ceson ceson skrev:
Jag har på min bordsmonterade fräs höjning uppifrån men använder det aldrig för jag måste ju ändå under bordet för att låsa fräsen.
Annat hade det varit om jag hade haft fräslyft som inte behövde låsas då skulle kännas mer användbart.
Bra synpunkt!
Tycker dock att höj och sänkning är så krånglig redan som den är (även om fräsen inte är monterad i bordet), så hade varit skönt med möjligheten!
 
K Kane skrev:
Verkar vara vänstergängad UNC 1/4".
Kanon!
Då vet jag vad jag ska leta efter!
Hoppas jag hittar något!

Edit:
Verkar helt omöjligt att hitta, nu har jag iofs bara letat i 10 min, men hittar inget :thinking:
Behöver nog vara minst 80 lång, gängstång hade varit kanon, så man kan misslyckas lite :rofl:
 
Redigerat:
Lexington Lexington skrev:
Kanon!
Då vet jag vad jag ska leta efter!
Hoppas jag hittar något!

Edit:
Verkar helt omöjligt att hitta, nu har jag iofs bara letat i 10 min, men hittar inget :thinking:
Behöver nog vara minst 80 lång, gängstång hade varit kanon, så man kan misslyckas lite :rofl:
Den där konstruktion från Bosch är ju så dålig så jag förstår inte hur du skall få till det bra. När jag var ute och kollade gängan förut så testade jag lite och finjusteringen är värdelös.....
 
Nä bra vet jag inte, men bättre och lättare än vad det blir när man fäster den upp och ned i bordet och använder befintlig ställskruv.
Tänker att befintlig genomskinlig bottenplattas tas bort och fräsen fästs upp och ned under bordet.
Nuvarande ställskruv plockas bort och man borrar hål i bordet och byter ut mot ny ställskruv som man kan justera ovan ifrån.
Ska försöka fota o beskriva med bilder imorgon.
 
Jag är nog villig att hålla med Kane konstruktionen tycker jag är lite väl rapplig för att kunna fungera väl. Risken är nog att fräsen bara faller i golvet.

Jag tog mig lite tid för att kolla efter en enkel och billig lösning (hur jag hade gjort) på problemet med justering från ovansidan. Plockade isär grejerna.
Isärtagna delar av en verktygskonstruktion inklusive metallhylsa, justerskruv och fjädrar för justering på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en M5 tapp och gjorde ett par gängor i hålet på justerskruven där jag nu kan sätta en insexskruv.
En modifierad justerskruv med insexskruv för justering från ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag nu sätter samman grejerna ev. med lite Loctite så kan jag med en insexnyckel justera från ovansidan.
Närbild på justerskruv inuti en verktygskonstruktion med M5-tapp och gängor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag nu kollade rätt på Bosch hemsida så kan man köpa justerskruven som reservdel för 14:- om man vill ha en till;)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Smart lösning!
Typ den tanken jag hade, fast då ersätta justerskruven helt med en ny, just för att jag vill ha funktionen kvar när jag använder fräsen som vanligt.
Problemet om man gör som du och inte använder loctite är att man skruvar ut skruven när man ska justera åt ena hållet, därför jag vill ha byta ut hela.

Men man kan kanske köpa en reservdel från Bosch och modifiera (y)

Jag känner mig nog nöjd med era förslag nu :D
 
Kollade hemsidan o hittade den som reservdel för 34kr, dock ville Bosch ha 75kr för att skicka :D
Får se om det blir en beställning imorgon!
 
Vad var det för artikelnummer på den?
 
Lexington Lexington skrev:
Kollade hemsidan o hittade den som reservdel för 34kr, dock ville Bosch ha 75kr för att skicka :D
Får se om det blir en beställning imorgon!
Köp 2 då. Surt om du pajar den första.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Vad var det för artikelnummer på den?
26 09 110 241
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Hade känts bättre om förhållandet varit tvärt om 75kr för skruven o 34 för frakt!
 
Fick en snilleblixt. Min lokala byggvarubutik säljer ju Bosch.
Ett mail till dom och nu är två stycken justerskruvar beställda (y)
31 kr/st, ingen frakt :D

nu är jag glad att förhållandet inte va tvärt om :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Idag kom dom (y)
Förväntade mig leverans på några veckor, tog 4a dagar:surprised:
Fick dessutom rabatt, 60kr jämt!

Två svarta justerbara fötter för möbler på ett ljust träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Justerskruv klar!

En svart justerskruv ligger vertikalt på en ljus träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dum fråga, varför tog du bort justeringsratten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.