Hemmakatten
D dddssaal skrev:
Hej, tack för ett väldigt bra och utförligt svar!

Har fastighetsutdragen någon stans så får ta och kolla taxvärden. Dock så vet jag inte om jag tycker att det är ett bra riktvärde för tomtens värde, en annan tomt i området på en ypperligt fin plats hade taxvärden 0 medans en granfastighet i sumpläge hade 75k.

Då tar jag hellre in en mäklare, men känns drygt att ta in en och betala 5k när fastigheten bara är värd 20k.

Fastighetsägaren bor inte i huset som sagt, utan i en stad långt bort.

Varför menar du att jag ska riva huset?
Fick felaktigt för mig att det var typ ett rivningshus och att mannen bodde i huset. Därav mitt resonemang om polis, social mm för att få ut mannen ur huset. Och att riva huset när mannen väl fått hjälp så att han inte bosätter sig där igen.
 
  • Gilla
dddssaal
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fick felaktigt för mig att det var typ ett rivningshus och att mannen bodde i huset. Därav mitt resonemang om polis, social mm för att få ut mannen ur huset. Och att riva huset när mannen väl fått hjälp så att han inte bosätter sig där igen.
Okej, förstår. Huset är faktiskt rent konstruktionamässigt helt ok (från vad jag kunnat se)
 
Okej hörni, kanske låter som en banal fråga, men, handskrivet eller utskrivet brev?
 
Maskin eller handskrivet spelar ingen roll, det är innehållet som är intressant.

Ps. Det är inte säkert att personen inte öppnar sin post.

Kände du personen lite sedan tidigare. Försök få reda på vart den bor på "riktigt". Och besök denne istället...

Sedan när det gäller fastighetsaffärer så är det lite saker du bör ha koll på om du gör upp affären privat utan hjälp.
Pantbrev/Skuldebrev. Fastighetsbundna skulder, förelägganden på fastigheten, Id på säljare.
Kvitto på betalning, formkrav på köpebrev, lagfart....

Och det finns fastigheter fortfarande som kostar under 50Tkr som inte ligger i Norrlands inland. men de blir färre och svårare att hitta....

Sedan finns det ödehus som står och förfaller och trotts detta inte är till salu.

Lycka till och återkoppla gärna hur det gick.
Det låter lite spännande iallafall...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HSP skrev:
Maskin eller handskrivet spelar ingen roll, det är innehållet som är intressant.

Ps. Det är inte säkert att personen inte öppnar sin post.

Kände du personen lite sedan tidigare. Försök få reda på vart den bor på "riktigt". Och besök denne istället...

Sedan när det gäller fastighetsaffärer så är det lite saker du bör ha koll på om du gör upp affären privat utan hjälp.
Pantbrev/Skuldebrev. Fastighetsbundna skulder, förelägganden på fastigheten, Id på säljare.
Kvitto på betalning, formkrav på köpebrev, lagfart....

Och det finns fastigheter fortfarande som kostar under 50Tkr som inte ligger i Norrlands inland. men de blir färre och svårare att hitta....

Sedan finns det ödehus som står och förfaller och trotts detta inte är till salu.

Lycka till och återkoppla gärna hur det gick.
Det låter lite spännande iallafall...
Tack så mycket för svar. Har försökt luska fram lite men ingen verkar veta ver han bor på riktigt.

Tar nog hjälp av någon bekant som är mäklare med formalian.

Kommer definitivt återkoppla!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om han inte bor där han är skriven då når nog inte posten fram...

Att hitta någon person brukar gå men det kan vara svårt om personen "sjunkit långt ner"

Ps. kolla så fastigheten inte är på gång att försäljas av kronofogden... fastighetsskatt och vissa avgifter brukar ett fastighetsinnehav dra med sig.

Då mitt tips kolla om personen har aktiva ärenden eller om fastigheten är föremål för utredning hos KFM
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om han inte bor där han är skriven då når nog inte posten fram...

Att hitta någon person brukar gå men det kan vara svårt om personen "sjunkit långt ner"

Ps. kolla så fastigheten inte är på gång att försäljas av kronofogden... fastighetsskatt och vissa avgifter brukar ett fastighetsinnehav dra med sig.

Då mitt tips kolla om personen har aktiva ärenden eller om fastigheten är föremål för utredning hos KFM
Tack så mycket, får kolla upp kronofogden
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köpte själv en väl inrökt lägenhet för ett år sedan av en missbrukare.
Gången - jag ringde och frågade om den var till salu. Han fick tänka några dagar (överenskommet) sedan ringde jag igen. Hans syster hjälpte honom och de begärde värdering av två mäklare sedan fick vi besluta om vi ville ge det.
Enkel process och alla är nöjda (han skulle flytta men hade inte fått bostad så därför stod hans lägenhet tom i flera år).
Förstår att det är problem om det är svårt att få tag på ägaren men brev är nog enklast kanske både till han som bor där ibland och hans mamma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kattenPy skrev:
Köpte själv en väl inrökt lägenhet för ett år sedan av en missbrukare.
Gången - jag ringde och frågade om den var till salu. Han fick tänka några dagar (överenskommet) sedan ringde jag igen. Hans syster hjälpte honom och de begärde värdering av två mäklare sedan fick vi besluta om vi ville ge det.
Enkel process och alla är nöjda (han skulle flytta men hade inte fått bostad så därför stod hans lägenhet tom i flera år).
Förstår att det är problem om det är svårt att få tag på ägaren men brev är nog enklast kanske både till han som bor där ibland och hans mamma.
Tack så mycket för informationen. Kul att någon annan har gjort något liknande. Var det några problem/komplikationer eller var det bara helt enkelt en affär?
 
Det var en enkel affär. Ägaren hade själv valt mäklarna som värderade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kolla först upp vem som äger fastigheten, det gör du via lantmäteriet.

Sen söker du upp ägaren och bjud.
En missbrukare har förmodligen skulder så jag skulle bjuda säg 20' på pappret och kanske lika mycket svart (summorna får man så klart justera)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mina föräldrar köpte ett liknande hus som faktiskt ligger någorlunda centralt eller iallafall nån kvart utanför arlanda i skogen. Men iallafall. Det ärendet tog flera år att nysta upp eftersom allt ska vara by the book. Det slutade med att huset hamnade hos fogden för öppen försäljning och hade lika gärna kunnat köpas av vem som helst men jag tror de skippade den långbänken för de gav väl ett rimligt bud på stört.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kolla först upp vem som äger fastigheten, det gör du via lantmäteriet.

Sen söker du upp ägaren och bjud.
En missbrukare har förmodligen skulder så jag skulle bjuda säg 20' på pappret och kanske lika mycket svart (summorna får man så klart justera)
Vet som sagt vem som äger, kan bara inte få tag på personen
 
P
D dddssaal skrev:
Funderar nu på att skicka ett brev till henne, men vad ska man liksom skriva? jättesvårt. tänkte kanske börja med att fråga om han vill att jag ska skruva igen dörren då någon har slagit in rutan i dörren och låst upp. Kanske bäst att inte nämna att jag vill köpa det direkt, då kanske han tror att det handlar om mycket pengar, vilket det inte gör.
Jag tycker att du ska försöka få till ett personligt möte med fastighetsägaren. Det gör att det går fortare att komma fram till om den vill sälja eller inte och det är trevligare att sitta och prata om saken än att brevväxla via dennes mamma.

Fastighetsägarens mamma kanske dock kan vara behjälplig med att orda ett möte.

En värdering av en renommerad värderingsfirma vore nog också bra. Annars kanske du får valsa runt i pressen som Ebba Busch …
 
  • Gilla
dddssaal
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker att du ska försöka få till ett personligt möte med fastighetsägaren. Det gör att det går fortare att komma fram till om den vill sälja eller inte och det är trevligare att sitta och prata om saken än att brevväxla via dennes mamma.
Verkar inte helt trivialt.
D dddssaal skrev:
Vet som sagt vem som äger, kan bara inte få tag på personen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.