23 313 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Verkligen ett viktigt ämne att skriva om men artikeln lägger ju ribban för lågt.J JohanLun skrev:Värt att nämna (redan diskuterat på forumet ett flertal gånger) Easee är beroende av Ease moln/server men det pågår vad jag förstår ett arbete att göra så att funktionen kommer vara OK även om nät/server ligger nere.
Med Easee + Tibber + integration till bilen så tycker jag detta har funkat bra. Har man elmätare med HAN port så finns även ett väldigt billigt sätt att skaffa laddbalansering, jag har tyvärr inte fått min nya elmätare än (men har bara en PHEV så det spelar mindre roll änsålänge).
Bortsett från priset på laddboxen, där samtliga tillverkare säljer superenkla komponenter till överpris. Vilket känns ungefär lika oseriöst som att köpa en skruvdragare för 10.000kr, så ser jag två enkla fokusområden.
1) separat redovisning av el som laddat bilen
2) lastbalansering för att slippa höja huvudsäkringen.
den separata redovisningen av el känns som en enkel fråga så den lämnar jag helt.
Men lastbalanseringen tycker jag är viktigare än artikeln ger sken av.
Artikeln nämner t ex. inte att det i Sverige pågår ett byte av elmätare som kraftigt förbättrar möjligheterna till bra lastbalansering.
https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/
i Jämtland (där jag inte laddar någon elbil men har en fastighet) har Jämtkraft bytt ut mätaren till en ny sådan med HAN port. Precis som JohanLun skriver ger HAN porten mig som kund möjlighet att sammankoppla laddboxen med elmätaren för att i realtid (nästintill) läsa ut effektförbrukning, spänning och last per fas.
Bilen skulle kunna vara inkopplad på laddning med full effekt och när jag slår på bastuaggregatet med trefas så kommer HAN porten rapportera det till laddboxen som omedelbart sänker effekten.
Det finns andra sätt att lösa lastbalanseringen också men de flesta är mindre sofistikerade eller mer obstruktiva. Då man antingen baserar lastbalanseringen på en blinkande diod eller kopplar in sig ”piggy-back” på varje fas i elcentralen. Eller så är de betydligt dyrare och överlappar fullt ut med funktionaliteten i den nya elmätaren.
Redigerat:
Laddboxen har även den viktiga funktionen att kommunicera med bilen och stänga av strömmen när batteriet är fullt eller fel uppstår. Det är inte bara för att vanliga kontakter inte är beräknade för den strömmen man inte bör köra utan box.
Jag installerade också den boxen som man kan koppla solceller eller annan hemproduktion till. Jag har ingen elbil än. Men att kunna ha 22kW med bara 16A till nätet är nog bra inför vad som kan komma.
Jag installerade också den boxen som man kan koppla solceller eller annan hemproduktion till. Jag har ingen elbil än. Men att kunna ha 22kW med bara 16A till nätet är nog bra inför vad som kan komma.
Exakt vilken box är det du installerat?I Iven skrev:Laddboxen har även den viktiga funktionen att kommunicera med bilen och stänga av strömmen när batteriet är fullt eller fel uppstår. Det är inte bara för att vanliga kontakter inte är beräknade för den strömmen man inte bör köra utan box.
Jag installerade också den boxen som man kan koppla solceller eller annan hemproduktion till. Jag har ingen elbil än. Men att kunna ha 22kW med bara 16A till nätet är nog bra inför vad som kan komma.
Artikeln är lite väl basic. En del, t.ex. easee sköter vad jag förstått lastbalanseringen via molnet, inget internet - ingen lastbalansering.
Dessutom sitter själva laddaren alltid i bilen. Boxen innehåller i enklaste fall en kontaktor (typ relä för trefas) och en MCU, komponenter för någon hundralapp. De lite mer avancerade innehåller nog komponenter för kanske 2000kr.
Vet man vad man gör kan man bygga sig en egen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/OpenEVSE
Dessutom sitter själva laddaren alltid i bilen. Boxen innehåller i enklaste fall en kontaktor (typ relä för trefas) och en MCU, komponenter för någon hundralapp. De lite mer avancerade innehåller nog komponenter för kanske 2000kr.
Vet man vad man gör kan man bygga sig en egen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/OpenEVSE
Precis så tolkade jag också ett lite luddigt svar till Skatteverket på denna fråga. Kommer maxa ROT-avdraget och räknar alltså att jag ändå kan nyttja avdraget för Grön teknik i år. Förövrigt någon laddbox som passar bättre med solpanelerer jämfört med andra?F flygarkammen skrev:Att grön-teknik avdraget ligger på samma pott som ROT tror jag inte stämmer - jag gjorde så noggrann research jag kunde gällande detta inför stundande installation och min uppfattning är att det är en egen pott, tillgänglig beroende på hur mycket taxerbar inkomst man haft. Har man tjänat tillräckligt mycket kan man alltså nyttja 50.000 kr i ROT och 50.000 kr för grön teknik.
Detta är lite tveksamt. Laddkabeln som man kopplar i ett vanligt vägguttag har alla funktioner för kommunikation med bilens laddare som laddboxen har. Och de bryter vid fel men inte när bilen är fulladdad. Det är bilen själv som håller reda på det senare.I Iven skrev:
Poängerna mer att ha en laddbox är säkerheten med en bättre anslutning, möjlighet till snabbare laddning samt komforten i att inte behöva plocka fram kabeln varje gång man kommer fram.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Om man vill ha en enkel box helt utan uppkoppling och app. Vad väljer man då?
Dvs typ ett hederligt eluttag
Dvs typ ett hederligt eluttag
Håller med om att boxarna är överprissatta, men trots allt så har många boxar WiFi, ett 4g modem med datakort, en jordfelsbrytare, en kontakt eller kabel för biluttaget. Köp en router med inbyggt 4g och kort, en JFB och en rejäl kontakt och allt kapslat för att kunna sitta utomhus, då är plötsligt det inte så otroligt överprissatt.
För de flesta är det inte rimligt att bygga något själv.
Det som jag upplever mest överprissatt var att nästan alla "standardinstallationer" tidigare kostade exakt 20.000 inkl box då det var max man kunde få bidrag på.
Jag har bara en PHEV, jag tillhör de som köpte box fast det inte var absolut nödvändigt. Jag ångrar det inte en sekund, det är värt det bara för att slippa den värdelösa reseladdaren. Dessutom hade jag inte bra el dragen till den plats jag parkerar, jag fick ladda med skarvsladd innan jag installerade boxen, och DET är farligt då reseladdaren tempövervakar schukokontakten, men inte en skarvsladd. I mitt fall kostade en ny undercentral och att dra jordkabel till den bod jag parkerar vid mer än det jag fick i bidrag. Hade jag altså monterat ett säkert shucko-uttag hade det varit dyrare än att montera laddare. Man hade kunnat klara sig utan en undercentral, men då jag ville ha 3-fas uttag och mer än ett schucko i denna byggnad så blev det bäst så här. Dessutom är jag övertygad om att jag kommer byta till en elbil inom ett par år.
För de flesta är det inte rimligt att bygga något själv.
Det som jag upplever mest överprissatt var att nästan alla "standardinstallationer" tidigare kostade exakt 20.000 inkl box då det var max man kunde få bidrag på.
Jag har bara en PHEV, jag tillhör de som köpte box fast det inte var absolut nödvändigt. Jag ångrar det inte en sekund, det är värt det bara för att slippa den värdelösa reseladdaren. Dessutom hade jag inte bra el dragen till den plats jag parkerar, jag fick ladda med skarvsladd innan jag installerade boxen, och DET är farligt då reseladdaren tempövervakar schukokontakten, men inte en skarvsladd. I mitt fall kostade en ny undercentral och att dra jordkabel till den bod jag parkerar vid mer än det jag fick i bidrag. Hade jag altså monterat ett säkert shucko-uttag hade det varit dyrare än att montera laddare. Man hade kunnat klara sig utan en undercentral, men då jag ville ha 3-fas uttag och mer än ett schucko i denna byggnad så blev det bäst så här. Dessutom är jag övertygad om att jag kommer byta till en elbil inom ett par år.
Det imponerar inte när artikelns "expert" inte ens har koll på den vanligaste elbilen i Sverige. Att Tesla skulle ha en speciell kontakt som kräver adapter för att passa är 100 % felaktigt. Alla Tesla avsedda den europeiska marknaden har Typ 2-kontakt.
Angående lastbalansering via HAN port och det pågående elmätarbytet, finns det någon lista på vilka laddboxar som stödjer vilja typer av HAN portar?
Som jag förstår det så har Easees laddboxar endast stöd för HAN-port RJ-45 som är standard i Norge, men i Sverige är det RJ-12 som rekommenderas och min elmätare har även en HAN RJ-12 port. Finns det några laddboxar med lastbalansering via RJ-12 porten på elmätaren?
Som jag förstår det så har Easees laddboxar endast stöd för HAN-port RJ-45 som är standard i Norge, men i Sverige är det RJ-12 som rekommenderas och min elmätare har även en HAN RJ-12 port. Finns det några laddboxar med lastbalansering via RJ-12 porten på elmätaren?
De vanligaste installationerna för hemmabruk innebär att laddboxen antingen installeras på 1-fas och då klarar upp till 7,4 kW
Vilka vanliga hus i Sverige kan köra 7,4 kW på en fas???
Vilka länder är artikeln skriven för?
Vilka vanliga hus i Sverige kan köra 7,4 kW på en fas???
Vilka länder är artikeln skriven för?