useless useless skrev:
Hur säker är du på att alla kärnreaktorer är i drift vid nästa köldknäpp?
Berydligt säkrare än att vindkraftverken levererar. Det är ju i princip vindstilla vid köldknäppar.

Dessutom måste ju inte alla reaktorer vara i drift för att generera el. Detta är även ett problem som har en lösning; genom utbyggnad av kärnkraften. Det finns däremot ingen lösning på att det inte blåser tillräckligt då det är riktigt kallt.

• Gilla
krill7 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä det kan man aldrig veta, om man däremot bygger upp ett systern likt det vi hade före - 99 med ett flertal reaktorer och ordentligt med vattenkraft att reglera med minskar risken att vi inte skulle ha överskott och kunna exportera till länder med sämre naturgivna förutsättningar för vattenkraft.

Ju mer vindkraft desto mindre import av el.
När vi hade fler kärnkraftverk fick vi importerar el hela vintrar. Vindkrafts-el är så billig att vi kan göra vätgas och driva gastubiner när det inte blåser, till havs på hög höjd blåser det alltid

• Graf över Sveriges import och export av el de senaste 20 åren med markeringar för stängning av reaktorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, 14 öre mellan 23 och midnatt i morgon. På morgonen pekar det på drygt 3 kronor i SE4.

[bild]
Haha, jag tror inte det är någon mening att fortsätta denna diskussion.

Eller så var du ironisk i din första post och jag var för trög för att fatta det.

zno zno skrev:
14 öre? Nu har du nog tagit fel på en tiopotens :)
Nä. Det har jag inte.

S
zno zno skrev:
14 öre? Nu har du nog tagit fel på en tiopotens :)
Nope, sista timmen imorgon...

Graf över elpriser med en markerad nedgång till 14,0 öre per kWh vid 23:00 på en onsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
O
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför frågar du så mycket, när du verkar ha koll själv? Vad spelar det för roll om "alla" kärnreaktorer är i drift? Kan du specificera exakt vad du menar med "alla"?

O O skrev:
Varför frågar du så mycket, när du verkar ha koll själv? Vad spelar det för roll om "alla" kärnreaktorer är i drift? Kan du specificera exakt vad du menar med "alla"?
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Du skrev att man aktivt ska välja kärnkraftsel för att vara säker på att få el när man behöver den. Då svarade jag att det är bättre att köpa 'ospecificerat' så man garanterat får den el som finns tillgänglig för tillfället.
Om du har valt att bara ha kärnkraftsel så antar jag att du räknar med att vara utan el de gånger flera av kärnreaktorerna står still samtidigt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om hälften väljer endast kärnkraft betyder det då att man utökar kärnkraften till att utgöra 50% av energibehovet?

useless useless skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Du skrev att man aktivt ska välja kärnkraftsel för att vara säker på att få el när man behöver den. Då svarade jag att det är bättre att köpa 'ospecificerat' så man garanterat får den el som finns tillgänglig för tillfället.
Om du har valt att bara ha kärnkraftsel så antar jag att du räknar med att vara utan el de gånger flera av kärnreaktorerna står still samtidigt?
Aha. Jo så kan man ju se det det är precis den risken jag vill ta.
Det finns nämligen så många kärnreaktorer att jag betraktar risken att alla i Sverige och våra grannländer står still samtidigt som noll.

Risken att vara utan sol, vind, gas, olje, kol och vattenkraft bedömer jag som mycket liten, men inte noll.

Så du antar fel. Jag räknar med att aldrig vara utan el eftersom kärnkraften alltid kan leverera.

J Jehu skrev:
De kommer inte att få nej. Avfallsfrågan är löst sedan decennier. Det som återstår är aktivism och byråkrati.
Nja, du är lite fel ute. I domstol har KBS3 metoden som den heter fått NEJ av tekniska orsaker. Kopparn riskerar att släppa igenom sitt innehåll redan efter 100år säger nu forskare från chalmers.
Undrar om denna tråd på Bygga Hus kommer att bli den mest turbulenta nånsin :)
Men en sak kan jag garantera. I detta forum löser vi inte framtidens energiproblem.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Silver78 Silver78 skrev:
Om hälften väljer endast kärnkraft betyder det då att man utökar kärnkraften till att utgöra 50% av energibehovet?
I princip är det väl den tanken man torgför med ursprungsgarantierna.

I praktiken är det väl långtifrån så många som väljer för att det skall bli brist och skulle det närma sig brist så skulle priserna på dessa garantier och därmed avtalen gå upp och skulle de ändå inte räcka lär elhandlarna helt enkelt sluta sälja dem.
Så på sin höjd är det väl signalvärdet...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Hur smart är det att strunta i att kolla upp vad man beställer och om det kan levereras innan köp? Speciellt om man vill vara säker på leverans.

Är den ene dummare ön den andra ? Ni får samma el som alla andra oavsett vad ni köper herregud

• Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Om man lyfter frågan på ett lite högre plan: hur kunde det bli så här och hur är sol och vind-samhället tänkt att fungera i praktiken? Jag tror ingen av oss här har tillräcklig kunskap om energisystem om vi skall vara ärliga. Och det har inte politikerna heller, de sitter i knäet på sakkunniga och expertgrupper.

Och de har tydligen sagt att detta kommer att fungera hur bra som helst, t.o.m. i Tyskland som väl är världens mest rationella land.

För mej och många av oss så ter det sej fullständigt självklart att det kommer gå åt helsike om man bygger en elförsörjning på kraftverk som ger el lite slumpmässigt när det blåser och solen är framme. Men jag tror inte att det sitter experter överallt och bara inte fattar detta? Det är väl detta som ger mej mest "hjärnblödning".

De har iaf en enorm pedagogisk uppgift att förklara detta, men det verkar de inte kunna? Jag har inte hört en enda vettig förklaring på hur vi skall kunna ha en stabil elförsörjning och dessutom elektrifiera samhället på ett koldioxidfritt sätt om vi fortsätter nuvarande kurs. Jag ser inget egenvärde i att klyva uranatomer, men om vi vill skapa ett koldioxidneutralt samhälle kan vi inte både ha kakan och äta den.
Lyfter trådens bästa inlägg med grundfrågan:

”…hur kunde det bli så här och hur är sol och vind-samhället tänkt att fungera i praktiken?”

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
zno zno skrev:
Lyfter trådens bästa inlägg med grundfrågan:

”…hur kunde det bli så här och hur är sol och vind-samhället tänkt att fungera i praktiken?”
Sol o vindsamhället. Har inte hört begreppet förut men förstår frågan.
Vad det handlar om är att ersätta den icke förnybara energin. Den energi som ännu står för mer än 80% av jorden förbrukning är fossil energi. Den energi är ursprungligen tillkommen av fotosyntes från det instrålande solljuset som lagrats under miljoner år. Den förbrukar vi nu i snabb takt. Avigsidorna med CO2 och klimatförändring, sura nedfall mm. har vi sett och förstått att vi måste upphöra med. Vi ska alltså gå tillbaka till den årliga solinstrålningen, vilket innebär energi i form av sol, vind, bioenergi, vågkraft, vattenkraft och säkert nåt mer också. Det är en omställning som heter duga.
Kärnkraften ligger i ett fack för sig, den är inte förnybar och den ger ett avfall så är världens farligaste ämne för allt levande och vi har inget sätt att säkert ta hand om det. Ingenstans i världen finns ännu ett ibruktaget slutförvar, utan allt lagras i temporära lager. Förutom det finns olycksrisken, det är lätt att glömma att vi nu har fyra pågående härdsmältor som inte är under kontroll. De förgiftar grundvatten och för Fukishimas del även havet. Med nuvarande kunskapsunderlag är inte kärnkraft ett alternativ. Nått vi lätt glömmer är att ett Svenskt kärnkraftverk för några år sedan var åtta minuter från en härdsmälta, hade den inträffat hade opinionen varit en annan och vi hade varit i Tysklands läge där man snart stänger sina sista. Tysklands energiwände var det som satte igång sol och vindutvecklingen på allvar. Inte en helt lätt energiekvation om vi ska upprätthålla den ekonomiska tillväxten. Men måste vi verkligen det?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.