23 312 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Artikeln ger intrycket att vara skriven av någon som läst en text i ämnet men inte förstår något.useless skrev:
Första bildtexten t ex:
"Elbilsladdaren Chargestorm från CTEK"
Nä det är ingen elbilsladdare på bilden! Det är en laddbox. Laddaren är inbyggd i bilen.
Förstår man inte skillnaden ska man nog skriva om andra ämnen.
Jag laddar vår Hyundai Ioniq med reseladdaren nedställd till 8A i ett vanligt Schucko-uttag än så länge men kommer låta min elektriker dra fram ett CEE-uttag och köpa en sådan här istället för att kunna köra på 12 eller 16A (har 20A in)Johannes Carlsson skrev:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-1-fas-cee-till-typ-2-6-16a
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Tycker det hade varit bra om experten kunnat förklara om man behöver en jordfelsbrytare för personskydd eller om det räcker med det inbyggda DC skyddet på 6mA. Jag har uppfattat det som att gruppen som laddboxen är kopplad till även måste ligga under en 30mA JFB.
Är lastvakten inkluderad i Defan eller tillkommer den. Det hade även varit bra om det angetts om lastvakten är trådbunden eller trådlös. Det kan bli väldigt långa och dyra kabeldragningar då lastbalanseringen måste sitta på inkommande servis.
Är lastvakten inkluderad i Defan eller tillkommer den. Det hade även varit bra om det angetts om lastvakten är trådbunden eller trådlös. Det kan bli väldigt långa och dyra kabeldragningar då lastbalanseringen måste sitta på inkommande servis.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Lite konstigt också att man inte har med Charnge-Amps Halo i listan. Den säljer bilhandlarna massor av och den är dessutom tillverkad i Sverige (Norrtälje). Skulle tro att den säljer många gånger fler än ABB. Men Onninen säljer väl inte Charge-Amps?
Silver78 skrev:Jag kan räkna. Det finns hybridbilar med ett batteripack som lätt laddas över en natt i ett vanligt eluttag. Men då är den stora frågan. Hur många är det inte som har olika saker som drar 8 ampere konstant under lång tid i sina vanliga eluttag. Då borde det ju vara en diskussion om smarta uttag även där. Jag har själv stått och svetsat i fyra fem timmar varvat med en vinkelslip så att man lätt har en genomsnittlig förbrukning på 9A och det gör man i vanliga uttag. Då är ju det också olämpligt? Eller när man stått med en borrhammare i ex antal timmar som har varit eldriven. Det finns ingen logik. Det borde ha brunnit i fler uttag än det gjort innan elbilarna kom.
nu laddar en hybridbil inte på 2kW utan på 3,7kW. Sen jobbar jag med utveckling i svetsbranchen och har flera riktiga mätningar av intermittensen vid just svetsning och det är väldigt långt ifrån några 100%. Faktum är att genomsnittliga proffesionella svetsare som ”svetsar 100%” i verkliga mätningar ligger på runt 35-40% och i enstaka specialfall upp till 60% och då är det extremt hög produktion. En elbil är konstant.Silver78 skrev:Jag kan räkna. Det finns hybridbilar med ett batteripack som lätt laddas över en natt i ett vanligt eluttag. Men då är den stora frågan. Hur många är det inte som har olika saker som drar 8 ampere konstant under lång tid i sina vanliga eluttag. Då borde det ju vara en diskussion om smarta uttag även där. Jag har själv stått och svetsat i fyra fem timmar varvat med en vinkelslip så att man lätt har en genomsnittlig förbrukning på 9A och det gör man i vanliga uttag. Då är ju det också olämpligt? Eller när man stått med en borrhammare i ex antal timmar som har varit eldriven. Det finns ingen logik. Det borde ha brunnit i fler uttag än det gjort innan elbilarna kom.
Jag laddade hybridbilen på ett utvändigt relativt nytt uttag med 2,5kvmm kablar och 16A säkring och kände värmen på insidan av väggen.
I Iven skrev:
Skall tilläggas att man då måste komplettera Zappi V2 med en Harvi box samt ytterligare tre lastvakter för att dra nån nytta av solcellerna.
https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/category&path=67
på Zappi så har jag klart för mig att det står i installationsmanualen att den INTE skall anslutas till jordfelsbrytare. Eller pratar du om ett specifikt märke/modell här?R Robert-san01 skrev:Tycker det hade varit bra om experten kunnat förklara om man behöver en jordfelsbrytare för personskydd eller om det räcker med det inbyggda DC skyddet på 6mA. Jag har uppfattat det som att gruppen som laddboxen är kopplad till även måste ligga under en 30mA JFB.
Är lastvakten inkluderad i Defan eller tillkommer den. Det hade även varit bra om det angetts om lastvakten är trådbunden eller trådlös. Det kan bli väldigt långa och dyra kabeldragningar då lastbalanseringen måste sitta på inkommande servis.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Det är luddigt då vissa skriver att de har DC skydd medan andra att de har JFB B som tar 6mA DC.F fsn skrev:
Blir också lite konfunderad över hur man testar JFB i ex Easee och hur den indikerar att den löst.
7,4 kW på enfas kräver ju 32A säkring. Det förekommer knappast i privatbostäder i Sverige. De flesta har nog 20-25 A huvudsäkring och då kan man knappast räkna med att ha mer än 16A till ett uttag. Dvs max cirka 3,6kW på enfas eller cirka 11kW på trefas.useless skrev:
jag läser det som olika saker. JFB + DC läckskydd är väl per definition Jfb B.R Robert-san01 skrev:
i Zappi manualen står det att den inte skall anslutas till jordfelsbrytare då den redan har en Jfb B inbyggd.
Lastvakterna ingår i Zappi. Harvin behöver du bara för trådlös koppling av dessa. Inget krav för de kan kopplas med kabeln. Man behöver inga ytterligare lastvakter som jag ser det, men det kan ju vara olika beroende hur layouten är. Mina celler kommer finnas på garaget där boxen finns. Jag övervakar inkommande ström vid huvudsäkringen. Zappi, beroende på hur man lägger laddstrategi, sköter energi från solcellerna till bilen, tar tilläggström om det behövs. Utan laddning går solströmmen till huset eller vid överskott till nätet.F fsn skrev:
Min elektriker och hans kollegor tolkade på samma sätt. Ingen extern JFB till ZAPPIF fsn skrev:
Då har du förstått fel tyvärr. För att kunna ladda en bil med 22kW (32A) eller för att kunna se din statistik på solpanelerna i Zappi appen så måste du ha 3 st lastvakter på huvudsäkringarna och du måste ha 3 lastvakter på solcellernas växelriktare. Så totalt 6 lastvakter, nu är det så att Zappi bara har 3 ingångar för lastvakter så du behöver en Harvi med. Och vill du ha trådlös uppkoppling så behöver du en Hub med.I Iven skrev:Lastvakterna ingår i Zappi. Harvin behöver du bara för trådlös koppling av dessa. Inget krav för de kan kopplas med kabeln. Man behöver inga ytterligare lastvakter som jag ser det, men det kan ju vara olika beroende hur layouten är. Mina celler kommer finnas på garaget där boxen finns. Jag övervakar inkommande ström vid huvudsäkringen. Zappi, beroende på hur man lägger laddstrategi, sköter energi från solcellerna till bilen, tar tilläggström om det behövs. Utan laddning går solströmmen till huset eller vid överskott till nätet.
Min elektriker och hans kollegor tolkade på samma sätt. Ingen extern JFB till ZAPPI