Jag har en IVT Greenline HT C7 som installerades 2003 där kompressorn nu är på väg att ge upp. Jag behöver därför börja leta efter en ersättare till den gamla pumpen.
Det enda jag vet är att jag vill ha en "likvärdig" som har integrerad vattenberedare samt där jag har möjlighet att även installera frikyla.
Jag hade en servicetekniker hemma i veckan som kollade på pumpen och som dömde ut kompressorn. Det var lite oklart med pris men jag tyckte först att han sa att bara kompressorn kostade ca 30 000:- men sedan lät det som att det skulle ta en hel dag att byta kompressor och att det totalt skulle gå på 30 000:-.
Oavsett så lät det för mig som att det inte var värt att byta kompressor på en 22 år gammal värmepump.
Jag frågade serviceteknikern vad det skulle kosta att byta ut den mot en ny likvärdig IVT som hans firma sålde och han gav mig ett pris på ca 130 000:- installerat och klart (utan frikyla).
Är det någon som har något tips på någon annan värmepump som skulle kunna uppfylla mina krav (helst lite billigare).
Borrhålet är 137m om det är något som spelar någon roll.
Det enda jag vet är att jag vill ha en "likvärdig" som har integrerad vattenberedare samt där jag har möjlighet att även installera frikyla.
Jag hade en servicetekniker hemma i veckan som kollade på pumpen och som dömde ut kompressorn. Det var lite oklart med pris men jag tyckte först att han sa att bara kompressorn kostade ca 30 000:- men sedan lät det som att det skulle ta en hel dag att byta kompressor och att det totalt skulle gå på 30 000:-.
Oavsett så lät det för mig som att det inte var värt att byta kompressor på en 22 år gammal värmepump.
Jag frågade serviceteknikern vad det skulle kosta att byta ut den mot en ny likvärdig IVT som hans firma sålde och han gav mig ett pris på ca 130 000:- installerat och klart (utan frikyla).
Är det någon som har något tips på någon annan värmepump som skulle kunna uppfylla mina krav (helst lite billigare).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 996 inlägg
Fråga 2-3 firmor till i området vad de rekommenderar.
Vi gick från IVT när vår började ge upp, eftersom det inte finns någon installatör i närheten längre.
För vår del blev det en Daikin Altherma 3 Geo.
Vi gick från IVT när vår började ge upp, eftersom det inte finns någon installatör i närheten längre.
För vår del blev det en Daikin Altherma 3 Geo.
Hej, undrar lite hur ni märkt att kompressorn börjat ge med sig? Är det oljud eller får Ni felkoder? Själv har jag en gammal IVT som jag fick veta att kompressorn ev skulle bytas på men det visade sig senare vara ett elfel som gjorde att cirkulationspumpen stannade pga en omkopplare som kan krångla. Fick varningar som kunde återställas men felet återkom väldigt fort. Omkopplaren och pumpen satt i mitt fall längst ned till höger i maskinen då fronten var borta. Behövde bryta ström skruva loss några få skruvar och kunde sedan ta loss omkopplare (dålig pga uttjänt motorkondensator) bytte kondensator ca 100 sek och byglade den skadade omkopplaren. Bifogar bilder, efter detta har allt fungerat.B burton666 skrev:Jag har en IVT Greenline HT C7 som installerades 2003 där kompressorn nu är på väg att ge upp. Jag behöver därför börja leta efter en ersättare till den gamla pumpen.
Min motorkondensator hade tappat värde från 5microF till en bråkdel av värdet. Kostade ca 100 sek.
Vi bytte för ganska exakt ett år sedan ut en liknande IVT. Tog in offerter från 3-4 firmor och det var stor prisskillnad.
Det vi landade på i slutändan var en Thermia Atlas 12 för lite under 120kkr. Än så länge inget som vi ångrar av det bytet.
Hur många timmar tillskott/elpatron har nuvarande värmepump använt?
Det vi landade på i slutändan var en Thermia Atlas 12 för lite under 120kkr. Än så länge inget som vi ångrar av det bytet.
Kompressorn har "plötsligt" börjat låta/vibrera mycket högre än vanligt. Teknikern som var ut kollade på cirkulationspumpen och lite andra komponenter först men hörde direkt att det var kompressorn när den väl startade. Han sa att det troligen var lagren som var dåliga men att den fortfarande jobbade på som vanligt och hade bra värden.M _Magnus L skrev:Hej, undrar lite hur ni märkt att kompressorn börjat ge med sig? Är det oljud eller får Ni felkoder? Själv har jag en gammal IVT som jag fick veta att kompressorn ev skulle bytas på men det visade sig senare vara ett elfel som gjorde att cirkulationspumpen stannade pga en omkopplare som kan krångla. Fick varningar som kunde återställas men felet återkom väldigt fort. Omkopplaren och pumpen satt i mitt fall längst ned till höger i maskinen då fronten var borta. Behövde bryta ström skruva loss några få skruvar och kunde sedan ta loss omkopplare (dålig pga uttjänt motorkondensator) bytte kondensator ca 100 sek och byglade den skadade omkopplaren. Bifogar bilder, efter detta har allt fungerat.
Min motorkondensator hade tappat värde från 5microF till en bråkdel av värdet. Kostade ca 100 sek.
Enligt honom så kunde den hålla ett tag till men att det troligen handlade om månader innan den klappade ihop.
Ok, ja IVT:n skulle dom som sagt ha ca 130 000:- för jag kollade lite på firmor i närheten (Gävle) och hittade en Daikin Altherma 3 Geo 8kW för 102 000:- (utan installation antar jag). Men jag ska försöka få in lite fler offerter.O OskarJ skrev:Vi bytte för ganska exakt ett år sedan ut en liknande IVT. Tog in offerter från 3-4 firmor och det var stor prisskillnad.
95 timmar tillskott står det i menyn.
Kolla runt bland fler leverantörer är mitt förslag, du borde kunna få bättre priser.B burton666 skrev:
Med så lite tillskott använt så bör det inte finnas någon anledning att gå på en större värmepump än den ni har idag.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 548 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 548 inlägg
95 timmar tillskott på 22år... låter inte det orimligt lite?B burton666 skrev:
Vad för IVT blev du offererad då?
Jag har ingen aning, jag har bara haft service på pumpen de sista 5 åren och har aldrig haft någon anledning att inspektera den något närmre.B breakman skrev:
Men dom som har varit ut har sagt att den har haft ovanligt lite tillskott.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 996 inlägg
HE C7 är väl i princip samma pump som du har idag.
Ligger i botten av listan tillsammans med sina syskonmodeller från IVT och Bosch (IVT gör Boschs pumpar).
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar?sort=scop55.desc&size=low
Ligger i botten av listan tillsammans med sina syskonmodeller från IVT och Bosch (IVT gör Boschs pumpar).
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar?sort=scop55.desc&size=low
Jag är lite inne på en Daikin Altherma Geo 3 8kW, brukar det vara svårt att hitta någon som installerar den om jag skulle köpa den själv ? Och ungefär hur mycket går en installation på isåfall?
Jag fick en offert på en likadan pump för 109 000:- monterat och klart. Men jag såg nu att jag kunde köpa bara pumpen för 72 000:- på nätet.
Jag fick en offert på en likadan pump för 109 000:- monterat och klart. Men jag såg nu att jag kunde köpa bara pumpen för 72 000:- på nätet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 996 inlägg
Enklast är att prata med några lokala firmor.
Jag köpte min Geo 3 10kW via en lokal firma, var tyvärr tvungen att beställa under värmepumpsbristen och fick betala därefter (150tkr före rot inkl installation), leveranstiden var 4månader, men då tog jag modellen som kan köras med aktiv kyla med.
De var i princip färdiga med bytet på en dag, det var något mjukvarustrul de fick återkomma med.
Två grabbar kom tidigt och kopplade loss och tömde gamla pumpen och bytte expansionskärl, vid 10 kom en skåpbil med två gubbar till och den nya pumpen. Alla hjälptes åt att baxa upp den gamla, och ned den nya i källaren.
Under tiden trillade elektrikern in som drog om lite el och kopplade in den nya pumpen.
Jag köpte min Geo 3 10kW via en lokal firma, var tyvärr tvungen att beställa under värmepumpsbristen och fick betala därefter (150tkr före rot inkl installation), leveranstiden var 4månader, men då tog jag modellen som kan köras med aktiv kyla med.
De var i princip färdiga med bytet på en dag, det var något mjukvarustrul de fick återkomma med.
Två grabbar kom tidigt och kopplade loss och tömde gamla pumpen och bytte expansionskärl, vid 10 kom en skåpbil med två gubbar till och den nya pumpen. Alla hjälptes åt att baxa upp den gamla, och ned den nya i källaren.
Under tiden trillade elektrikern in som drog om lite el och kopplade in den nya pumpen.
Klicka här för att svara