med svensk konsumenträtt.
Problemet är ju nu att det här tydligen inte är en svensk sida, men ger sken av att vara det. Är svensk lag applicerbar när det handlar om en sida inom EU som tydligt riktar sig till svenska kunder? Och vad gäller då? Jag förstår att det finns olika åsikter, men jag hoppades att någon kanske visste vad som gäller. Det kanske finns prejudikat eller någon instans som gjort en lagtolkning som man kan läsa.
Oavsett orsak så har du ångrat ditt köp och då står det att det ska skickas tillbaka till Nederländerna. Vem ska du vara arg på? Har företaget nekat dig retur?
Informationen kunde varit tydligare? Ja absolut. Saknas information? Nej.
Svälj förtreten och acceptera att du missat en grej kring returer.
Har redan svarat på detta i inlägget ovan, du kanske missade det då det kom ett par minuter innan ditt eget inlägg.M Maledictus skrev:Vad är du ute efter då? Ryggdunkare som bara håller med dig?
Oavsett orsak så har du ångrat ditt köp och då står det att det ska skickas tillbaka till Nederländerna. Vem ska du vara arg på? Har företaget nekat dig retur?
Informationen kunde varit tydligare? Ja absolut. Saknas information? Nej.
Svälj förtreten och acceptera att du missat en grej kring returer.
EDIT: Nej du hade ju inte alls missat det för det var det inlägget du svarade på. Du hade väl bara inte läst det ordentligt.
Ja, jag missade en detalj. Frågan är om företagets upplägg är OK. Jag förstår att du tycker det, och att det finns olika åsikter om detta, absolut. Men vad gäller egentligen?
Medlem
· Blekinge
· 10 707 inlägg
Om du handlat från ett annat land gäller ju inte svensk lagstiftning, konsumentskyddslagen t ex. Att deras hemsida är på svenska och inte på holländska kan ju anses som service till dig.
Att handla på nätet innebär alltid en risk högre än om du handlar i butik. Den summan du sparar på nätinköp får du lägga undan till det DÄR köpet som misslyckas.
Att handla på nätet innebär alltid en risk högre än om du handlar i butik. Den summan du sparar på nätinköp får du lägga undan till det DÄR köpet som misslyckas.
Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. ARN tar t.ex upp ärenden även där säljaren är belägen i utlandet, förutsatt att den riktar sig mot den svenska marknaden, vilket det här företaget tydligt gör.T Thomas_Blekinge skrev:Om du handlat från ett annat land gäller ju inte svensk lagstiftning, konsumentskyddslagen t ex. Att deras hemsida är på svenska och inte på holländska kan ju anses som service till dig.
Att handla på nätet innebär alltid en risk högre än om du handlar i butik. Den summan du sparar på nätinköp får du lägga undan till det DÄR köpet som misslyckas.
Att det innebär högre risk att handla på nätet är struntprat, man har betydligt större rättigheter i och med distansköpslagen, och handlar man med kort har man dessutom möjlighet att reklamera till kortutgivaren (det går såklart vid butiksköp också) samt till Paypal ifall man använder deras tjänster. Och det finns ruttna butiker i fysisk form likväl som i webbaserad form.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 820 inlägg
Och detta företag verkar också har både svenskt organisationsnummer samt momsnummer vad jag kan se.
Jag rekommenderar dig att kontakta Hallå konsument eller en lokal konsumentombudsman.
Jag rekommenderar dig att kontakta Hallå konsument eller en lokal konsumentombudsman.
This.T Thomas_Blekinge skrev:Om du handlat från ett annat land gäller ju inte svensk lagstiftning, konsumentskyddslagen t ex. Att deras hemsida är på svenska och inte på holländska kan ju anses som service till dig.
Att handla på nätet innebär alltid en risk högre än om du handlar i butik. Den summan du sparar på nätinköp får du lägga undan till det DÄR köpet som misslyckas.
Man får vad man betalar för. Vill man kunna returnera fritt och få bra kundservice är det alltid bäst att handla över disk i butik.
Jag har varit med om något liknande. Jag skulle beställa en ny primerblåsa, då den gamla spruckit. Svensk hemsida, svensk beskrivning, så jag beställer.
Efter ganska lång tid så kommer det inte en försändelse utan ett brev. Och inte från företaget utan från tullverket. När jag sedan läser det finstilta på hemsidan, står det såklart att vid de tillfällen där varan skickas utifrån EU står köparen för eventuella tullkostnader.
Var lite förgrymmad då det var otydligt beskrivet och att tullkostnaden översteg kostnaden för varan. Men tog det som läropengar.
Jag tycker dock att det är en intressant frågeställning. Hur otydlig måste webbutiken vara innan man kan hävda att det de skriver inte gäller? Det måste ju finnas en gräns. Annars kan de ju gömma det väldigt bra och ändå komma undan.
Efter ganska lång tid så kommer det inte en försändelse utan ett brev. Och inte från företaget utan från tullverket. När jag sedan läser det finstilta på hemsidan, står det såklart att vid de tillfällen där varan skickas utifrån EU står köparen för eventuella tullkostnader.
Var lite förgrymmad då det var otydligt beskrivet och att tullkostnaden översteg kostnaden för varan. Men tog det som läropengar.
Jag tycker dock att det är en intressant frågeställning. Hur otydlig måste webbutiken vara innan man kan hävda att det de skriver inte gäller? Det måste ju finnas en gräns. Annars kan de ju gömma det väldigt bra och ändå komma undan.
Medlem
· Blekinge
· 10 707 inlägg
Vissa butiker har väldigt bra villkor för bytesrätt och öppet köp. Vissa företag erbjuder inget sådant alls då de inte är tvingade enligt lag. Vissa webshoppar har riktigt bra kundservice, vissa har usel kundservice. Vissa butiker har riktigt bra kundservice, vissa har usel kundservice. Sådana generella påståenden funkar inte.Appendix skrev:
Tack för tipset, jag har kontaktat Hallå Konsument. Den lokala konsumentombudsmannen har telefontid några timmar på onsdagar och torsdagar13th Marine skrev:
Svenskt orgnr och momsnr är ju ytterligare tecken på att de vill se svenska ut, det verkar ju t.o.m. röra sig om ett svenskt dotterbolag, fast som använder samma lager i Nederländerna som övriga bolag inom samma koncern.
En liten uppdatering. Jag kontaktade företaget och klagade, och de säger att det inte finns något de kan göra, varorna ska skickas till Nederländerna på min bekostnad, personen som svarade skrev dock att denne "för vidare min feedback gällande returer och information på hemsidan".
Jag fick svar från HallåKonsument som jag ställde frågan till, och svaret är tyvärr inte så tydligt, och det verkar inte heller gå att ställa följdfrågor då mailet inte går att svara på och frågan inte verkar finnas registrerad på deras websida. Svaret var i alla fall att varan ska skickas till företaget jag köpt den ifrån, och att jag inte ska behöva skicka varan till utlandet ifall jag inte blivit informerad om detta, till exempel i villkoren jag godkände i samband med köpet.
I köpvillkoren står inget om retur utomlands. Vid köp får man följande länk till köpvillkor:
https://www.lampornu.se/allmanna-villkor-privata-konsumenter
Dock är ju ett svar från HallåKonsument inte värt speciellt mycket, och hade inte varit det ens om det hade varit glasklart. Nästa steg är ARN, men det är lite oklart ifall jag ens kan anmäla det här fallet till ARN, då deras krav för att ta upp ärendet är att mitt krav är på över 500 kr. I mitt fall så är ju det totala kravet på ca 1800 kr, men företaget är villiga att betala tillbaka runt 1600 kr. Så även om kravet är på över 500 kr, så är mellanskillnaden mellan mitt krav och det företaget erbjuder mindre än 500 kr.
Lite irriterande ifall det inte ens går att anmäla till ARN, för då finns det egentligen inget man kan göra åt det här beteendet, även om det juridiskt sett skulle vara felaktigt. Eller ja, man kan ju dra det till rättegång, men för 200 kr?
Jag fick svar från HallåKonsument som jag ställde frågan till, och svaret är tyvärr inte så tydligt, och det verkar inte heller gå att ställa följdfrågor då mailet inte går att svara på och frågan inte verkar finnas registrerad på deras websida. Svaret var i alla fall att varan ska skickas till företaget jag köpt den ifrån, och att jag inte ska behöva skicka varan till utlandet ifall jag inte blivit informerad om detta, till exempel i villkoren jag godkände i samband med köpet.
I köpvillkoren står inget om retur utomlands. Vid köp får man följande länk till köpvillkor:
https://www.lampornu.se/allmanna-villkor-privata-konsumenter
Dock är ju ett svar från HallåKonsument inte värt speciellt mycket, och hade inte varit det ens om det hade varit glasklart. Nästa steg är ARN, men det är lite oklart ifall jag ens kan anmäla det här fallet till ARN, då deras krav för att ta upp ärendet är att mitt krav är på över 500 kr. I mitt fall så är ju det totala kravet på ca 1800 kr, men företaget är villiga att betala tillbaka runt 1600 kr. Så även om kravet är på över 500 kr, så är mellanskillnaden mellan mitt krav och det företaget erbjuder mindre än 500 kr.
Lite irriterande ifall det inte ens går att anmäla till ARN, för då finns det egentligen inget man kan göra åt det här beteendet, även om det juridiskt sett skulle vara felaktigt. Eller ja, man kan ju dra det till rättegång, men för 200 kr?
Du förlorar alltså enbart 200 kronor? I så fall skulle jag ta smällen. För 200 skulle jag inte ens orka skriva en anmälan någonstans, om det nu inte är en ren principsak.M MartinP666 skrev:
Fast vad betyder det egentligen? Så här säger Bolagsfakta:13th Marine skrev:
![Skärmbild av företagsinformation för ANY LAMP BV med detaljer som organisationsnummer och registreringsdata.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/431/431311-76487b62259189fb26f084c8b5f05bb9.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det gällt mera pengar och jag varit villig att ta striden och risken skulle jag nog skickat tillbaka grejorna till den adress de anger:
![Skärmdump som visar kontorsadressen för LampionörNu.se på Engelbrektsgatan 9-11, 114 32 Stockholm, Sverige.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/431/431312-0ead9cb9451210a4b16b1269db13f49e.jpg)
Krävt full ersättning och sett vad som händer fullt medveten om att jag därefter kanske måste skicka Kronofogden efter dem med allt vad det kan innebära.
För 200 kronor hade jag bara lagt ner.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Det är förfärligt: - Infekterad grannfejd efter Lantmäteriets miss
Juridik -
Köparen kommer efter 9 år med dolda "konstruktionsfel"
Juridik -
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Juridik -
Häva avtal innan påbörjat arbete? Nytt anbud 250% dyrare
Juridik -
Inte fullfölja affär som säljare?
Juridik