57 486 läst · 557 svar
57k läst
557 svar
Köpa kärnkraftsel?
Små SMR är bara på 55MW, vi behöver ca 200st...i drift 2035 tidigast. Billigaste elproduktionen vinner.O Oomkullrunkelig skrev:I Asien bygger de ny kärnkraft för 20-30.000 kr/kW.
[länk]
En installation med NuScales SMR:er beräknas kosta runt 30.000 kr/kW och då kan den ersätta ett gammalt kol- eller gaseldat kraftverk med befintliga nätanslutningar.
Jämför havsbaserad vindkraft med investeringskostnad runt 25.000 kr/kW, kort livslängd och höga underhållskostnader. Dessutom måste kablar dras ut till havs, vilket staten får bekosta.
Vi är glada för din skull som var så smart och duktig och valde fastpris i somras. Det skulle vara klädsamt om du visade lite empati för de som har rörligt elavtal i dessa tider. Om de som kände till att vi skulle få ockerchockhöjning av elpriset, hade gått ut och varnat vanligt folk vad som var på väg att hända, så hade det varit en annan sak. När man nu går in kollar trx Vattenfalls hemsida, finns det länkar som beskriver varför elpriset är så högt nu. Samtidigt gör de reklam för rabatterade skidresor. Vem fan bryr sig om rn rabatterad skidresa när Vartenfall nu skickar ut månadsfakturor på 10kkr+. Sen tillkommer nätavgiften. Varför ringer de inte till sina kunder och försöker hjälpa kunderna med åtgärder som minimerar chockfakturorna. Skäms. Det ör inte så långa år sedan som Vattenfall inte såg sina kunder som kunder. De kallade kunderna belastningar. Drtta från att de är belastningspunkter på nätet. Inte mycket har hänt. Suck!B BJKALLE skrev:På denna sida är det mycket snack och lite vetande! Kolla på era el fakturor så ser ni fördelningen mellan energislagen. Jag har Vattenfall och de har följande; Kärnkraft 42,8%, vattenkraft 54,5% och vind- & solkraft 2,7% totalt av Vattenfalls elförsäljning 2020. Så vad man tjafsar om på denna sida är 2,7%. Det är inte detta som på verkar elpriset utan priset på kol, olja och gas som får priserna att stiga i Sverige. Ni kan köpa hur mycket kärnkraftsel ni vill det blir inte billigare för det.
Alla dessa som nu skriker i högans höjder. Varför sparade inte pengar i somras när ni hade billig el? Ni har gjort ert val att ha rörligt pris jag tog fast pris på 3 år kostar 40,10 öre per KWh plus moms.
Nej, kärnkraftsel väljer man för att få el. Även de dagar det är mörkt och stiltje.useless skrev:
Visst kan det även vara ett statement och motverka byggandet av vindkraftverk.
Vindkraft köper man enbart av ekonomiska skäl. Den är billig speciellt när det blåser mycket. Men blåser det inte finns det ingen vind-el att köpa,. Då blir kostnaden för 0kWh 0kr. Mycket billigare än kärnkraft.
Billig el i all ära, men vi måste dimmensionera elkapaciteten för när vi har maxbelastning. Dvs för kalla dager på vintern när det inte blåser. Bygg mer kärnkraft nu! Bygg nya Kärnkraftverk i södra sverige. Öppna Barsebäck. Danskarna tackar oss för att vi stängde genom att fiska upp all sill och släppa ut Köpenhamns avlopp orenat i Öresund…R Rolles skrev:
Det kan vara klokt att köpa sin kraft av producenten och inte av någon mellanhand...O skrev:Vill man ha kärnkraft är tibber inget alternativ för det har de inte.
Jag vill ha el utan driftavbrott så fort det blir mörkt, kallt och vindstilla. Därför vill jag ha kärnkraft. Jag hade gärna sett att man vid elbrist pga mörker och stiltje i första hand kopplade bort de som valt sol och vindkraft.
Alla köper sin el på börsen nordpool. Vilket gör att alla elbolag som erbjuder rörligt pris betalar exakt samma pris för sin el. Därför är det minimala skillnader i pris mellan de seriösa bolagen om man vill ha rörligt pris.
tibber och karnkraft.se har jag ingen erfarenhet av.
Göteborgsbaserade karnfull.se har jag sedan en tid tillbaka. De garanterar 100% kärnkraft och har en kul shop där man kan köpa tex denna
[bild]
Men det bästa är deras blixtsnabba support. Jag fick hjälp en kväll kl 23 av deras högste chef. Som dessutom är väldigt trevlig.
Priserna skiljer mycket lite på rörligt pris så jag testar nu kärnfull med belåtenhet.
Här är länk och en rabattkod för att vi båda skall slippa 3 månadsavgifter. 3j5gq
[länk]
Vad det gäller bildning så lämnar Granströms inlägg en hel del i övrigt att önska, No1G Granström2 skrev:Sluta med imbecill miljöpartipropaganda. Det är Maud Olofssons vindkraft som är orsaken till dagens höga elpriser.Indoktinerade människor i regeringen har ägnat sig åt olagligt politikerstyre bla. genom att byta ut personer i Vattenfalls styrelse till okunniga miljöpartister. Så fick de politiska extremister som kallar vanliga normala människor förr rassesvin igenom sin vilja.
Ontopic: [länk] säljer kärnkraftsel fast bara obundet.
Ett halvårsavtal passar bra nu, vi får se om det dyker upp bra flerårsavtal om ett halvår. Eksjö energi erbjöd billigaste halvårsavtalet igår. Ca. halva priset mot obundet avtal idag. Det är på vintern det går åt mycket el.
Likströmskablarna skickar ström söderut då priserna är sanslösa Mellaneuropa (vi importerar tysk danskt elpris) googla nordpol.
Regeringen utser styrelsen i Vattenfall det borde alla "kunniga" veta...
Om vi sedan avhandlar bildningsnivån på de olika partierna (ink kärnväljare) så ligger MP i topp tätt följd av V.
I botten föga förvånande SD...
Obs jag är INTE Mp bara bildad.
Lite kul med rörligt elavtal. Med Kärnkraft hade varit kallt som fan nu i vinter i de kåkarna Snabbstopp Snabbstopp... Sen i höstas när det var kallt ja då var det revision (dvs de slog igen för service).
Skiter i om SD är rasister, de är ett högerparti och högern har ALDRIG stått på "vanliga" människors sida
Vi måste tillverka energin nära förbrukningen och vind samt sol måste kombineras med ex Vätgaslagring.
Och vad har "rassesvin att göra i den här tråden??? Man måste kunna ha fler än en tanke i huvudet samtidigt...
Leveranssäkerheten påverkas inte av vem man köper av.