4 674 läst · 76 svar
5k läst
76 svar
Köpa orenoverat 30-tals hus med fuktfläckar, en dålig idé?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 193 inlägg
Det kan de ändå inte. Folk som har råd att köpa hus i "bra delar av Stockholm" har inte direkt några yrkeskunskaper som är praktiskt användbara vid takbyte 😋.Kentvirulent skrev:
(Nu ska jag inte delta mer i denna tråddrift. Tråden handlade om ett hus i en annan del av landet, till en prisnivå som inte motsvarar BNP för ett mindre, afrikanskt land, och som dessutom inte alls var helt orenoverat, vilket framgår av det bifogade besiktningsprotokollet.
Lyft din stockholmsblick. Sverige och Finland är stora länder, och forummedlemmarna är utspridda lite varstans. Det som gäller hemma på din gata i stan kanske det finns någon Facebook-grupp för?)
Hus i Stockholm är grymt övervärderade tror jag. Många rätt modesta hus kostar över 10MSEK och bebos ofta av vanliga tjänstemän eller arbetare / hantverkare i småbarnsålder. Ofta står där också en Tesla eller liknande på uppfarten, ibland två. Folk berättar om skidresor och semestrar. Jag förstår ärligt inte hur folk får ihop ekonomin.Kentvirulent skrev:
Med det är riktigt. Om man lånar 85%, har en medianlön för en civilekonom enl AF. Båda jobbar 100%... Bör man inte köpa ett 9-milles eternitklätt, orenoverat 30-talshus med takläck, fuktskador och elsystem från 1929 och gjutjärnsrör från samma år för 8 MSEK om man sen tänker sig att leja bort all renovering, byta ut originalfönster mot Mockfjärds, byta taket till betongtegel, ta in folk att stenlägga och bygga altan över halva tomten och byta båda badrummen medan man själv tar Teslan till Åre på sportlovet.
Jag tror det är förståndigt speciellt om ni avser att leva ihop framöver också. Lycka till i letandet.J Jenskan skrev:Nu har vi varit och tittat på huset och fått veta lite mer av mäklaren. Kommer inte att köpa det då vi har för lite kunskap i att renovera det känner vi och det är för mkt att fixa med det.
Elen var från byggåret förmodligen och huset var inte dränerat sen vad mäklaren visste. Taket var ”bara” ca 30 år gammalt men det var trasigt på ett ställe där det var fuktfläckar invändigt i huset. Det såg dessutom ut att svikta(?), så det lutade neråt runt skorstenen? Sedan var det fuktfläckar i taket i källaren (spånplattor eller ngt sånt i taket) och rören var urgamla, ett av dem var fuktigt så det verkade läcka… vi blev rädda att rören kan vara trasiga på fler ställen inne i väggarna, så det kunde finnas mögel och fukt?
Ingen direkt lukt i huset eller källaren iaf. Nästan alla andra bostäder vi har kollat på har det känts svårt att andas i, flera har luktat och en del har haft anmärkningar på ventilationen.
Varmvattnet var avstängt i huset, ingen har bott där på 1 år men anhörig har kollat till det ofta och värmen har varit på.
Är det vanligt att stänga av varmvattnet när det är obebott? Eller kan det varit ngt fel och man därför stängt av det?
Själva huset kändes väldigt trevligt annars, jättebra planlösning osv (däremot fula renoveringar i flera rum som 70 tals plastmattor som var dåligt ditsatta, ett kök i halvdåligt skick från 80 talet och en hemmasnickrad toalett. Men det hade ju gått att renovera om det inte varit för allt annat.. )
Tack för alla svar i tråden! Har lärt mig massa, får fortsätta att gå på visningar nu tills vi hittar ngt som passar oss bättre
Det är inte husen du betalar för. Det är tomten. Huset kanske är värt 1 msek och tomten 9 msek. Det är inga knegare i Stockholm som köper villor för 10 msek. Stockholms vanligaste jobb är för övrigt programmerare.J JohanLun skrev:Hus i Stockholm är grymt övervärderade tror jag. Många rätt modesta hus kostar över 10MSEK och bebos ofta av vanliga tjänstemän eller arbetare / hantverkare i småbarnsålder. Ofta står där också en Tesla eller liknande på uppfarten, ibland två. Folk berättar om skidresor och semestrar. Jag förstår ärligt inte hur folk får ihop ekonomin.
Med det är riktigt. Om man lånar 85%, har en medianlön för en civilekonom enl AF. Båda jobbar 100%... Bör man inte köpa ett 9-milles eternitklätt, orenoverat 30-talshus med takläck, fuktskador och elsystem från 1929 och gjutjärnsrör från samma år för 8 MSEK om man sen tänker sig att leja bort all renovering, byta ut originalfönster mot Mockfjärds, byta taket till betongtegel, ta in folk att stenlägga och bygga altan över halva tomten och byta båda badrummen medan man själv tar Teslan till Åre på sportlovet.
Villor i Sthlm har inte gått ned mer än i landet generellt. Folk är beredda på att lägga mer där skolorna är bra, det är tryggt och kulorna inte viner men man ändå har 15 min in till stan.
Ett vanligt hus på vanlig tomt kostar inga 10 msek i Huddinge eller Bro. Snarare 6-7 i snitt.
Två ingenjörer i Sthlm ligger kanske runt 70k per skalle (snitt 60k i landet, Sthlm högre). Då har de 100k in per månad efter skatt för ett par.
Även om de sitter med 7 msek i lån och 5k i drift så har de inte ens 20k i månaden i bostadkostnad efter ränteavdrag och 3% ränta.
80k kvar efter att boendet är betalt varje månad. Det är inga problem alls att varken ha en Tesla eller åka till Åre med de pengarna. Bor man nära stan går 1 bil dessutom utmärkt. Bor man på vischan är 2 bilar ett måste. Ska du lägga 7-8k i månaden ink allt på en extra bil så motsvarar det räntebetalning på 4 msek i lån vid 3%.
Allt annat lika så är alltså en villa i Enskede a 12 msek med 1 bil samma månadskostnad som en likadan villa ute på Värmdö för 8 msek med 2 bilar.
Bor man i nästan alla andra städer så är arbetsmarknaden mycket sämre och medelinkomsten mkt lägre än i Stockholm.
Beror väl lite på var det är. Skillnaden mellan ett rivningshus och ett tiptop hus med likvärdiga tomter bör vara betydligt mer än 1MSEK, men visst, jag tror du i viss mån har rätt - en tomt med ett ruckel är i slutändan dyrare än ett som är färdigrenoverat...Kentvirulent skrev:
Otroligt att det är så vanligt nuförtiden...Kentvirulent skrev:
Men många av de närmare förorterna är 10MSEK inte ovanligt om det är en "riktig" villa och inte ett radhus...Kentvirulent skrev:
Amorterar folk inte på sina lån? Och har de verkligen bara 3% ränta? Och har de flesta dessa hushåll båda två löner på 70k. Vi behöver nog bli bättre på att förhandla både lön och ränta.Kentvirulent skrev:
Om man har en Tesla lägger man säkert 7-8.000 på bil, men det kan ju inte vara det normala om man har dessa lönenivåer? Eller?
Men visst, drar man in 100k efter skatt per månad, bara betalar räntan, har låga driftskostnader och inget underhåll. Inte sparar nåt extra. Då kan man nog lägga 8-16.000 på bil och sprätta iväg två resor för 50.000 per år. Och ändå ha pengar kvar att spendera på annat...
Jag är bara förundrad, att folk i 30 årsåldern köper villor för över 10M och ibland har 2st 0,5M bilar på tomten och verkar åka på resor titt som tätt.
Nu pratade vi om risiga 30-tals hus för 10msekJ JohanLun skrev:Beror väl lite på var det är. Skillnaden mellan ett rivningshus och ett tiptop hus med likvärdiga tomter bör vara betydligt mer än 1MSEK, men visst, jag tror du i viss mån har rätt - en tomt med ett ruckel är i slutändan dyrare än ett som är färdigrenoverat...
Otroligt att det är så vanligt nuförtiden...
Men många av de närmare förorterna är 10MSEK inte ovanligt om det är en "riktig" villa och inte ett radhus...
Amorterar folk inte på sina lån? Och har de verkligen bara 3% ränta? Och har de flesta dessa hushåll båda två löner på 70k. Vi behöver nog bli bättre på att förhandla både lön och ränta.
Om man har en Tesla lägger man säkert 7-8.000 på bil, men det kan ju inte vara det normala om man har dessa lönenivåer? Eller?
Men visst, drar man in 100k efter skatt per månad, bara betalar räntan, har låga driftskostnader och inget underhåll. Inte sparar nåt extra. Då kan man nog lägga 8-16.000 på bil och sprätta iväg två resor för 50.000 per år. Och ändå ha pengar kvar att spendera på annat...
Jag är bara förundrad, att folk i 30 årsåldern köper villor för över 10M och ibland har 2st 0,5M bilar på tomten och verkar åka på resor titt som tätt.
De närmre förorterna bor det inte heller arbetare i villor i. Det är minst två tjänstemän eller folk med väldigt stora arv.
De flesta som har en villa för 10 msek har inte 8 msek i lån. Tittar du på pantbreven när 2 40-åringar säljer sin kåk kanske de ligger på 5 msek vilket innebär noll amortering. De har helt enkelt gjort bostadskarriär.
Räntorna kommer ligga runt 3% nästa år. Tiden med räntor högre än så kommer under en 15 års period vara en avvikelse på 2 år.
Började man sälja och köpa bostäder 2010 i Stockholm så har ett par i 40-års åldern i regel ett kapital runt 5 msek. Dessutom ofta hjälp från kapitalstarka föräldrar i grunden. Jag investerar barnens barnbidrag och räknar med att de bara där har 1 msek var vid 18 år. Sen kommer jag hjälpa ännu mer än så vid behov
Oftast ser det ut såhär;
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-sodra-angby-stockholms-kommun-karl-nordstroms-vag-1-21428998
Ser ut att vara en någorlunda ung säljare, inger pensionärsboende.
Värde 12 msek. Pantbrev 5,7msek.
Det där boendet kostar alltså 15k per månad med 3% ränta ink allt. En nybyggd hyresrätt på 120 kvm i valfri småstad kommer kosta MER än så.
Få människor med bra jobb sitter och kör en Mazda från 2002. Har man barn vill man ha en bra, säker bil som inte gått 15k mil. Räknar du in drivmedel, försäkring, underhåll, biltullar, parkering etc kommer du aldrig hitta en rymlig bil som kostar mindre än 7-8k om du inte kör en skrothög som är lika pålitlig som ett lotteri.
Folk vill bo i Sthlm för där är arbetsmarknaden så fruktansvärt mkt bättre än övriga Sverige. Alla huvudkontor är här och här gör man karriär. Har man familj här vill man heller inte flytta.
En flytt till Borlänge kanske sparar 10k i månaden i bostadskostnad men man kanske får gå ned 30-40k netto i gemensam lön. Levnadsstandarden blir mkt lägre
Men om i "princip alla" har bara ett par miljoner i lån så är det väl ingen bubbla, men då har väl dina polare inget problem att låna upp lite till till en renovering då?Kentvirulent skrev:
Att de inte får sålt för det som de gav kanske mer är för att de köpte på toppen, mitt i covid, och alla kåkar gått ned lite sen dess men de förväntar sig samma summa plus det de lagt ned på renovering med halvkassa överbetalda hantverkare, stillösa plastfönster och IKEA kök med sänkt tak med spottar. Tror få vill köpa ett fuskrenoverat, halvfärdigt 30-talshus som varken kan bli modernt eller kan bli riktigt bra.
Det krävs mycket smak och pengar för att renovera ett gammalt hus så det blir bra. Många renoveringar blir rätt mediokra.
Fast det där kan väl knappast räknas som ett sådant hus dina polare har tröttnat på, snarare ett sådant som de trodde de skulle få när de började renovera? Det där behöver man väl inte renovera för flera miljoner, sen att man tappat bort 30-talsstilen i tex kök är ju en annan fråga.Kentvirulent skrev:
Klickar man på länken "boendekostnad" (kalkyl från en bank) så blev det med 7MSEK i lån ca 33500 i "boendeutgift" men "bara" 28.000 efter ränteavdrag. För ett pris på 11MSEK.
Har man 100 in, lägger 30 på boende, 10 på bil, 10 på mat, 5000 på luncher, 4000 på kommunikationer (SL kort till både barn och vuxna samt lite drift (el/bensin) på bilen) så har man 40.000 kvar. Men sparande till semestrar, buffert osv samt sport och fritidsaktiviteter till barn och ev en andrabil så är det ännu mindre kvar. Så, du har nog rätt i att brutto under 140k in per månad kan inte en ung familj ha om de ska ha råd med ett sånt hus OCH en bil av förväntad modell...
Redigerat:
Jo det har varit en bubbla varför de reala värdena på alla kåkar i Sverige fullständigt slaktats de senaste 2 åren.J JohanLun skrev:Men om i "princip alla" har bara ett par miljoner i lån så är det väl ingen bubbla, men då har väl dina polare inget problem att låna upp lite till till en renovering då?
Att de inte får sålt för det som de gav kanske mer är för att de köpte på toppen, mitt i covid, och alla kåkar gått ned lite sen dess men de förväntar sig samma summa plus det de lagt ned på renovering med halvkassa överbetalda hantverkare, stillösa plastfönster och IKEA kök med sänkt tak med spottar. Tror få vill köpa ett fuskrenoverat, halvfärdigt 30-talshus som varken kan bli modernt eller kan bli riktigt bra.
Det krävs mycket smak och pengar för att renovera ett gammalt hus så det blir bra. Många renoveringar blir rätt mediokra.
Fast det där kan väl knappast räknas som ett sådant hus dina polare har tröttnat på, snarare ett sådant som de trodde de skulle få när de började renovera? Det där behöver man väl inte renovera för flera miljoner, sen att man tappat bort 30-talsstilen i tex kök är ju en annan fråga.
Klickar man på länken "boendekostnad" (kalkyl från en bank) så blev det med 7MSEK i lån ca 33500 i "boendeutgift" men "bara" 28.000 efter ränteavdrag. För ett pris på 11MSEK.
Har man 100 in, lägger 30 på boende, 10 på bil, 10 på mat, 5000 på luncher, 4000 på kommunikationer (SL kort till både barn och vuxna samt lite drift (el/bensin) på bilen) så har man 40.000 kvar. Men sparande till semestrar, buffert osv samt sport och fritidsaktiviteter till barn och ev en andrabil så är det ännu mindre kvar. Så, du har nog rätt i att brutto under 140k in per månad kan inte en ung familj ha om de ska ha råd med ett sånt hus OCH en bil av förväntad modell...
Mina bekanta som vill flytta är de som har högre lån, sådana finns såklart men är inte signifikativt för alla. De skulle nog kunna låna upp 2 msek till men vill inte. Framförallt har de inte tid. Att totalrenovera ett hus och bo i det med småbarn är kaos. Dessutom kräver det enormt mycket tid även om man lejer ut det. Tid som ej finns.
De har köpt dyrt snarare än renoverat. Priserna är heller inte lite lägre utan BRUTALT lägre realt. Huset jag länkade hade inget med renovering att göra. Bara visade vilken belåningsgrad som är vanlig.
Du vet väl om att man inte behöver amortera om belåningsgraden är under 50%? I det här fallet hade det vilket bara innebär ränte och driftskostnad. Ditt räkneexempel antar ett högre lån (7 msek) än vad de boende hade.
Framförallt så godkänner banken inga lån på 7 msek för låga inkomster.
Med två barn, studielån och två bilar kräver banken drygt 140k brutto MINST för att godkänna ett lån på 7 msek med 2 msek i insats.
Du inser bara inte att folk som köper bostäder för 10 msek i Stockholm,
1. Tjänar väldigt bra. Ofta 150k brutto gemensamt i månaden som minimum
2. Har många miljoner i insats.
De bor i Stockholm för att en flytt till Borlänge kanske sparar dem 10-15k per månad i boendekostnad men dödar deras karriärer och klipper 30-40 netto i månadsinkomst. Minst. Tappar de sitt ändå hyfsat högavlönade jobb i Borlänge är alternativen typ noll. I Sthlm har de 1000 tals alternativ.
Ett par som tjänar 30k i månaden med samma förutsättningar får enkom låna under 2 msek.
De som drabbats värst av räntehöjningarna är de som har mindre lån och lägre inkomster. Det är de som gjort att en bubbla byggts upp snarare än högavlönade med höga lån.
Redigerat:
Jag bor i förort till sthlm där husen kostar oftast 7-12MSEK och vi är två akademiker. Jag är bara förvånad hur de som är 15 år yngre stannar med tesla vid förskolan samtidigt som de köpt en kåk för 10M.
De som flyttar in nu har nog bättre löner än de som flyttade in för 10 år sen osv. De som köpte hus här på 70-talet var nog i stor utsträckning vanliga knegare...
Men som du säger, bra löner, snälla föräldrar, tidigare bra affärer och inte spara/amortera så funkar det troligen.
Vi kör gamla bilar, renoverar själva, har inte städhjälp och åker till mindre skidort på sportlovet. Men vi amorterar ganska mycket för jag vill gärna kunna bo nånstans när jag går i pension...
De som flyttar in nu har nog bättre löner än de som flyttade in för 10 år sen osv. De som köpte hus här på 70-talet var nog i stor utsträckning vanliga knegare...
Men som du säger, bra löner, snälla föräldrar, tidigare bra affärer och inte spara/amortera så funkar det troligen.
Vi kör gamla bilar, renoverar själva, har inte städhjälp och åker till mindre skidort på sportlovet. Men vi amorterar ganska mycket för jag vill gärna kunna bo nånstans när jag går i pension...
Många tjänstemän har tjänstebil. En Tesla model Y kostar då en nettobeskattning på 2500-3000 sek i mån pga miljöbonusen på förmånsvärdet. Sen är det bara 2 kr per kwh när man laddar hemma.J JohanLun skrev:Jag bor i förort till sthlm där husen kostar oftast 7-12MSEK och vi är två akademiker. Jag är bara förvånad hur de som är 15 år yngre stannar med tesla vid förskolan samtidigt som de köpt en kåk för 10M.
Jag har själv en bra tjänstebil där mitt företag betalar milersättning för allt jag kör. Milersättningen är högre än elkostnaden vilket gör att jag tjänar mer desto mer jag kör.
Totalt kostar min elbil mig runt 1500 kr per mån ink el. Detta för en bil som kostar 700k ny och körs cirka 3000 mil per år. Vart tredje år får jag en ny bil. Mer än hälften av alla Sveriges elbilar är tjänstebilar. Skulle tippa att lejonparten finns i Sthlm så för varje Tesla du ser i grannskapet är det nog 70-80% chans att det är en tjänstebil.
Mao så pyntar dina grannar sannolikt mindre för sin nya Tesla model Y än vad du pyntar för din typ 13 år gamla V70 som går på bensin
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Vårt 30-tals hus har kostat ca 120.000 kr per år att underhålla. Vi har nu bott här i snart fem år.
Vi sparar ca 10.000 kr i månaden för renoveringar och inredning.
Vi har gjort tak, fasad, el, gips, måleri, toalett, badrum, tvättstuga, fönster, klädkammare, ytterdörr, farstu, golv och trädgårdsland.
Återstår att byta kök och eventuellt byta värmesystem tills vi är helt nöjda.
Prisökningen är ca 1 miljon på 5 år. Så vi kanske kan räkna med en liten vinst.
Min poäng är att tänka långsiktigt och ta en sak i taget.
Vi har gjort tak, fasad, el, gips, måleri, toalett, badrum, tvättstuga, fönster, klädkammare, ytterdörr, farstu, golv och trädgårdsland.
Har ni gjort allt själva då?S Småbrukaren skrev:Vårt 30-tals hus har kostat ca 120.000 kr per år att underhålla. Vi har nu bott här i snart fem år.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Nej långt ifrån. Lister, foder, spackling, målning, mindre snickerier och trädgård har vi gjort själva.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
Källaren är helt oinredd med verkstadsbänk, tvättstuga, kallskafferi och pannrum. Bara putsade väggar och naket betonggolv.
Avlopp är bytt och kopplat till modernt reningsverk.
Inga problem med fukt. Dränering gjorde förra ägaren för 15 år sedan. Det blir väl en kostnad för oss om 10 år kanske.
Avlopp är bytt och kopplat till modernt reningsverk.
Inga problem med fukt. Dränering gjorde förra ägaren för 15 år sedan. Det blir väl en kostnad för oss om 10 år kanske.