A
S Styrman_jansson skrev:
Precis detta är det många "teknikfreaks" som inte förstår. Vissa saker är grundat i fysisk. De tror att bara det är nytt och har ett AAAAA++++++ märkning kommer de i princip tjäna in sina maskiner.

Samma sak med hemautomation. De styr saker hit och dit, men i slutändan blir det just ingen större skillnad.

Hade en argumentation med en kollega som kört hemautomation fullt ut i sitt nybyggda hus. Han styrde när elbilen skulle laddas, tvätten skulle gå, belysning skulle tändas, elpatronen i värmepumpen m.m.

Vi jämförde med mitt hus som blev nybyggt förra året, ungefär samma storlek men helt "dumt". Belysning styrs med ett vanligt ljusrelä (mörkt=tänt), elbilden laddas när det behövs (oftast på kvällen/natten för då behöver jag den inte), och tvätten tvättas när korgen är för full och garderoben börjar bli tom. Torkas så länge det är möjlgit ute.

Våra hus är ungefär lika stora, mitt lösvirke och hans färdighus.

Energiförbrukning under ett år skiljde typ 100kW/h till hans fördel, men då är vi 5st i familjen och de 3st.

M.a.o. hemautomation gör man för att man gillar det eller för bekvämlighet, inte för att spara någon energi.
WOW 100.- i besparing! per år!
Det gillar EU
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Köpte en Bosch för ett par månader sedan, diskar rent och går tyst , många program och wifi så man kan skapa egna program
Dock är det märkligt att understa korgen hoppar när den är halvfull och man drar ut eller puttar in korgen
Hur den håller vet man inte än , har haft Bosch i ett tidigare hus och den funkade bra i många år
instegs serierna på Bosch har dåliga korgar
 
A
Exostor Exostor skrev:
Har haft Husqvarna 2006, Husqvarna 2014, cylinda 2014 och asko 2018. Första Husqvarnan var bra, den andra var den sämsta maskin jag sett. Gick sönder i korgen efter ett par veckor och diskade inte rent. Cylindan var rätt racklig också och diskade inte rent. Askon är bra däremot, svärföräldrarna har en också och en i sommarstugan, alla med bra resultat.
Husqvarnan anno 2008 håller än i dag kanske för att de gjordes på AEG-fabriken i Tyskland.
De från 2014 finns det inte många kvar av 2021. de är tämligen slut i alla delar. ASKOn är den enda av dessa som har överlägsen kvalitet även om den är betydligt sämre än de som gjordes i Sverige och har numera återkommande problem med motorer och elektronik vilket normalt sett fixas under garantitiden
 
A
V VetarN skrev:
köpte den på rea.

ja de va i juli jag boka men fortfarande inte hört av sig.

ingen speciell men toppklass
Det är toppklass när ingen hör av sig efter 2-3 månader
 
A
X xLnT skrev:
Vad rekommenderar @electroluxaren för märke/modeller om man vill tänka hållbart och få bra funktioner/kvalite?
Som vanligt
Bosch serie 8
Siemens IQ 700
vissa miele
Samt en del ASKO
och självklart allt över 15-år
 
hsd
Smu4hvw71s
Är det instegsmodell
 
A
hsd hsd skrev:
Smu4hvw71s
Är det instegsmodell
Det ser så ut.
 
A
hsd hsd skrev:
Smu4hvw71s
Är det instegsmodell
Det är en serie 4 och därmed "bättre" än den polskbyggda serie2. (ingen plastbotten)
serie4 är rackligare och mer högljudd än de övriga, dock en prisvärd maskin. kan vara tillverkad i tyskland.
 
Jag förstår inte den här besattheten över tillverkningsland. Jag kan förstå att det var så för 30 år sen, men nu tillverkar man väl efter en specifikation. Har vänner som jobbar som beställare av elektronik och möbler från Asien och man kan få precis vilken kvalitet man vill. Tror man kan hantera en skruvdragare och limpistol både i Polen, Kina och Italien. Problemet är väl isf snarare att specifikationen premierar pris framför kvalitet.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
hsd
Går loss på 8 papp
 
S Styrman_jansson skrev:
Precis detta är det många "teknikfreaks" som inte förstår. Vissa saker är grundat i fysisk. De tror att bara det är nytt och har ett AAAAA++++++ märkning kommer de i princip tjäna in sina maskiner.

Samma sak med hemautomation. De styr saker hit och dit, men i slutändan blir det just ingen större skillnad.

Hade en argumentation med en kollega som kört hemautomation fullt ut i sitt nybyggda hus. Han styrde när elbilen skulle laddas, tvätten skulle gå, belysning skulle tändas, elpatronen i värmepumpen m.m.

Vi jämförde med mitt hus som blev nybyggt förra året, ungefär samma storlek men helt "dumt". Belysning styrs med ett vanligt ljusrelä (mörkt=tänt), elbilden laddas när det behövs (oftast på kvällen/natten för då behöver jag den inte), och tvätten tvättas när korgen är för full och garderoben börjar bli tom. Torkas så länge det är möjlgit ute.

Våra hus är ungefär lika stora, mitt lösvirke och hans färdighus.

Energiförbrukning under ett år skiljde typ 100kW/h till hans fördel, men då är vi 5st i familjen och de 3st.

M.a.o. hemautomation gör man för att man gillar det eller för bekvämlighet, inte för att spara någon energi.
Håller helt klart med dig förutom om man har solceller så kan det vara en fördel att kunna styra stora förbrukare till dagtid.:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Går loss på 8 papp
bosch har förståndet att hålla priset uppe...
de lägger på lite lull lull så att kunden blir nöjd
 
C Cambudgie skrev:
Håller helt klart med dig förutom om man har solceller så kan det vara en fördel att kunna styra stora förbrukare till dagtid.:)
Är det en obestridbar sanning?
Sett utifrån den egna fastigheten ja, men elen "backas ju ut" till allmänna elnätet annars, och är det en kall solig vinterdag så kanske elen gör större nytta i en industri?
 
electroluxaren skrev:
Som vanligt
Bosch serie 8
Siemens IQ 700
vissa miele
Samt en del ASKO
och självklart allt över 15-år
Du skriver vissa miele, vad säger du om tex G5050VI?
 
A
A arasmus skrev:
Jag förstår inte den här besattheten över tillverkningsland. Jag kan förstå att det var så för 30 år sen, men nu tillverkar man väl efter en specifikation. Har vänner som jobbar som beställare av elektronik och möbler från Asien och man kan få precis vilken kvalitet man vill. Tror man kan hantera en skruvdragare och limpistol både i Polen, Kina och Italien. Problemet är väl isf snarare att specifikationen premierar pris framför kvalitet.
Besattheten får du nog stå för!
Här i denna tråden belyser vi vilka grundmodeller som BSH har valt att lägga tillverkningen i för länder.
Och i det har du rätt att det är olika specifikationer i olika länder,
De lägger modeller med enklare specifikationer i länder med lägre tillverkningskostnad i en stigande skala från serie 2 till serie 8 där serie 2 görs i Polen och serie 8 i Tyskland. och i denna specifika tråden så representerar POLSK-byggda diskmaskiner de med botten av plast.
Vi har inte belyst skillnaden av arbetskraftens kvalitet i de olika fabrikerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.