Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Rautern kan vara kass, så var det i mitt fall.
Kör bredbandskollen via wifi och sen med kabel så kan du se om det är nån skillnad.
Ok det är bara bara den här datorn som har problem alla andra fungerar bra

S sjoelund skrev:
Du skulle kunna ha skadat antennen, till exempel. Den brukar sitta runt skärmen och med lite dålig design eller otur kanske någon sladd skadats när man öppnat/stängt laptopen många gånger.
Det är förstås mycket möjligt. Men den påstår att wifisignalen är bra.

N Niq skrev:
Det är förstås mycket möjligt. Men den påstår att wifisignalen är bra.
Strunt i det. Nu felsöker du och då är första steget att eliminera tänkbara felkällor. Wifi som är konfigurerat av amatörer är en gigantisk felkälla (ta det inte personligt, det bara är så). Börja med att sladdansluta och fortsätt därefter.

Fungerar det inte ens med sladd så arbetar man utifrån det. Fungerar det med sladd kan man fokuserat på själva wifit.

MathiasS MathiasS skrev:
Strunt i det. Nu felsöker du och då är första steget att eliminera tänkbara felkällor. Wifi som är konfigurerat av amatörer är en gigantisk felkälla (ta det inte personligt, det bara är så). Börja med att sladdansluta och fortsätt därefter.

Fungerar det inte ens med sladd så arbetar man utifrån det. Fungerar det med sladd kan man fokuserat på själva wifit.
Ja ska prova så fort jag får tid. Erkänner helt villigt att jag kan väldigt lite om det här och kan mycket väl ha gjort många fel när jag konfigurerade Wifin.
Det som jag tycker talar emot problem med Wifin är att i andra datorer och TVn fungerar nätet.
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jo du får problem med att ladda ner allt du behöver.

Jag föreslår att en ominstallation av windows inte löser något nätverksproblem. Det har jag aldrig varit med om.
Ok det var någon/några tidigare i tråden som föreslog ominstallation av Windows.
MathiasS MathiasS skrev:
Börja med att lösa nätverksproblemen. Kanske i en egen tråd där det går att fokusera på just din situation.
Jag hade två frågor i trådstarten.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja ska prova så fort jag får tid. Erkänner helt villigt att jag kan väldigt lite om det här och kan mycket väl ha gjort många fel när jag konfigurerade Wifin.
Det som jag tycker talar emot problem med Wifin är att i andra datorer och TVn fungerar nätet
Det som är knepigt med wifi är att det inte bara är vad du gör som kan påverka. Plötsligt gör grannarna något som stör där denna dator står, eller så är det någon uppdatering som skapar en inkompabilitet mellan just denna dator och wifiroutern osv osv.

Magnus E K
He he, den här tråden inspirerade mig att plocka fram, testa att logga in och posta på Byggahus med en dator som visserligen inte är begagnad (den har bara haft en ägare) men är nästan 22 år gammal. 1 GB RAM (max uppgraderat, hade bara 256 MB ursprungligen med Windows XP), enkelkärnig Pentium 4-processor, mekanisk disk på 80 GB (uppgraderad från 30 GB ursprungligen men parallel ATA så går inte att uppgradera till SSD), ingen inbyggd WiFi alls (och bara 100 Mbit med sladd).

Det fungerar! (i Firefox version 115.18.0esr (32-bit), gav upp med Chrome). Rekommenderas inte för otåliga, men lite väntetid kan ibland vara avstressande.

Om du har säg 16 GB i datorn och kollar minnesutnyttjandet och konstaterar att säg 9 GB är allokerat/används så betyder det normalt sett inte att det är några problem att göra samma sak med en dator med 8 eller ännu mindre (har 6 GB i en bärbar från 2013 som jag fortfarande använde till i våras) eftersom alla moderna program (och Windows självt) verkar anpassa hur mycket minne de använder efter hur mycket som finns tillgängligt.

Skärmdump av Windows XP Task Manager som visar CPU- och RAM-användning, samt systeminformation för en gammal Compaq-dator med Windows 7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej, 8GB är inte riktigt tillräckligt för vanlig användning längre. (Och vill man bara använda datorn till att surfa så köper man nog en Chromebook istället) All mjukvara har blivit så mycket hungrigare för RAM på senare år att 8GB inte längre räcker i en laptop där minnet delas med grafikkortet. Kanske att det duger i en stationär dator med diskret grafik.

Edit: och priset för extra 8GB RAM är typ 170 kr för nytt; ännu mindre för begagnat. Det är inte värt att behöva tänka på minne och begränsa sig till 1-2 tabbar i Chrome och inget annat program öppet om en så liten ändring löser problemet.
Min 12 år gamla dator med Windows 11 har 4GB minne och det fungerar alldeles utmärkt att surfa. 3,1 GB minne används just nu med fem flikar i Google Chome, Hotmail, Facebook, SMHI Radar, SVT Nyheter och Byggahus samt aktivitetshanteraren igång.

Det största problemet är att Microsoft laddar massor av program i bakgrunden som stjäl minne. Exempelvis Teams, Skype, Väder, automatisk uppdatering av diverse program mm. Sedan är det datortillverkaren som automatladdar alla möjliga utility. Om man deaktiverar alla dessa bakgrundsappar så klarar man sig utmärkt på 4GB minne. Dessutom vill många användare ha massor av program igång samtidigt och då ställs det naturligtvis helt andra krav.

Jag skrev att man behöver minst 4GB minne men är man en vanlig amatör som vill ha många program igång samtidigt, och vet man inte hur man stänger av bakgrundsprogram så är 16 GB minne att rekommendera.

ps. vad jag kan se är att Windows 11 är betydligt bättre än Windows 10 på att hantera minnet, dessutom betydligt mindre aktivitet mot disk. Jag är positivt överraskad av Windows 11.

I Ingmar Albinson skrev:
Jag skrev att man behöver minst 4GB minne men är man en vanlig amatör som vill ha många program igång samtidigt, och vet man inte hur man stänger av bakgrundsprogram så är 16 GB minne att rekommendera.
....men att man behöver minst 4GB är förvisso sant men ingen ska skaffa en dator med mindre än 8GB idag. Det spelar ingen roll om man är proffs eller amatör i det avseende. 16 är inte fel det heller och 32 är stretch om vi pratar om "vanligt" användande. Det är således mycket rimligare att säga att man behöver minst 8GB idag och 16 inte skadar. Få kommer behöva 32 de närmaste åren om man inte har speciella krav.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Förr i tiden kunde man ju ladda ner "lite"-versioner av Windows (definitivt med XP, troligen 7 med?) där nån kreativ användare satt ihop en installationsfil som hade allt sånt trams avstängt..

Kanske finns nuförtiden också?

Apple har nu börjat med 16GB RAM för inte ens de snikarna lyckades köpa så små moduler som 8GB längre... Men de hade en PR-kampanj där de försökte övertyga köpare om att 8GB för RAM+vRAM var tillräckligt 2024. De som provade önskade att det gick att uppgradera minnet, men det är ju fastlött :(

Som tur är så var jobbets upphandling av Apple-M1/M2 datorer så bra att vi betalade mindre för 16GB RAM än 8GB. Nu när 16GB är standard är inte rabatten lika bra längre... (Den extra hundralappen det kostade dem tog de ett par tusenlappar för och kunde ge företag gratis för att kunna säkra kontrakt)

64 gig är ju standard för powerusers idag och för vanliga användare 32 gig.

Jag skulle titta på en beg AMD 5 serien, tex 5800x. AM4 har dock nått end of life. Så vill man vara lite mer framtidssäker kan man titta vad som finns på begmarknaden för 7 serien (AM5).

Apple är leksaker och man bör hålla sig borta

• Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
64 gig är ju standard för powerusers idag och för vanliga användare 32 gig.
Nej 32 är inte standard för "vanliga" användare.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej 32 är inte standard för "vanliga" användare.
De flesta pre builts idag kommer med 32 gig iallafall de från komplett och webhallen. Och en pre-build är ju defintionen av en vanlig användare.
Själv har jag kört 32 gig sedan 2012. Blir väl 64 med nästa 9950x3D. edit: men jag är ju poweruser

Det beror på om man tycker att gamers är "vanliga" användare eller inte. Jag har kört 64GB hemma i 15 år nu tror jag, men jag är inte vanlig användare.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta pre builts idag kommer med 32 gig iallafall de från komplett och webhallen. Och en pre-build är ju defintionen av en vanlig användare.
Själv har jag kört 32 gig sedan 2012. Blir väl 64 med nästa 9950x3D. edit: men jag är ju poweruser
Gå in på Elgiganten, Netonnet eller vad du vill och titta på vad som är monterat i en vanlig svensson laptop. Där har du vad en vanlig användare köper.

Elller gå in på Webhallen och välj stationär dator och "standard" så ser du att det inte är några 32gig som är det normala.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.