Fairlane
S sjoelund skrev:
4 Gbit minne (=512 Mbyte)? Hem-PC 1998 hade ju mer... 16 GB minne är minimum. 32 GB rekommenderas starkt. Begagnade datorer man köper från typ Inrego brukar vara uppgraderade då det finns mängder av begagnade minnen billigt på marknaden.

250 Mbyte disk? Nu pratar vi mitten av 90-talet... 256 Gbyte kanske... Men det räcker knappt det heller.
4 GB lär väl ändå avses?
Det är lite, men 8 GB räcker för vanlig surf etc. 16 GB är verkligen inte minimum. Trevligt ja, nödvändigt, verkligen inte.

256 GB disk räcker rätt långt för många, även om jag själv vill ha mer.

Det är lite som att rekommendera bil eller verktyg till någon. Bilen eller verktyget som den intresserade ratar fungerar utmärkt för många.

• Gilla
Ingmar Albinson och 1 till
  • Laddar…
Köpt alla familjens datorer på det sättet, via bytdator.se Det är ju som regel halva priset på dem jämfört med vad motsvarande kostar att köpa ny. Bärbara, speldatorer och arbetsstation.

Fairlane Fairlane skrev:
4 GB lär väl ändå avses?
Det är lite, men 8 GB räcker för vanlig surf etc. 16 GB är verkligen inte minimum. Trevligt ja, nödvändigt, verkligen inte.
Nej, 8GB är inte riktigt tillräckligt för vanlig användning längre. (Och vill man bara använda datorn till att surfa så köper man nog en Chromebook istället) All mjukvara har blivit så mycket hungrigare för RAM på senare år att 8GB inte längre räcker i en laptop där minnet delas med grafikkortet. Kanske att det duger i en stationär dator med diskret grafik.

Edit: och priset för extra 8GB RAM är typ 170 kr för nytt; ännu mindre för begagnat. Det är inte värt att behöva tänka på minne och begränsa sig till 1-2 tabbar i Chrome och inget annat program öppet om en så liten ändring löser problemet.

Fairlane
S sjoelund skrev:
Nej, 8GB är inte riktigt tillräckligt för vanlig användning längre. (Och vill man bara använda datorn till att surfa så köper man nog en Chromebook istället) All mjukvara har blivit så mycket hungrigare för RAM på senare år att 8GB inte längre räcker i en laptop där minnet delas med grafikkortet. Kanske att det duger i en stationär dator med diskret grafik.
Konstigt, jag vet flera som kör så och anser att det fungerar. Jag har själv fått en lånedator av en kund med 8 GB för 2 år sen och det fungerade med Office365 etc. Teams möte med flera deltagare med kameror var inte någon höjdare, men i övrigt gick det.
S sjoelund skrev:
Edit: och priset för extra 8GB RAM är typ 170 kr för nytt; ännu mindre för begagnat. Det är inte värt att behöva tänka på minne och begränsa sig till 1-2 tabbar i Chrome och inget annat program öppet om en så liten ändring löser problemet.
Ja, jag skrev redan innan att priset för minne är lågt så man kan lätt öka det om man vet hur man gör.
Jag tycker dock du överdriver problemet. Jag kan köra VMWare på en dator med 16GB, med några maskiner igång för labbändamål, samtidigt som jag har Word igång, Chrome och Firefox med flera fönster av varje och flera flikar i varje fönster. Ja det är såklart 16 GB, men samtidigr så kör inte gemene man VMWare på datorn heller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag vill alltid hävda (jag vet, tunn is)
Så länge man inte gamear eller videoredigerar så duger vilken dator som helst tillverkad efter 2015(typ) med Ssd och 8GB.
Trevligare med en 16gb från 2023 för den är modernare, men sällan snabbare för vardagligt bruk.
Dammsug vid luftintaget hjälper lite, skruva av bakstycket och dammsug fläkten hjälper mycket.
Sfc /scannow , diskrensning och avinstallation av onödigt hjälper lite, fräsch installation på SsD hjälper mycket.

Om du vill skaka liv i din gamla dator:
1. Dammsug luftintag, om möjligt öppna upp och dammsug
2. Byt till SSD disk (500gb kostar 400) detta är den absolut största förändring du kommer märka på en gammal dator) kanske inte 10ggr som nån skrev, men inte långt därifrån (detta kräver dock att du kan installera om systemet och program(bäst) eller migrera över allt (duger)

3. Har du 4gb ram, uppgradera till 16, inte mer, 8 räcker ( men är i minsta laget)

Om du gör detta kommer du känna det som du köpt en ny dator

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt gäller att man använder aldrig någonsin en vanlig dammsugare i en dator eller annan känslig elektronik.

Risken att ESD-skada något är stor, speciellt den här tiden på året när det är torr luft. Det räcker med en liten statisk urladdning på fel ställe för att en dator ska sluta fungera eller börja bete sig väldigt konstig efter en tid.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Bra att iakttta försiktighet och ha ett plastmustycke på på dammsugaren. Men ”aldrig” känns i min mening väl tilltaget

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
rascalsrule rascalsrule skrev:
Om du vill skaka liv i din gamla dator:
1. Dammsug luftintag, om möjligt öppna upp och dammsug

Om du gör detta kommer du känna det som du köpt en ny dator
jag avråder ifrån detta.

isf får det vara att BLÅSA bort dammet, gärna med luft på burk, om man inte har tillgång till en bra /torr) kompressor

med rådet ovan lär du få köpa nya delar till din gammla dator..

och som alltid koppla av den från elnätet när du gör något inuti datorn, gäller även batteriet på en bärbar.

Jag fick jobbdatorn uppgraderad till Windows 11 igår natt. Jag har 17GB ram allokerat (av 32, ser alltid till att få 32 vid byte) och stänger jag några applikationer (har allt jag använder dagligen alltid öppet) så försvinner det 2-4GB.

Mindre än 16GB skulle jag således avråda från om det inte är extrem budget vi pratar om.

En ssd på 1TB kostar inte många kronor idag….

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
(Detta kan visserligen den något datorhändiga smyga sig förbi.)
ja men det är jobbigt och dyrt. Jag har en fullt fungerande maskin som går som tåget, men med en i7 gen 4. Det behövs en gen 10 av i7 för att funka med W11. Dvs, nytt modermodem och cpu och det lär ju dra med sig det mesta av resten också.....

Jag har runt 9 GB använt av 16 på jobbdatorn med win11 ... Med Outlook, några Chromeflikar samt ett par gamla program som drar under 50 MB styck...

Ska man köpa ny(are) laptop så bör man kolla om ramminnet är fastlött och inte går att uppgradera.. i så fall är 16 GB minimum... Går minnet att uppgradera kan man möjligen klara sig på en sticka 8 GB, men alla moderna processorer är betydligt piggare när de får två stickor och kör dual channel, så en uppgradering är inte fel att ta höjd för på sikt...

• Gilla
useless
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
några Chromeflikar
27 stycken har jag tydligen. Men den drar bara 2gig ändå...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man köpa ny(are) laptop så bör man kolla om ramminnet är fastlött och inte går att uppgradera..
Ett av de viktigaste tipsen.
Om det går att uppgradera minnet så är det ganska riskfritt att köpa en dator med 8GiB och prova. 8 eller 16 till kostar bara några hundralappar.

Själv har jag 8GiB på min privata surflaptop (en knappt 10 år gammal dator som blev "över" hos en tidigare arbetsgivare) utan att uppleva några problem. Men den används nästan bara till det här forumet och lite släktforskning...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kom ihåg en annan intressant sak. Den har ofta sagt att wifisignalen är bra men ingen internetåtkomst ändå har det gått hur bra som helst att surfa på nätet. Det har den gjort länge.
Kör bredbandskollen så får du reda på om du har bra anslutning eller om datorn strular.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.