MathiasS MathiasS skrev:
Gå in på Elgiganten, Netonnet eller vad du vill och titta på vad som är monterat i en vanlig svensson laptop. Där har du vad en vanlig användare köper.

Elller gå in på Webhallen och välj stationär dator och "standard" så ser du att det inte är några 32gig som är det normala.
Okej visst, det är väl mer för datorer som riktar sig till gamers. Men kolla steam hardware survey

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej visst, det är väl mer för datorer som riktar sig till gamers. Men kolla steam hardware survey
Nu pratar vi om vanliga användare och då spelar det ju ingen roll vad steam tycker. Eller vad du och jag använder.

Steam har ju 16 GB som 45% och 32 som lite mer än 32% .. intressant är ju att 16 ökar och 32 GB minskar... Beror väl troligen på att folk går från 32 GB DDR4 och bara har råd med 16 GB DDR5....

8 GB 10% och minskar..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Steam har ju 16 GB som 45% och 32 som lite mer än 32% .. intressant är ju att 16 ökar och 32 GB minskar... Beror väl troligen på att folk går från 32 GB DDR4 och bara har råd med 16 GB DDR5....

8 GB 10% och minskar..
Det är väl vi som hade 32 och nu går mot 64

Fairlane
Laptops ute på företag har jag nog aldrig påstå att jag sett 32 GB för vanliga användare...

Ja, kanske till viss del.. men 8 GB ökar mer än 64 GB ...

MultiMan
När jag byggde min nuvarande dator för 8 år sedan eller något sådant, valde jag dels 6+6-kärnig CPU och 32GB internminne. Det visade sig vara ett bra val.

Gällande avskalade versioner så kör jag fortfarande W10 LTSC som är väldigt avskalad och kör enbart in säkerhetsuppdateringar. Har en annan burk med vanlig W10 och där blir man vansinnig på allt skräp Microsoft tvingar på användarna. Lär slöa ner sämre burkar kraftigt.

128 passar mig bra. 😀

8 GB räcker gott för den vanlige Facebook, räkningar och youtube-användaren.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Laptops ute på företag har jag nog aldrig påstå att jag sett 32 GB för vanliga användare...
Vi fick 16 på de senaste vi fick, för ungefär två år sen.. man märkte definitivt att 8 var en begränsning....

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
64 gig är ju standard för powerusers idag och för vanliga användare 32 gig.

Jag skulle titta på en beg AMD 5 serien, tex 5800x. AM4 har dock nått end of life. Så vill man vara lite mer framtidssäker kan man titta vad som finns på begmarknaden för 7 serien (AM5).

Apple är leksaker och man bör hålla sig borta
Du menar att de bäst presterande processorerna på marknaden är leksaker?

S sprucetwig skrev:
M4 Max runt 10% snabbare än AMDs 9950X som Anders pratade om tidigare... Så de börjar stå sig bra ens mot desktop-processorer för konsumenter. Men de står sig inte mot multi-CPU server eller Threadripper (t.ex. 7985WX) ännu.

S sjoelund skrev:
M4 Max runt 10% snabbare än AMDs 9950X som Anders pratade om tidigare... Så de börjar stå sig bra ens mot desktop-processorer för konsumenter. Men de står sig inte mot multi-CPU server eller Threadripper (t.ex. 7985WX) ännu.
Inte 10% snabbare vid 32 samtida trådar. Men single core ja.

Men bara om man kör geek bench som favoriserar apple sillicon :D

edit: jag pratade desssutom om 9950x3d som har helt annan cache. De har dessutom designat om den så den har inte samma problem med värme som tiidigare gen. Så de spår den kommer slå 9950x även i workstation loads

Redigerat:
S sprucetwig skrev:
Spelar ingen roll vilken prestanda den har, mac os är en leksak, Inte för produktivitet.
Per watt. Det är såklart viktigt mått. Men inte för en workstation. Då pratar man absolut prestanda.

Jag tror dock PC kommer gå åt samma håll, förr eller senare måste man ditcha x86

edit: intel har redan gjort det till viss del med sina e-cores

Redigerat:
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
Spelar ingen roll vilken prestanda den har, mac os är en leksak, Inte för produktivitet.
Per watt. Det är såklart viktigt mått. Men inte för en workstation. Då pratar man absolut prestanda.

Jag tror dock PC kommer gå åt samma håll, förr eller senare måste man ditcha x86

edit: intel har redan gjort det till viss del med sina e-cores
Det beror ju såklart på vad man arbetar med, men Windows vinner ju bara på att det finns mjukvara som kräver det.
Inte 10% snabbare vid 32 samtida trådar. Men single core ja.

Men bara om man kör geek bench som favoriserar apple sillicon :D

edit: jag pratade desssutom om 9950x3d som har helt annan cache. De har dessutom designat om den så den har inte samma problem med värme som tiidigare gen. Så de spår den kommer slå 9950x även i workstation loads
Din värstingprocessor ser ut att vara i samma härad som m4 max, som går att få i en bärbar dator, och snart kommer m4 ultra..

Men det hör ju inte hit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.