ceson ceson skrev:
Dum fråga, varför tog du bort justeringsratten?
Bra fråga, men satte fast skruven med loctite för att man inte ska skruva ut den när man justerar, o då måste jag trä i den ovanifrån/underifrån för att det ska funka, vilket inte hade gått med ratten kvar!
 
Det är nog jag som är trögfattad och inte ser problemet:)

Jag satte i insexen i mitt test från ovansidan. Att lämna kvar justeringen gör ju att du kan justera från undersidan också samt att den hjälper till att hålla den på plats axiellt.

Men som sagt det är nog något jag inte ser.
 
Men om du inte använder loctite kommer du väl skruva ut skruven istället för att justera höjden? Eller är det jag som är trögfattad? ;)
Har två till att prova med annars (y)
 
Det ska bli intressant att se om fräsen eller skruven flyttar sig. Jag tror inte att min inssexskruv skulle lossat eftersom gängan var så kort att skruven bottnade så den satt ganska hårt. Skulle den tendera att lossa så hade jag kunnat skruvat ur den från justeringen och duttat på lite Loctite och skruvat i den igen igenom bottenplattan.

Nu gjorde jag ju bara ett test så min är nu tillbaka i original konfiguration så jag har ju inte grejerna framför mig som du har.

Ser fram emot att se den in action:)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Men med loctite sitter den där den sitter o du kan inte använda fräsen som en överhandsfräs längre, eftersom du inte får bort skruven, eller?
Tror båda våra idéer funkar, vi missförstår nog bara varann :rofl:
 
Nu har inte jag en sån fräs och har smuttat både öl och whisky så hjärnan är inte med kanske, men sitter inte ratten där för att hålla justerskruven på plats i "basen" så fräsen rör sig upp och ner och inte skruven?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
B Bylow skrev:
Nu har inte jag en sån fräs och har smuttat både öl och whisky så hjärnan är inte med kanske, men sitter inte ratten där för att hålla justerskruven på plats i "basen" så fräsen rör sig upp och ner och inte skruven?
kanske? Vi får se!
 
ceson ceson skrev:
Det ska bli intressant att se om fräsen eller skruven flyttar sig. Jag tror inte att min inssexskruv skulle lossat eftersom gängan var så kort att skruven bottnade så den satt ganska hårt. Skulle den tendera att lossa så hade jag kunnat skruvat ur den från justeringen och duttat på lite Loctite och skruvat i den igen igenom bottenplattan.

Nu gjorde jag ju bara ett test så min är nu tillbaka i original konfiguration så jag har ju inte grejerna framför mig som du har.

Ser fram emot att se den in action:)
Allt funkar utmärkt, men jag skulle gjort som ditt förslag direkt, hade sparat mig mycket tid :rofl:
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Gott att det löste sig:)(y)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Justerskruv klar!

[bild]
Justerskruv 2.0 kan du ju nu fixa med att borra ett litet hål genom gamla och nya och slå i ett stift så slipper du lita på loctiten.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Nu var dammsugaranslutning också fixat, inte snyggt, men funkar (y)

Dammsugaranslutning med PVC-rör monterat genom träplank, intill en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammsugaranslutning fixerad på en träregel med en vit och en svart plaströr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Har glömt uppdatera, men nu är knappen installerad, styr uttaget till höger där fräsen kopplas in, sitter lite lågt men alternativen va inte så många.
Allt funkar perfekt iaf :D

Bordsfräs monterad på hemmagjord trävagn med installerad strömbrytare och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också beställt en extra bottenplatta som kan sitta i bordet permanent så man slipper flytta fram o tillbaka.
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Idag levererades den extra bottenplattan o spännskruven, spännskruven har varit restad sen jag beställde :confused:
Men nu är allt klar iaf o funkar perfekt (y)

Nyligen installerad bottenplatta och spännskruv på en arbetsyta med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en nyligen levererad bottenplatta med monterad spännskruv och fästhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bottenplatta med en nyligen installerad spännskruv och en insexnyckel i skruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottenplatta med installerad spännskruv och verktyg på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad spännskruv i en bottenplatta med ett öppet hål och omgivande skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nick_se och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.