B
M maglub skrev:
Det känns mest som att du vill lura en gammal dam eller en alkis genom att få dem tro att deras fastighet är värdelös.

Vilken tomt som helst som är ansluten till avlopp och har el är värd mer än 20kkr.

Så länge fastigheten inte säljs på exekitiv auktion, hoppas jag att den går på mångfalt mer.
Jag håller med dig. Så som fastighet och tomt beskrivs så MÅSTE värdet vara högre än 20000 kr. Bara tomtmarken med ett vattendrag (oavsett vart det ligger i Sverige) är värt mer. Blir nästan lite upprörd över att TS tror sig kunna ”lura till sig” stället.

Självklart finns det ett högre värde och stället bör (hoppas jag) hanteras på rätt sätt. Bara för att ägaren är i en taskig situation, ska ingen dra nytta av detta! Jag blir arg när jag läser detta.

Hoppas innerligt att det finns någon som kan stötta och skydda ägaren. Dels för att ta reda på OM ägaren VILL sälja sin fastighet. Om ägaren BÖR sälja sin fastighet nu. Det kan komma tider när livet vänder och ägaren och hens släktingar kan ha mycket nytta och glädje av sitt ställe. Kanske det är det stället som gör att hen får tillbaka sin lust att leva utan droger t ex.

Nej, som en god medmänniska, skulle jag i första hand se om det finns något jag kan hjälpa och stötta med, kanske ev få HYRA stället - men absolut inte ”vifta med pengarna” till en människa som har svårt att säga nej (t ex pga drogberoende). Vet inte om det är förbjudet att dra nytta av en människas nödsituation - men det borde vara det!

Jag hoppas du besinnar dig och om du absolut vill göra något, gör då något för att hjälpa personen, kanske genom att hyra hens hus. Det kan vara det enda denna människa har av värde i ditt liv (förutom nästa ”fix”)

Gör gott - gör rätt ❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Jag håller med dig. Så som fastighet och tomt beskrivs så MÅSTE värdet vara högre än 20000 kr. Bara tomtmarken med ett vattendrag (oavsett vart det ligger i Sverige) är värt mer. Blir nästan lite upprörd över att TS tror sig kunna ”lura till sig” stället.

Självklart finns det ett högre värde och stället bör (hoppas jag) hanteras på rätt sätt. Bara för att ägaren är i en taskig situation, ska ingen dra nytta av detta! Jag blir arg när jag läser detta.

Hoppas innerligt att det finns någon som kan stötta och skydda ägaren. Dels för att ta reda på OM ägaren VILL sälja sin fastighet. Om ägaren BÖR sälja sin fastighet nu. Det kan komma tider när livet vänder och ägaren och hens släktingar kan ha mycket nytta och glädje av sitt ställe. Kanske det är det stället som gör att hen får tillbaka sin lust att leva utan droger t ex.

Nej, som en god medmänniska, skulle jag i första hand se om det finns något jag kan hjälpa och stötta med, kanske ev få HYRA stället - men absolut inte ”vifta med pengarna” till en människa som har svårt att säga nej (t ex pga drogberoende). Vet inte om det är förbjudet att dra nytta av en människas nödsituation - men det borde vara det!

Jag hoppas du besinnar dig och om du absolut vill göra något, gör då något för att hjälpa personen, kanske genom att hyra hens hus. Det kan vara det enda denna människa har av värde i ditt liv (förutom nästa ”fix”)

Gör gott - gör rätt ❤️❤️❤️❤️
Jag tror du har en ganska skev uppfattning av fastighetspriser i norra Sverige. Självklart är inte poängen att utnyttja någon, däribland mig själv. Jag tänker inte sitta och låtsas som att jag är en god samarit, för det är jag inte, jag är en vanlig människa. inget mer inget mindre.

Skulle aldrig få för mig att hyra stället, det känns ju sjukt olustigt. Ska jag hyra ett ruckel och lägga ner stora pengar för att få det bobart tycker du? För att fastighetsägaren sen ska sparka ut mig? Om nu personen är helt nedpundad, hur tror du hen kommer reagerat när den fått ett nyrenoverat hus levererat? Skulle du på fullaste allvar själv hyra en fastighet av en instabil person? Det är inte ett hus man kan bo i även om det skulle vara i gott skick.

Jag skulle gärna hjälpa personen, då jag känner för hen personligen, men definitivt inte hyra ett hus av den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kanske bara jag som tänker så; men jag skulle aldrig köpa en kåk av en känd pundare. Säg att du får köpa det för 20tkr och och börjar renovera. När han knarkat upp alla pengar och glider förbi "hemma" lite påtänd så är det nog lockande att sno åt sig lite mer värdesaker. Han är ju uppenbarligen benägen att sno saker om hela gården är full med stöldgods..
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Kan det finnas något intresse hos personen att du ”räddar” huset? I så fall kanske det kan vara en väg att gå, t ex om huset funnits ett tag i släkten osv. Testa att sms:a till mobilnummer om h*n inte svarar, vissa svarar aldrig på okända nr. Finns det några andra släktingar till ägaren du kan kontakta? Jag hade nog försökt med brev till mamman i första hand, eller ring nån av hennes grannar och kolla om de kan förmedla kontakt. Och/eller kollat runt i lokala missbrukarkretsar om nån vet.

Min erfarenhet är tyvärr att det kan bli jobbigt att ha att göra med någon som missbrukar, även om ni gör upp kontrakt osv och du köper huset så kanske h*n inte släpper huset, kommer tillbaka och vill ha mer pengar osv. Bara så att du har det i åtanke. Vill inte dra alla över en kam, men missbruk kan verkligen förändra en människa.

Köpesumman är väl rimlig om man tänker på allt skrot och skräp du behöver forsla bort från tomten, gamla bilar får man väl inte ha stående sådär.
Huset har inget längre familjeband eller familjekoppling till nuvarande ägare, i alla fall så vitt jag vet. en annan ägde huset, som inte är släkt till hen. sedan fick hen huset.

Jo, självklart så kan det vara jobbigt att ha med en person som missbrukar, det jag vet är att hen var en reko person innan hen försvann. så det hoppet har jag i alla fall. Det är oavsett långt och svårtillgängligt mellan stugan och ägaren, så hen kan inte bara spontant fara förbi.
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Kanske bara jag som tänker så; men jag skulle aldrig köpa en kåk av en känd pundare. Säg att du får köpa det för 20tkr och och börjar renovera. När han knarkat upp alla pengar och glider förbi "hemma" lite påtänd så är det nog lockande att sno åt sig lite mer värdesaker. Han är ju uppenbarligen benägen att sno saker om hela gården är full med stöldgods..
Asså, för mig är stället värt den risken. Har ganska mycket sentimentalt värde i huset.

Sen är det väldigt långt och svårtillgängligt mellan ägaren och fastigheten. ingenstans man åker spontant. sen som jag skrev i kommentaren åvan var han en trevlig kille när jag kände honom. Sen kommer jag nog inte ha så mycket stldbegärligt i fastigheten.

men självklart kan missbrukare vara oförutsägbara när det är höga eller abstinens.

Vill bara tillägga att jag inte vet utsträckningen av missbruk, kan ju bara vara rykten som får det att värka värre än det är. men med tanke på hur huset ser ut inuti har jag svårt att föreställa mig något annat.
 
D dddssaal skrev:
det jag vet är att hen var en reko person innan hen försvann. så det hoppet har jag i alla fall.
Vad menar du med den meningen hen och hen. Är det ägaren och pundaren?
 
A AndersS skrev:
Vad menar du med den meningen hen och hen. Är det ägaren och pundaren?
Ja, förlåt om det blir lite otydligt, vill som sagt hålla det anonymt. Hen, är ägaren.
 
Och dår är den andra hen pundaren?
Vi börjar bli så "korrekta" att det blir obegripligt:crysmile:
"en reko pundare innan ägaren försvann";)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och dår är den andra hen pundaren?
Vi börjar bli så "korrekta" att det blir obegripligt:crysmile:
"en reko pundare innan ägaren försvann";)
Handlar väl mindre om korrekthet och mer om anonymitet, men som sagt, förstår att det kan bli förvirrande.
 
B
Ha ha ha! ”Hen” hit och ”hen” dit. -Jo, vill ju vara diskret och anonym. På riktigt? Skulle ägaren ”pundaren” läsa detta forum? Ta bara vilka namn som helst, t ex:
Ägare/pundare = Kim (könsneutralt)
Mamman = Britta.
Trådstartaren = TS.
Bra idé om man vill ha bra svar utan att virra till allt för mycket med hen hit och hen dit.
Sedan tror jag att man inte avslöjar för mycket om man skriver ”han” respektive ”hon” ……
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
OK, kan göra så. Tänkte inte på det. Jag kör på ditt då,
Kim, Britta och ts :)
 
B
D dddssaal skrev:
Jag tror du har en ganska skev uppfattning av fastighetspriser i norra Sverige. Självklart är inte poängen att utnyttja någon, däribland mig själv. Jag tänker inte sitta och låtsas som att jag är en god samarit, för det är jag inte, jag är en vanlig människa. inget mer inget mindre.

Skulle aldrig få för mig att hyra stället, det känns ju sjukt olustigt. Ska jag hyra ett ruckel och lägga ner stora pengar för att få det bobart tycker du? För att fastighetsägaren sen ska sparka ut mig? Om nu personen är helt nedpundad, hur tror du hen kommer reagerat när den fått ett nyrenoverat hus levererat? Skulle du på fullaste allvar själv hyra en fastighet av en instabil person? Det är inte ett hus man kan bo i även om det skulle vara i gott skick.

Jag skulle gärna hjälpa personen, då jag känner för hen personligen, men definitivt inte hyra ett hus av den.
Huruvida JAG har en skev uppfattning om priserna i norra Sverige, är helt oväsentligt, eller hur? Jag tror inte att du vill göra en god gärning efter att ha läst ditt svar på det jag skrev tidigare - alltså vill du göra en bra affär på en tidigare bekants/kompis fastighet. Att ”hen” sedan inte är kapabel att fatta sitt livs bästa beslut i det läge ”hen” befinner sig i - det bryr du dig inte om. Självklart vill du göra en bra affär och därmed är det klart och tydligt att stället är mer värt än ”din värdering”. Annars föreslår du din ”hen” att låta värderar huset av ett större proffs än du själv är och sedan är du med och budar på stället.
 
Hemmakatten
Kanske läge att kolla upp med Skatteverket och Lantmäteriet vad fastigheten är taxerad för.

Kolla att huset står till taxvärde 0. Alla hus med ett lägre värde än 50kkr ska ha 0 i värde. Om fastigheten inte varit föremål för taxering på mycket länge så kan byggnaden möjligtvis ha ett värde överstigande 50kkr.

Ett separat tomtvärdeborde också finnas redovisat. Om det idag står mest gamla bilar och skrot är förstås värdet lägre.

En person som har förlorat fotstödet totalt i samhället går faktiskt att hjälpa. Jag var med om en situation där en man (släkting) som bodde i ett ruckel blev omhändertagen. Han bor numera i egen lägenhet i servicehus och lever ett gott liv. För oss tog det dock ett par år, otaliga timmar,och till sist polis och läkare.

Det kanske inte du orkar med. Men det är nog gången man behöver gå. Kanske inte lika mycket som vi gjorde, men om du måste ta polishjälp så bör du informera sociala myndigheter. Och riva huset omedelbart när personen lämnat huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
dddssaal
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske läge att kolla upp med Skatteverket och Lantmäteriet vad fastigheten är taxerad för.

Kolla att huset står till taxvärde 0. Alla hus med ett lägre värde än 50kkr ska ha 0 i värde. Om fastigheten inte varit föremål för taxering på mycket länge så kan byggnaden möjligtvis ha ett värde överstigande 50kkr.

Ett separat tomtvärdeborde också finnas redovisat. Om det idag står mest gamla bilar och skrot är förstås värdet lägre.

En person som har förlorat fotstödet totalt i samhället går faktiskt att hjälpa. Jag var med om en situation där en man (släkting) som bodde i ett ruckel blev omhändertagen. Han bor numera i egen lägenhet i servicehus och lever ett gott liv. För oss tog det dock ett par år, otaliga timmar,och till sist polis och läkare.

Det kanske inte du orkar med. Men det är nog gången man behöver gå. Kanske inte lika mycket som vi gjorde, men om du måste ta polishjälp så bör du informera sociala myndigheter. Och riva huset omedelbart när personen lämnat huset.

Hej, tack för ett väldigt bra och utförligt svar!

Har fastighetsutdragen någon stans så får ta och kolla taxvärden. Dock så vet jag inte om jag tycker att det är ett bra riktvärde för tomtens värde, en annan tomt i området på en ypperligt fin plats hade taxvärden 0 medans en granfastighet i sumpläge hade 75k.

Då tar jag hellre in en mäklare, men känns drygt att ta in en och betala 5k när fastigheten bara är värd 20k.

Fastighetsägaren bor inte i huset som sagt, utan i en stad långt bort.

Varför menar du att jag ska riva huset?
 
B Byggahus48 skrev:
Huruvida JAG har en skev uppfattning om priserna i norra Sverige, är helt oväsentligt, eller hur? Jag tror inte att du vill göra en god gärning efter att ha läst ditt svar på det jag skrev tidigare - alltså vill du göra en bra affär på en tidigare bekants/kompis fastighet. Att ”hen” sedan inte är kapabel att fatta sitt livs bästa beslut i det läge ”hen” befinner sig i - det bryr du dig inte om. Självklart vill du göra en bra affär och därmed är det klart och tydligt att stället är mer värt än ”din värdering”. Annars föreslår du din ”hen” att låta värderar huset av ett större proffs än du själv är och sedan är du med och budar på stället.

Det är väl verkligen väsentligt, det måste du ju förstå. Varför har du fått för dig att jag vill göra en god gärning, det har jag aldrig sagt.

Det handlar om att jag vill köpa en fastighet av en person för ett pris som är rimligt, fastighetsägaren är svår att få tag på pga tidigare nämnda anledningar. Jag vill ha en diskussion om hur man bäst går till väga med kontakt och sådant.

Jag bad inte om hjälp om:
Det är ett rimligt pris
Om det är moraliskt korrekt
Om jag gör en god gärning
Om jag ska hyra eller köpa

Kan du snälla förstå det?
Kan du även sluta att dra slutsatser angående mig som person och mina motiv från en uppfattning du har om priset, vilket du bevisligen inte har en aning om.

Jag vill inte ha en diskussion om detta då det är helt irrelevant.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.