8 580 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Köp inte hus från Skidstahus - VARNING
Sida 1 av 2
Vi har just byggt med Skidstahus och har fått 230 i takhöjd i del av källaren istället för 250 som vi beställt. Vår säljare XXX XXX har varit en vandrande katastrof från dagen efter att vi skrev på avtalet med dem och vi har en hel hög med grejer och ändringar som vi uttryckligen beställt som det visade sig inte gick igen hela vägen till produktion.
Mest ligger detta på att säljaren är skrämmande inkompetent, men efter lite kartläggning så inser vi att hans nivå är väl känd hos ledningen men de låter honom ändå fortsätta förstöra folks husbyggen utan bekymmer. Det är också anmärkningsvärt att sådant som avloppsdragningar inte projekteras förrän en hel källare och samtliga betongbjälklag redan är uppbyggt och färdiggjutet, det skulle vara mer slump än något annat om det blir rätt om man gör så pass viktig och central projektering i ett så sent skede.
Vi har även kamin som står uppmurad på fel plats pga felprojekterade bjälklag och ett fönster som sitter helt snett och ocentrerat i vårt kök, ingen imkanal för köksfläkt och det var nära att vi fick stå för kostnaden att byta ut 15 allmogeinnerdörrar till vårt industriella funkishus. Vi har fått ÄTOR för över 100 000 sek som enbart beror på säljarens oförmåga att föra in våra skriftliga beställningar och ändringar i avropet, och istället vaggat in oss i falsk trygghet att han ska ordna saker ”sen”.
Vi kommer nu att vara tvungna att ta våra skadeståndsanspråk till tingsrätt, för VD:n/företaget har inget intresse av att göra rätt för sig trots att de fått alla underlag från oss som påvisar vad vi beställt och vad vi sedan fått levererat.
Undvik att köpa hus av detta företag!
Mest ligger detta på att säljaren är skrämmande inkompetent, men efter lite kartläggning så inser vi att hans nivå är väl känd hos ledningen men de låter honom ändå fortsätta förstöra folks husbyggen utan bekymmer. Det är också anmärkningsvärt att sådant som avloppsdragningar inte projekteras förrän en hel källare och samtliga betongbjälklag redan är uppbyggt och färdiggjutet, det skulle vara mer slump än något annat om det blir rätt om man gör så pass viktig och central projektering i ett så sent skede.
Vi har även kamin som står uppmurad på fel plats pga felprojekterade bjälklag och ett fönster som sitter helt snett och ocentrerat i vårt kök, ingen imkanal för köksfläkt och det var nära att vi fick stå för kostnaden att byta ut 15 allmogeinnerdörrar till vårt industriella funkishus. Vi har fått ÄTOR för över 100 000 sek som enbart beror på säljarens oförmåga att föra in våra skriftliga beställningar och ändringar i avropet, och istället vaggat in oss i falsk trygghet att han ska ordna saker ”sen”.
Vi kommer nu att vara tvungna att ta våra skadeståndsanspråk till tingsrätt, för VD:n/företaget har inget intresse av att göra rätt för sig trots att de fått alla underlag från oss som påvisar vad vi beställt och vad vi sedan fått levererat.
Undvik att köpa hus av detta företag!
Redigerat av moderator:
Det är en intressant fråga, XXX äger ett företag så jag tror att de är anknutna till Skidsta som fristående säljare. Vårt avtal är dock med Skidstahus och inte XXX företag, och det största felet vi har med den bristande takhöjden beror på Skidstahus undermåliga projektering.N Niq skrev:
Redigerat av moderator:
Bygglovet är givet med 250 i takhöjd, och 240 är byggstandard. Det är dock tillåtet att avvika från det i del av rum och i rum där man vistas tillfälligt, vilket verkar vara tex badrum. Osäker på om vardagsrum är rum som man vistas tillfälligt i.V VLJ skrev:
hur tänker du då? Det som hänt har hänt så jag kan inte se hur det är förtal på något sätt. Vilka negativa konsekvenser kan det tänkas ha vid ett domstolsärende att jag berättar publikt om faktiska omständigheter? Nyfiken hur du tänker, jag förstår att du vill mig väl!Fairlane skrev:
Även om en uppgift är korrekt kan det räknas som förtal. Jag säger inte att det du skriver är förtal, utan anar att det kan vara det. Om avsikten med inlägget är att varna från företaget så tillför det inget att nämna en individ som klandervärd. Obs, företag kan inte förtalas, bara individer.T Ina Olehed skrev:
Vad gäller domstolsärendet så behöver det inte vara ett problem, men det är onödigt att ge försvaret mer än nödvändigt, tidigare än nödvändigt.
Sen är jag väl rent generellt emot att man använder sitt riktiga namn i forum som detta, särskilt om man har en ovanligt namn. Det är dock bara min personliga syn på det hela efter att ha arbetat med säkerhetsfrågor hela mitt yrkesliv. En bekant var med på ett forum där de krävde att man använde sitt riktiga namn. Heter man Carl Johansson är det kanske inget stort problem, med ett ovanligt namn är det sämre. Min bekant fick ett brev till sin hemadress från någon annan på forumet. Adressen var lätt att hitta eftersom namnet var ovanligt. I detta fall var brevet uppskattande, men min bekant slutade skriva på forumet direkt för nästa gång kanske det står någon mindre trevlig person utanför helt plötsligt. Detta är som sagt en utvikning som inte har direkt med ämnet att göra.
Fast uppskattat och vänligt av dig, och jag tar till mig av dina råd. Tack!Fairlane skrev:
Även om en uppgift är korrekt kan det räknas som förtal. Jag säger inte att det du skriver är förtal, utan anar att det kan vara det. Om avsikten med inlägget är att varna från företaget så tillför det inget att nämna en individ som klandervärd. Obs, företag kan inte förtalas, bara individer.
Vad gäller domstolsärendet så behöver det inte vara ett problem, men det är onödigt att ge försvaret mer än nödvändigt, tidigare än nödvändigt.
Sen är jag väl rent generellt emot att man använder sitt riktiga namn i forum som detta, särskilt om man har en ovanligt namn. Det är dock bara min personliga syn på det hela efter att ha arbetat med säkerhetsfrågor hela mitt yrkesliv. En bekant var med på ett forum där de krävde att man använde sitt riktiga namn. Heter man Carl Johansson är det kanske inget stort problem, med ett ovanligt namn är det sämre. Min bekant fick ett brev till sin hemadress från någon annan på forumet. Adressen var lätt att hitta eftersom namnet var ovanligt. I detta fall var brevet uppskattande, men min bekant slutade skriva på forumet direkt för nästa gång kanske det står någon mindre trevlig person utanför helt plötsligt. Detta är som sagt en utvikning som inte har direkt med ämnet att göra.
Nej, absolut inte. Vi har betongbjälklag på entréplan och det har inte projekterats för avloppsledningarna förrän efter att källarväggar byggts upp till en av skidstahus angiven höjd och en betongsula gjutits ovanpå, och det visade sig vara beräknat utan hänsyn till för avloppsdragningar. Mått och utformning har getts från husleverantör till entreprenör och entreprenör har byggt efter Skidstahus utgivna anvisningar.M maria01 skrev:
När avloppen lagts till med rätt fall under betongbjälklaget och i det innertak som husleverantören uttryckligen skrivit ut att de ska dras i så är takhöjden 230, och inte de 250 som var avtalat. Hade vi haft ett vanligt bjälklag hade ledningarna med fall fått plats i bjälklaget.
Skidstahus har mejlat oss när vi ritade upp huset att det inte var problem att få rätt rumshöjd med betongbjälklag så länge de projekterade för det, och sedan gjorde de bara inte det förrän efter gjutningen.