Hej där! Jag har tittat på ett hus som jag tycker om väldigt mycket, men jag har svårt att veta hur jag ska ställa mig till krypgrundens "skick". (Osäker dock om det kallas för "krypgrund" eller om det har något annat namn).
Det är ett litet hål i marken till ett rum som är kanske 4 kvm som innehåller varmvattenberedaren.
Jag hade en fuktmätare jag köpte från biltema som jag mätte väggarna med - https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
Här är en video jag tog på hålet. På vissa ställen på väggen visade den 100 i fuktmätaren, vilket känns läskigt. Där var det också röta.
Dessutom bakom varmvattenberedaren var det värst med massa lösa stenar och flera ställen med "100" i fuktmätaren.
Vad bör jag tänka på angående den här grunden? Är jag cooked om jag köper det här huset eller tror ni att eventuella fuktproblem går att fixa?
Blir det kontraktskrivning kommer jag självklart ha besiktningsklausul och anlita en besiktningsman både för huset i helhet men också specifikt grunden. Då jag inte vet så mycket vill jag mer höra om det ens är "värt det" att köpa huset och gå igenom hela besiktningsprocessen! Tack för förhand
Det är ett litet hål i marken till ett rum som är kanske 4 kvm som innehåller varmvattenberedaren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en fuktmätare jag köpte från biltema som jag mätte väggarna med - https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
Här är en video jag tog på hålet. På vissa ställen på väggen visade den 100 i fuktmätaren, vilket känns läskigt. Där var det också röta.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dessutom bakom varmvattenberedaren var det värst med massa lösa stenar och flera ställen med "100" i fuktmätaren.

Logga in
Skapa konto
Vad bör jag tänka på angående den här grunden? Är jag cooked om jag köper det här huset eller tror ni att eventuella fuktproblem går att fixa?
Blir det kontraktskrivning kommer jag självklart ha besiktningsklausul och anlita en besiktningsman både för huset i helhet men också specifikt grunden. Då jag inte vet så mycket vill jag mer höra om det ens är "värt det" att köpa huset och gå igenom hela besiktningsprocessen! Tack för förhand
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Man kommer bara åt det lilla jag visar där, men jag antar att resten av huset har också någon grund likt det men man kan inte nå det. Där jag mätte 100 var betong. Mätte på träet också och det var okej enligt mätarenG Genomklok skrev:
Är det plast ovan plankorna i taket? Efter en överlåtelsebesiktning rekommenderar jag att du anlitar en erfaren skadeutredare som utför en fördjupande undersökning av hela grunden.
Vi köpte köpte själva ett sommarhus som ser bra utifrån sätt men kryp grunden ser mindre bra ut.
Man får läsa på hur saker och ting fungerar i ett hus, det hjälper om man jobbat med det som besiktningsman under 10 år.
En husgrund den yttre bärande om den är i betong vilket brukar vara vanligt så är den kapillär sugande runt en meter upp, därav man ska lägga en asfalts duk som stoppar upp vätskan uppåt.
I ditt fall skulle jag nog använda en riktig fukt kvotsmätare den där med 2 piggar längst fram och mäta fukt kvot i trossbotten (själva bjälklaget mellan kryp grund och boyta.
Skulle du mot förmodan mäta upp högre värden än 17% så finns det kryp grunds avfuktare från typ Corroventa att installera. Dessa kostar dock en slant men du kan då köpa dig huset och bo där utan att vara rädd för repressalier.
Mvh Chipen
Man får läsa på hur saker och ting fungerar i ett hus, det hjälper om man jobbat med det som besiktningsman under 10 år.
En husgrund den yttre bärande om den är i betong vilket brukar vara vanligt så är den kapillär sugande runt en meter upp, därav man ska lägga en asfalts duk som stoppar upp vätskan uppåt.
I ditt fall skulle jag nog använda en riktig fukt kvotsmätare den där med 2 piggar längst fram och mäta fukt kvot i trossbotten (själva bjälklaget mellan kryp grund och boyta.
Skulle du mot förmodan mäta upp högre värden än 17% så finns det kryp grunds avfuktare från typ Corroventa att installera. Dessa kostar dock en slant men du kan då köpa dig huset och bo där utan att vara rädd för repressalier.
Mvh Chipen
Jag skulle inte kalla det du köpt för fuktmätare utan jag anser att det är en fuktindikator. En sådan behöver du ha en del erfarenhet kring material och fukt för att ha nytta av. Att mäta på betong i ett fuktigt utrymme som kanske dessutom har markkontakt så får man höga värden. Betong tar ingen skada av fukt. Höga värden på en indikator behöver inte betyda att det är fuktigt, kan vara saker som påverkar instrumentet så som salter, metaller m.m. Det du skulle behöva göra är att mäta fuktkvoten i blindbotten ("taket" i det ytrymmet) det är även som tidigare skrivit bra att försöka få en överblick över resten av torpar-/krypgrunden.
Fuktkvoten bör ligga under 17% för att det inte ska finnas risk för en mikrobiell tillväxt. Alternativt kan man mäta luftfuktigheten och den ska då ligga under 75% för att undvika en mikrobiell tillväxt.
Fuktkvoten bör ligga under 17% för att det inte ska finnas risk för en mikrobiell tillväxt. Alternativt kan man mäta luftfuktigheten och den ska då ligga under 75% för att undvika en mikrobiell tillväxt.
Okej det är bra att veta, tack! Det luktade inte mögel eller så där nere. Men då antar jag att det kan vara värt att buda och eventuellt skriva kontrakt så länge vi anlitar någon som kan besikta det utrymmet? Det är inte ett tydligt ”nej flytta inte dit” ?Rohax skrev:
Jag skulle inte kalla det du köpt för fuktmätare utan jag anser att det är en fuktindikator. En sådan behöver du ha en del erfarenhet kring material och fukt för att ha nytta av. Att mäta på betong i ett fuktigt utrymme som kanske dessutom har markkontakt så får man höga värden. Betong tar ingen skada av fukt. Höga värden på en indikator behöver inte betyda att det är fuktigt, kan vara saker som påverkar instrumentet så som salter, metaller m.m. Det du skulle behöva göra är att mäta fuktkvoten i blindbotten ("taket" i det ytrymmet) det är även som tidigare skrivit bra att försöka få en överblick över resten av torpar-/krypgrunden.
Omöjligt att säga när man inte själv varit och inspekterat det. Men upplever du att det inte luktar konstigt och att det ser okej ut så skulle jag nog gått vidare om man gillar huset i övrigt. Men det kanske inte är fel att ta dit någon kunnig och erfaren besiktningstekniker för att kontrollera grunden. Vart i Sverige befinner sig huset i?P pelme skrev:
Huset ligger i södra Sverige! Men ja då låter det som att det kan vara värt att buda och helt enkelt anlita en erfaren tekniker. Skönt att höra att det inte är ett tydligt ”skit i det huset, spring därifrån så fort som möjligt”Rohax skrev:
Omöjligt att säga när man inte själv varit och inspekterat det. Men upplever du att det inte luktar konstigt och att det ser okej ut så skulle jag nog gått vidare om man gillar huset i övrigt. Men det kanske inte är fel att ta dit någon kunnig och erfaren besiktningstekniker för att kontrollera grunden. Vart i Sverige befinner sig huset i?
Jag är heller ingen fuktexpert men har inventerat 100-tals hus genom tiderna via jobbet, både med och utan fuktexperter.
Det jag reagerade på var om det är fukt i luften borde kopparrören blivit ärgade. De ser väldigt fräscha ut tycker jag.
Det jag reagerade på var om det är fukt i luften borde kopparrören blivit ärgade. De ser väldigt fräscha ut tycker jag.
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Tycker hela utrymmet ser okej ut. Skulle det vara fuktigt så brukar det påverka allt.......Det rostar, ärgar och puts och annat ramlar loss.
Sen att utrymmet i sig ser lite "tråkigt" ut är ju en annan femma.
Sen att utrymmet i sig ser lite "tråkigt" ut är ju en annan femma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpare av hus hävdar fel beskrivning av brunn och vill ha skadestånd
Köpa & Sälja hus -
köpa hus= oisolerad betongplatta med 14 % fuktighet i innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Ett hus med 18% fuktighet i syllen som byttes 9 år sedan, att köpa eller inte
Byggmaterial & Byggteknik -
Funderar på att köpa fuktigt hus.
Grund & Markarbeten -
Fuktig vind i hus som på gång att köpas!
Tak & Vind
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Asfaltskross, hantera/ta bort
Grund & Markarbeten -
Göra färdigt grunden i väntan på värmen?
Grund & Markarbeten -
Köpa tomt och bygga hus, frågor om tomten
Grund & Markarbeten -
Sprickor i nygjord betongplatta
Grund & Markarbeten -
Sätts inte dräneringen igen av bergskross med 0 fraktion?
Grund & Markarbeten