Har använt den t.ex. vid fönsterrenovering i källare att fräsa ur så jag kunnat byta från kopplat tvåglas och satt i tvåglaskasset,
Sedan var gränsen går, träslag, typ av fräs, etc, får man pröva sig fram till.
Har man en större fräs så tar man den om man tror att den passar bättre.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Använder också min GKF600 en hel del, förutom kanter så tycker jag att den är fenomenal till att fräsa in beslag tillsammans med en mall. Nu senast blev det infräsning av en låskista men när jag skulle ner på djupet tog jag fram OF 1010 med ett toppmonterat mallstål för att fortsätta.

Tycker dock att mekanismen på min känns lite lustig, har ibland svårt att få ihop basen med fräsenheten och ibland har man inte fått ihop gängorna för höjdjusteringen.

@FredrikR Om din kollega bara skall ha en fräs så skulle jag nog titta på något annat än GKF 600, en OF 1010 eller Boschs motsvarande 1250 någonting funkar nog bättre för alltiallo-uppdrag.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ska fräsa ur 10x10 cm, 6mm djupt, mitt i en 12mm formplyfa imorgon, får se hur det går! Eventuellt får man kanske ta det i 2 eller 3mm steg!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Ska fräsa ur 10x10 cm, 6mm djupt, mitt i en 12mm formplyfa imorgon, får se hur det går! Eventuellt får man kanske ta det i 2 eller 3mm steg!

One small step for a man, one giant leap for mankind”
 
  • Haha
Lexington
  • Laddar…
Inga problem o fräsa ur 6mm i ett svep!
Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men den känns betydligt starkare än det jag läste om den innan jag köpte (y)

Träplatta fräst med 6mm urtag, visar arbetsresultatet på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handöverfräs monterad på en arbetsbänk, redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
ibland har man inte fått ihop gängorna för höjdjusteringen.
Precis det där är lite känsligt har jag också märkt!
 
B badtastex skrev:
Tycker dock att mekanismen på min känns lite lustig, har ibland svårt att få ihop basen med fräsenheten och ibland har man inte fått ihop gängorna för höjdjusteringen.
Ja, den lösningen är inte bra.
 
Är ju lite bökigt att byta stål o slå av på fräsen när man monterat den under ett bord, så funderade på någon lösning.
Stålet tänker jag att man inte byter fram o tillbaka så ofta, så det får man väl mecka med.
Däremot slår man ju av och på fräsen en del under arbetet.
Såg en video på tuben där man monterade något liknande min bild nedan. Men vad söker jag på?
Bilden jag hittade är den enda jag får fram i mitt googlande, o den va lite väl dyr tycker jag.
Några idéer?

Strömbrytare och stickpropp med kabel för att enkelt slå av och på maskiner under arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köpte min som reservdel till något på Clas Ohlson för några år sedan och då hade dem en hel del att välja på.
Röd och grön knapp på en verktygsmaskin, antyder lösning för spånhantering diskuterad i forumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du frågade om spånhantering i någon annan tråd men jag vågade inte gå off topic;)
På min såg har jag löst det så här.
Anpassad spånhanteringslösning på en såg med en ihopkopplad sugslang och träbitar med vinklade snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Jag köpte min som reservdel till något på Clas Ohlson för några år sedan och då hade dem en hel del att välja på.
[bild]
Du frågade om spånhantering i någon annan tråd men jag vågade inte gå off topic;)
På min såg har jag löst det så här.
[bild]
Funkar brytaren som den jag har bild på ovan? Sladd från brytare till vägguttag och att man kopplar in fräsens stickkontakt i brytaren?
Smart idé med spånhanteringen, får väl bli att jag bygger ut anhållet lite kanske, just nu finns inte den platsen!
 
Ola C Ola C skrev:
Vet inte vad du ska söka på exakt (nollspänningsbrytare med uttag?) men så fasligt dyra är dom inte [länk]

Om du själv kopplar ett uttag till nollspänningsbrytaren kommer du billigare undan med ex en sån här [länk], så har jag det på mitt fräsbord.
Toppen!
Letar vidare på nollspänningsbrytare!
Inte så fasligt dyra, men 500 spänn för att slippa lägga sig på knä varje gång man ska stänga av/sätta igång tyckte jag va lite väl :rofl:
 
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]

Denna köpte jag, har inte monterat men provat och verkar lovande.
Där har vi den kanske!
Bara frågan vad man ska söka på på svenska amazon :surprised:
 
En annan fråga, vet någon vad det är för gänga på höj och sänk-skruven?
Verkar inte va vanlig maskingänga (m6), hade varit skönt om man kunde höja o sänka ovanifrån också.

Närbild av en höj- och sänkbar skruv på ett metallfäste, markerad för identifiering av gängtypen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.