35 574 läst · 234 svar
36k läst
234 svar
Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?
Vad baserar du den känslan på? Eller det är ren skepsis?electroluxaren skrev:
Vet du tex om Miele har olika serier som produceras i olika länder efter olika spec, likt andra tillverkare som nämnts?
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Ja, men det beror mer på att det för tillfället är olönsamt att sälja överskott. D.v.s. det har politiska/marknadsmässiga orsaker. Orsaker som för tillfället är under utredning och med stor sannolikhet kommer förändras.C Cambudgie skrev:
Sedan blir jag trötta på alla dessa som säger att de laddar sin bil med solel. Många av dem laddar sina elbilar på natten när deras solceller producerar inget eller mycket lite. D.v.s de laddar inte med solel. Om man inte har ett energilager förstås. Då känns lösningen mycket mer vettig.
Solel är också en inte mer än OK investering. Återbetalningstiden är oftast lång, ca. 10-15 år, och man kan oftast få en bättre avkastning på börsen med pengarna. D.v.s. man får även gå in investeringen med något mer mål än att spara pengar, t.ex. mijö.
precis som du skriver detta är en väldigt racklig maskin de sk "riktiga" mielena dessutom fullintegrerade ligger mellan 25.000.- upp till 65.000.- om man vill ha lull.X xLnT skrev:
Enklast är att ha två olika miele brevid varandra så räcker det med att dra ut den övre korgen så vet du vilken du inte skall köpa
Det är ju mer eller mindre omöjligt idag att kunna göra fysiska jämförelser på modeller man är intresserad av.electroluxaren skrev:
Eller vet du butiker som har både Mieles och Siemens/Bosch i dessa serier så man kan fysiskt jämföra hur man upplever kvaliten på dom?
Jag tycker det är helt sinnessjukt att man ska behöva betala 25000:- för att få någorlunda bra kvalité för en diskmaskin.
Jag vill ha en diskmaskin som är tyst, diskar rent och håller länge. Jag har inget behov av automatisk dosering, energisnål, automatisk lucköppning, ställbara korgar, WiFi, 12 olika program, mm.
En miss man lätt gör är att en vettig maskin alltid har kostat åtminstone 10-15000:-, om man justerar för inflationen. Problemet är att billigaste maskinen har alltid kostat 2500:-, men istället för att stiga i pris med inflationen har den billigaste maskinen blivit mycket sämre i kvaliteten.X xLnT skrev:Det är ju mer eller mindre omöjligt idag att kunna göra fysiska jämförelser på modeller man är intresserad av.
Eller vet du butiker som har både Mieles och Siemens/Bosch i dessa serier så man kan fysiskt jämföra hur man upplever kvaliten på dom?
Jag tycker det är helt sinnessjukt att man ska behöva betala 25000:- för att få någorlunda bra kvalité för en diskmaskin.
Jag vill ha en diskmaskin som är tyst, diskar rent och håller länge. Jag har inget behov av automatisk dosering, energisnål, automatisk lucköppning, ställbara korgar, WiFi, 12 olika program, mm.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Detta forum engagerar märker jag, och jag vill dela med mig av mina erfarenheter och rekommendationer angående diskmaskiner:
Under de senaste 11 åren har vi flyttat 2 ggr, i båda husen fanns det nya, respektive nästan nya, Electrolux diskmaskiner. I det första huset gick maskinen sönder efter ett drygt år och jag valde att köpa en begagnad Miele diskmaskin. Den var c:a 7 år gammal då. Efter installation upptäckte jag att den diskade betydligt bättre än den tidigare maskinen. Den var dessutom betydligt tystare.
Den följande 4 åren hade vi inga problem alls med den. 2015 flyttade vi igen, i detta hus fanns en 1 år gammal Electrolux "premiummaskin". Den diskade bedrövligt dåligt och hade en relativt hög ljudnivå. Den byttes snarast ut mot en begagnad Miele maskin av okänd ålder för 2000 kr. Nu blev disken ren och den var mycket tyst, samt inga problem hittills.
Min spaning är att en bättre begagnad Miele har varit överlägsna de flesta nya budget och mellanklassmaskiner. För den som kan tänka sig att "chansa" och installera en begagnad Miele och inte vill spendera över 2000 - 5000 kr så rekommenderar jag det alla dagar i veckan.
Under de senaste 11 åren har vi flyttat 2 ggr, i båda husen fanns det nya, respektive nästan nya, Electrolux diskmaskiner. I det första huset gick maskinen sönder efter ett drygt år och jag valde att köpa en begagnad Miele diskmaskin. Den var c:a 7 år gammal då. Efter installation upptäckte jag att den diskade betydligt bättre än den tidigare maskinen. Den var dessutom betydligt tystare.
Den följande 4 åren hade vi inga problem alls med den. 2015 flyttade vi igen, i detta hus fanns en 1 år gammal Electrolux "premiummaskin". Den diskade bedrövligt dåligt och hade en relativt hög ljudnivå. Den byttes snarast ut mot en begagnad Miele maskin av okänd ålder för 2000 kr. Nu blev disken ren och den var mycket tyst, samt inga problem hittills.
Min spaning är att en bättre begagnad Miele har varit överlägsna de flesta nya budget och mellanklassmaskiner. För den som kan tänka sig att "chansa" och installera en begagnad Miele och inte vill spendera över 2000 - 5000 kr så rekommenderar jag det alla dagar i veckan.
Det är ju svårt för sortimentet varierar över tiden i butikerna.X xLnT skrev:Det är ju mer eller mindre omöjligt idag att kunna göra fysiska jämförelser på modeller man är intresserad av.
Men om en 25tkr maskin håller i 25 år är ju det bättre än en 10tkr dom håller mindre än 5
mnils skrev:
Bra spanat!G Gillar att bygga skrev:Detta forum engagerar märker jag, och jag vill dela med mig av mina erfarenheter och rekommendationer angående diskmaskiner:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 920 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 920 inlägg
Inte Ikea!T TottoGBG skrev:Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.
Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
Synpunkter och tips mottages tacksamt.
Beroende på vilket prisläge du tänkt dig.
Har haft Cylinda men höll typ i 8 år.
Tröttnade på att byta vitvaror och köpte Miele, dyrt men håller längre enl. min erfarenhet.
När vi ändå är inne på att diskutera diskmaskiner. Hur fungerar det här med "kedjemodeller"?
En kedjemodell är en modell som endast får säljas från en viss kedja, (elgiganten, marbodal o.s.v.)
Om jag går in på exempelvis electrolux hemsida och går igenom deras guider med alla val/funktioner och tillbehör så kommer det upp ett förslag i slutet som matchar mina krav. Och när man sen googlar på den modellen är det endast elgiganten som får sälja den, även om jag går till min lokala vitvaruhandlare så kan dom inte få tag på den.
Hur kan det vara möjligt att göra så? Strider inte det mot någon konkurrenslag eller nåt annat inom EU?
En kedjemodell är en modell som endast får säljas från en viss kedja, (elgiganten, marbodal o.s.v.)
Om jag går in på exempelvis electrolux hemsida och går igenom deras guider med alla val/funktioner och tillbehör så kommer det upp ett förslag i slutet som matchar mina krav. Och när man sen googlar på den modellen är det endast elgiganten som får sälja den, även om jag går till min lokala vitvaruhandlare så kan dom inte få tag på den.
Hur kan det vara möjligt att göra så? Strider inte det mot någon konkurrenslag eller nåt annat inom EU?
Det är inte olagligt att sluta ett avtal med en butikskedja om en viss modell. Chansen är också stor att modellen du tittar på finns som Husqvarna hos Elon och AEG hos Electrolux Home.C Cambudgie skrev:
Exempelvis vissa Siemens kan skicka en notifiering via en app i mobilen när den är klar. Dessa går även att integrera med Home Assistant så vill du kan du exempelvis starta en discoboll i vardagsrummet när det är färdigdiskat.HOBBY ARCHITECT skrev: