6 417 läst · 97 svar
6k läst
97 svar
Köpa begagnad dator
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Okej visst, det är väl mer för datorer som riktar sig till gamers. Men kolla steam hardware surveyMathiasS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Steam har ju 16 GB som 45% och 32 som lite mer än 32% .. intressant är ju att 16 ökar och 32 GB minskar... Beror väl troligen på att folk går från 32 GB DDR4 och bara har råd med 16 GB DDR5....
8 GB 10% och minskar..
8 GB 10% och minskar..
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
När jag byggde min nuvarande dator för 8 år sedan eller något sådant, valde jag dels 6+6-kärnig CPU och 32GB internminne. Det visade sig vara ett bra val.
Gällande avskalade versioner så kör jag fortfarande W10 LTSC som är väldigt avskalad och kör enbart in säkerhetsuppdateringar. Har en annan burk med vanlig W10 och där blir man vansinnig på allt skräp Microsoft tvingar på användarna. Lär slöa ner sämre burkar kraftigt.
Gällande avskalade versioner så kör jag fortfarande W10 LTSC som är väldigt avskalad och kör enbart in säkerhetsuppdateringar. Har en annan burk med vanlig W10 och där blir man vansinnig på allt skräp Microsoft tvingar på användarna. Lär slöa ner sämre burkar kraftigt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Du menar att de bäst presterande processorerna på marknaden är leksaker?AndersMalmgren skrev:64 gig är ju standard för powerusers idag och för vanliga användare 32 gig.
Jag skulle titta på en beg AMD 5 serien, tex 5800x. AM4 har dock nått end of life. Så vill man vara lite mer framtidssäker kan man titta vad som finns på begmarknaden för 7 serien (AM5).
Apple är leksaker och man bör hålla sig borta
M4 Max runt 10% snabbare än AMDs 9950X som Anders pratade om tidigare... Så de börjar stå sig bra ens mot desktop-processorer för konsumenter. Men de står sig inte mot multi-CPU server eller Threadripper (t.ex. 7985WX) ännu.S sprucetwig skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Inte 10% snabbare vid 32 samtida trådar. Men single core ja.S sjoelund skrev:
Men bara om man kör geek bench som favoriserar apple sillicon
edit: jag pratade desssutom om 9950x3d som har helt annan cache. De har dessutom designat om den så den har inte samma problem med värme som tiidigare gen. Så de spår den kommer slå 9950x även i workstation loads
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Spelar ingen roll vilken prestanda den har, mac os är en leksak, Inte för produktivitet.S sprucetwig skrev:
Per watt. Det är såklart viktigt mått. Men inte för en workstation. Då pratar man absolut prestanda.
Jag tror dock PC kommer gå åt samma håll, förr eller senare måste man ditcha x86
edit: intel har redan gjort det till viss del med sina e-cores
Redigerat:
Det beror ju såklart på vad man arbetar med, men Windows vinner ju bara på att det finns mjukvara som kräver det.AndersMalmgren skrev:Spelar ingen roll vilken prestanda den har, mac os är en leksak, Inte för produktivitet.
Per watt. Det är såklart viktigt mått. Men inte för en workstation. Då pratar man absolut prestanda.
Jag tror dock PC kommer gå åt samma håll, förr eller senare måste man ditcha x86
edit: intel har redan gjort det till viss del med sina e-cores
Din värstingprocessor ser ut att vara i samma härad som m4 max, som går att få i en bärbar dator, och snart kommer m4 ultra..AndersMalmgren skrev:Inte 10% snabbare vid 32 samtida trådar. Men single core ja.
Men bara om man kör geek bench som favoriserar apple sillicon
edit: jag pratade desssutom om 9950x3d som har helt annan cache. De har dessutom designat om den så den har inte samma problem med värme som tiidigare gen. Så de spår den kommer slå 9950x även i workstation loads
Men det hör ju inte hit.