Funderar på att köpa min första fräs och hittade detta paketet
https://www.toolab.se/produkt/RT070...srQkkwKU-3ZipHEA62Vlrkk0fEkonQTBoCGhgQAvD_BwE
Vad har ni o säga om den och finns det några liknande alternativ?
Kollade lite på Bosch gkf 600 men det blir rätt mycket mer pengar om man vill ha alla tillbehör som finns till Makitan.
Positivt/negativt med den länkade fräsen?
https://www.toolab.se/produkt/RT070...srQkkwKU-3ZipHEA62Vlrkk0fEkonQTBoCGhgQAvD_BwE
Vad har ni o säga om den och finns det några liknande alternativ?
Kollade lite på Bosch gkf 600 men det blir rätt mycket mer pengar om man vill ha alla tillbehör som finns till Makitan.
Positivt/negativt med den länkade fräsen?
Jag har för mig att @Ola C var missnöjd till rent grafiska proportioner med sin?
Edit: Jo men visst: https://www.byggahus.se/forum/threa...de-ha-tillverkats.336466/page-10#post-3221533
Edit: Jo men visst: https://www.byggahus.se/forum/threa...de-ha-tillverkats.336466/page-10#post-3221533
Redigerat:
Jag kan inte uttala mig om Makitan men har en GFK 600 som jag köpte snorbilligt på Netonnet eller något liknande som hade paralellimporterat den. Jag kompletterade iof inhemskt med allehanda tillbehör... Jag blir lätt oroad om det där är alla tillbehör som finns till Makitsfräsen, jag har (köpt till tror jag) diverse dammsugningstillbehör som faktiskt fungerar superbra. Däribland en som är på undersidan och används vid kantfräsning som fungerar superbra. Är i övrigt väldigt nöjd med GFK 600, förutom "hantverkarväskan" som medföljde min. Lätt att öppna den upp-och-ned, och dålig passform, ... skulle mycket hellre fått den i en L-boxx.
Vad tänker du dig främst att använda den till? Jag är verkligen ingen fräsvirtuos, så ta mina råd med en nypa salt, men ändå rätt övertygad om att det inte finns någon fräs som löser alla behov bra. Tror det är bättre du skaffar en maskin som är bra på det du mest behöver den till. Mina fyra fräsar fyller helt olika behov, en vacker Elu 78 från 1974 som jag beundrar, en tyst och smidig 12 V batteriBosch som används oftast, en kraftig bordsmonterad som används när jag behöver metervis med lister och foder och en Elu 96 som används till de udda jobben som inte passar någon av de andra.
det är väl inte alla tillbehör, men väldigt mycket följer med makitan om man jämför Boschen för samma peng!S Svante Svenson skrev:Jag kan inte uttala mig om Makitan men har en GFK 600 som jag köpte snorbilligt på Netonnet eller något liknande som hade paralellimporterat den. Jag kompletterade iof inhemskt med allehanda tillbehör... Jag blir lätt oroad om det där är alla tillbehör som finns till Makitsfräsen, jag har (köpt till tror jag) diverse dammsugningstillbehör som faktiskt fungerar superbra. Däribland en som är på undersidan och används vid kantfräsning som fungerar superbra. Är i övrigt väldigt nöjd med GFK 600, förutom "hantverkarväskan" som medföljde min. Lätt att öppna den upp-och-ned, och dålig passform, ... skulle mycket hellre fått den i en L-boxx.
Svärfar köpte det där Makitapaketet, jag har lånat den vid ett par tillfällen, och jag får nog faktiskt instämma med Ola's analys. 8mm spännhylsan känns som ett skämt och någon sorts efterkonstruktion, 6mm funkar helt ok. Ingen vettig finjustering etc etc. Den går att använda, men inget jag själv skulle välja/lägga pengar på.
Jag är nog inne på samma linje som Kane. Lite klen och ingen varvtalsreglering. Dessutom tar den bara 6mm & 8mm. Använd den till mindre frihandsfräsning i stället.Lexington skrev:
Swedendro har ett bra ganska billigt alternativ. Här får du mycket kraft, varvtalsreglering och möjlighet att använda betydligt flera olika fräsar då det medföljer 5 olika spännhylsor.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte sänkbasen till min 600 och det har därmed blivit min nya favorit. De flesta fräsningar jag gör kräver ingen jättemaskin och det går oftast att dela upp fräsningen i flera mindre omgångar så den inte köver sig.
Med FSN-OFA blir den en riktigt trevlig enhet för hålrader
Jag håller med om att en större fräs med varvtalsreglering är att föredra för bordsmontering, själv har jag en GMF 1600 där fasta basen är monterad i bordet.
Med FSN-OFA blir den en riktigt trevlig enhet för hålrader
Jag håller med om att en större fräs med varvtalsreglering är att föredra för bordsmontering, själv har jag en GMF 1600 där fasta basen är monterad i bordet.
Makitan är ju en kantfräs, som man sedan tillverkat massa hittepåanhåll till känns det som. Jag har flera stycken med olika stål i, 2 st sitter monterade i en jigg för att fräsa ur för hylltappar i hyllplan, Spännhylsan till 8mm har jag inte ens reflekterat över, aldrig haft nga problem. Men kanske blir avigt inställd nu när jag vet om det Nej, men det är absolut ingen fräs att köpa om man ska göra allt möjligt (tycker jag).