J Jenskan skrev:
Jag la upp det besiktningsprotokollet bara för att jämföra med det huset vi är lite intresserade av :)
Det är till ett hus som kostar 500000 mer än det vi är intresserade av. Bara för att visa att husen kring 1 miljon verkar ha saker att fixa till oxå. Det var för att svara Johan som skrev att det inte var lönt att renovera ett hus för 500000 om renoverade kostar 800000 kr. Men det kanske ändå är smartare ekonomiskt att köpa 1 miljons hus och fixa lite än ett för 500000 och fixa mkt :)

Ja det verkar vara ngt fuktproblem?Eftersom det varit lukt innan i huset och lukt och mikobiell påväxt (?) noterades där luften kommer ut. Om jag förstod rätt
I områden med låga huspriser blir ju effekten som johan säger att det är svårt att gå till banken för att renovera iom att huset inte ökar i värde i motsvarande grad som renoveringen kostar, så banken vill inte låna ut. Utan renoveringen får man kanske betala med egna pengar. Bor man kvar länge så är det kanske inte så att man förlorar på det ekonomiskt men renoverar man och flyttar så blir det väl en risk för en förlust affär.
 
  • Gilla
Jenskan och 1 till
  • Laddar…
Om man är ung, utan barn, kan tänka sig lägre standard, att allt inte ska vara instagram-nivå.

Besiktnignsprotokoll gör att man blir rädd. Det varnas för massor av saker som går bra att leva med. Problamet är att förstå vad som är allvarligt och vad som man kan leva med. Läs protokoll på riktigt bra hus ska du se att även de har många anmärklningar. Prata med besiktningsmannen, var inte så oriloig för det.

Källare och dränering, som sagt, ska man inte bo där nere så bara det inte dryper av vatten eller finns hussvamp så kan man leva med det. Endel skiter i att använda ett äldre badrum, om det finns ett nyare. Iallafall att man ställer in en duschkabin.

Men. El och relina rör, kostar en slant, om man inte ens har råd att fixa det... Huset måste ha ett tätt tak, el som inte är farlig och värme som inte är svindyr. Sen får inte det läcka vatten.

Och huset ska gå att sälja för ungefär samma pris.

Om det är uppfyllt och ni är villiga att lägga tid på att fixa, så tror jag ni lär er fixa med saker.
 
  • Gilla
Jenskan
  • Laddar…
skulle säga att ju äldre hus desto högre marginaler behöver man ha i sin renovering. för det finns mycket som kan springa iväg.

jag har lagt 300+ timmar hittills och behöver nog lägga det samma till innan vi är relativt färdiga.
och då kommer även snickarna lagt det samma. så de springer iväg.

underlättar om nån av er har vana att sköta om projekt eller att läsa på. för det är en del att sätta sig in i.
 
  • Gilla
Jenskan
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
skulle säga att ju äldre hus desto högre marginaler behöver man ha i sin renovering. för det finns mycket som kan springa iväg.
Om både tak, VVS, el, kök och badrum är gamla så kommer det bli dyrt. Om huset är så nytt att inget av detta är äldre än 25 år så kan man klara sig några år innan man får börja.

Om huset är från 1960 eller 1930 spelar nog mindre roll, då handlar det mer om vad som är bytt än vad som inte är bytt. Äldre än 1970 kan i princip allt behöva bytas redan nu.
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
jag har lagt 300+ timmar hittills och behöver nog lägga det samma till innan vi är relativt färdiga.
och då kommer även snickarna lagt det samma. så de springer iväg.

underlättar om nån av er har vana att sköta om projekt eller att läsa på. för det är en del att sätta sig in i.
Man kan ju lägga dessa timmar själv, då är det materialet, som förvisso också är dyrt. Men ändå mycket rimligare. Men det kräver ju att man kan och vill jobba själv.
 
J JohanLun skrev:
Om både tak, VVS, el, kök och badrum är gamla så kommer det bli dyrt. Om huset är så nytt att inget av detta är äldre än 25 år så kan man klara sig några år innan man får börja.

Om huset är från 1960 eller 1930 spelar nog mindre roll, då handlar det mer om vad som är bytt än vad som inte är bytt. Äldre än 1970 kan i princip allt behöva bytas redan nu.

Man kan ju lägga dessa timmar själv, då är det materialet, som förvisso också är dyrt. Men ändå mycket rimligare. Men det kräver ju att man kan och vill jobba själv.
Aa de har du rätt i, när det kommer till de sakerna så finns det ju lite av ett max pris, det kan ju inte bli dyrare än att byta helt och hållet. så då kostar ju ett ifrån 1960 samma som ett ifrån 1930

Det som blivit extra för oss som kanske inte skett om det var ifrån 1960, är bjälklag och reglar som visat sig vara lite väl klena. samt att hela övervåningen var oisolerad, i vissa fall bara en skiva masonit i mellan kallvind och "inne".

Dock ska jag säga det att jag kommer nog känna mig mycket säkrare i detta huset sedan när det är klart.
för finns inget vi inte har dokumenterat eller har bilder på kvar. man lär ju känna sitt hus
 
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Aa de har du rätt i, när det kommer till de sakerna så finns det ju lite av ett max pris, det kan ju inte bli dyrare än att byta helt och hållet. så då kostar ju ett ifrån 1960 samma som ett ifrån 1930

Det som blivit extra för oss som kanske inte skett om det var ifrån 1960, är bjälklag och reglar som visat sig vara lite väl klena. samt att hela övervåningen var oisolerad, i vissa fall bara en skiva masonit i mellan kallvind och "inne".

Dock ska jag säga det att jag kommer nog känna mig mycket säkrare i detta huset sedan när det är klart.
för finns inget vi inte har dokumenterat eller har bilder på kvar. man lär ju känna sitt hus
Jag bor i ett hus från 1909.

Min bild är att slutet 1800-tal byggde man extremt noggrant och robust. Många hus hade tjocka timmerväggar eller tjockt tegel. Inte superisolering, men förvånande nog bra ändå. Det som finns kvar är ofta hus byggda för rikt folk och riktigt bra.

Runt 1905 kom mer och mer fabriksgjorda fönster och dörrar, kvaliten ökade, men fortfarande var det hus utan el, värme och VVS från början. Väggarna i villor var av tjocka stående plank men ofta utan extra isolering. Tak och snetak isolerade med spån. Icke kopplade fönster, eldstäder i var rum - gamla hus helt enkelt. De hus som är lite större (>130kvm) är ofta byggda riktigt rejält.

Under 20-talet så började husen få el, vatten osv. Planlösningar, konstruktioner mm mer och mer standardiserat. Fortfarande byggde man -ofta- med rejäla virkesdimensioner. Stilmässigt var husen fortfarande med "sekelskiftescharm", dörrar, fönster, golv, listverk var arbetade och av god kvalitet. Fönster ofta kopplade.
Detta tycker jag är en otroligt bra komprimiss - känsla och arkitektur är fortfarande individuell, allt är av rejäl kvalitet men ett antal "moderniteter" har tillkommit som gör att husen är mer moderna än hus byggda 10 år tidigare.

På 30-talet började optimeringen öka, stilen ändrades. Går att hitta jättefina 30-talshus, men inte lika självklart att de har den där sekelskifteskänslan som många vill åt.

40 tal och framåt så försvann mycket av både stil och gedigna material. Spröjsade fönster, breda trägolv osv försvann. Väggarna blev tunnare.

Eftersom vi har haft 2 världskrig så är husen som byggdes under krigen ibland av sämre kvalitet. Dock känns det mer så med det som byggdes under och efter andra världskriget. Första världskriget är min känsla att man byggde mindre antal hus men inte sämre hus.

Sent 20 tal och (ofta på landsbygden som låg lite senare med nymodigheter) tidigt 30-tal kan vara riktigt fina hus. Rejält byggda. Väl värda att satsa på. Men de är ju 100 år gamla, så givetvis är tak, el och vvs ofta uttjänt eller redan utbytt.
Många gånger är det bästa att inte ändra för mycket på dessa hus, risken är större att renoveringar förstört husen än att brist på renovering förstört dem. Om det bara inte läcker vatten från tak eller ledningar så håller husen otroligt bra.

Ofta tål dessa gamla hus att det läcker lite vatten, om problemet bara åtgärdas och det får torka ut. Ofta får de många anmärkningar i besiktningar men som inte behöver betyda att det som anmärks på behöver åtgärdas.

Tycker TS ska kolla vad som MÅSTE åtgärdas snarast, läcker taket? Läcker avloppsrören från badrummet?
Går det att laga taket enkelt eller måste hela bytas? Finns det ett alternativt badrum att använda så länge? Vad av det som är dyrt och måste fixas ganska snart kan och vill man fixa själv. 200 000 i buffert räcker ingenstans om man ska leja bort. Men är man inriktad på att göra själv och inte nåt stort (hela taket eller enda badrummet) måste göras asap så kan man ju bo länge. Och får man huset billigt så bör det gå att sälja billigt igen om man lessnar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.