18 980 läst · 48 svar
19k läst
48 svar
Köp inte av allmänna arvsfonden
Nej, räcker inte, för SEB sa att vi måste ju även kolla att det inte handlar om penningtvätt. Jag sa att ni kan lätt se i transaktionerna att pengarna kommer ifrån försäljning av ett annat hus tidigare år. Men SEB-telefonisten sa, skicka in underlag. Men ni har ju det och kan följa transaktionshistoriken på egna banken, men nej de vill att man ska kopiera transaktionerna och ladda upp, slös på sin egen tid och andras tid....
Känns s
Känns s
B Bällstabygget skrev:Jag tror också det är lagfartsansökan som SEB vill ta betalt för. Det var samma summa de tog av oss när de sökte lagfart åt oss. Vi ville söka själva men fick inte det då vi lånade pengar på fastigheten, då vill baken ha kontrollen över lagfarten själva vilket jag kan förstå då de samtidigt tog ut nya pantbrev på vår fastighet. Men är det ett kontantköp ni ska göra borde ni kunna söka lagfart själva och kanske slippa avgiften.
Bananskalare skrev:
Det gälller bara småskuttare som du och jag, dom stora tvättarna får i stället en egen dedikerad bankman och jurist som kan hjälpa till med tvättenM MoveMe skrev:
Det är sjukt att vanliga hederliga människor inter får använda sina egna skattade & deklarerade pengar utan att det ifrågasätts varifrån pengarna kommer.
Jag har nyligen haft samma problem med Danske Bank, jag har fört över pengar utomlands för att köpa mark/hus och har redan när jag öppnade kontot tydligt deklarerat varifrån pengarna kom och syftet med överföringarna.
Nu, ett år senare (vid den återkommande kundkännedomsundersökningen) vill dom se kvitto på vad pengarna gick till! Lycka till sa jag, tor du verkligen att jag sitter med kvitto i Sverige på något jag köpt i Afrika, köpehandlingar är inte något jag har med mig när jag reser.
Jag blev skitsur och dumförklarade tjänstemannen och påtalade det, han skulle då "kolla med chefen" och återkomma...inte hört nåt sen dess
Skaffa en bank till. För över pengarna från SEB till den nya banken och betala därifrån. Jaga inte SEB, de är generellt värdelösa, kund sedan 20 år och SEB strular jämt, så ring en annan bank. Det brukar vara gratis att starta konto.
Ska banken sköta tillträdet med mäklaren via telefon eller tambur så vill banken granska köpekontrakt och kontrollera eventuella förbehåll och annat som kan belasta fastigheten, de kontrollerar att pengarna hamnar hos ägaren och att den som skrivit på har rätt att sälja osv. Det är mer administration än att bara föra över pengar, ska inga pengar lånas till köpet så finns det nog ingen bank som gör detta gratis.
Jag jobbar INTE på SEB. Jag har hjälpt kunder att föra över pengar till mäklarens klientmedelskonto istället några dagar före tillträde och så har mäklaren fått sköta allt, för att kund ska kunna slippa bankens administrationskostnad och banken slipper administration som kunden inte tycker att den behöver.
Jag jobbar INTE på SEB. Jag har hjälpt kunder att föra över pengar till mäklarens klientmedelskonto istället några dagar före tillträde och så har mäklaren fått sköta allt, för att kund ska kunna slippa bankens administrationskostnad och banken slipper administration som kunden inte tycker att den behöver.
SEB är ganska bra om man flyttar till Sverige från utlandet och behöver lönekonto. De flesta andra banker vägrar ta i dig... Men jag håller med om att de har ganska värdelös service på bolån och annat efter de fått dig som kund.daddydj skrev:
Tänkte det är väl för detta som man stannar kvar hos en bank i 30+ år och du har fel tror jag. Handelsbanken har jag hört gör det gratis och jag skulle få det gratis om jag byter till dom också. Att jag inte byter är för att en gång i tiden ville jag öppna ett konto hos dom och då va de inte direkt trevliga, sa att de jobbar mest för företagskunder, att jag va fel målgrupp.
J JDoppingen skrev:Ska banken sköta tillträdet med mäklaren via telefon eller tambur så vill banken granska köpekontrakt och kontrollera eventuella förbehåll och annat som kan belasta fastigheten, de kontrollerar att pengarna hamnar hos ägaren och att den som skrivit på har rätt att sälja osv. Det är mer administration än att bara föra över pengar, ska inga pengar lånas till köpet så finns det nog ingen bank som gör detta gratis.
Redigerat:
Jag bytte till SEB en gång i tiden från Swedbank när mitt kort blev kapat. Min man fick sitt också kapat, antagligen under samma resa. Han behövde bara berätta vad som hänt i ett kort mail till SEB så fick han pengar tillbaks.S sjoelund skrev:
Jag fick polisanmäla det och blev slussad mellan massa avdelningar, upprepa och berätta vad som hänt, att det inte va slarv etc och de la till och med ned det ett tag. Tog 2 år innan jag fick tillbaks mina pengar så då tyckte jag SEB va bra.
Jo. Eurocard är det SEB som ger ut och sist det kapades ringde de upp på juldagen för att fråga mig om jag handlat smink och kläder för 100000 kr som inte var likt mitt normala köpbeteende. Enkelt att reklamera. Men kreditkort är det ju bankens problem. Därför jag inte har debitkort...M MoveMe skrev:Jag bytte till SEB en gång i tiden från Swedbank när mitt kort blev kapat. Min man fick sitt också kapat, antagligen under samma resa. Han behövde bara berätta vad som hänt i ett kort mail till SEB så fick han pengar tillbaks.
Jag fick polisanmäla det och blev slussad mellan massa avdelningar, upprepa och berätta vad som hänt, att det inte va slarv etc och de la till och med ned det ett tag. Tog 2 år innan jag fick tillbaks mina pengar så då tyckte jag SEB va bra.
Men bolån har de inte varit hjälpsamma med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 650 inlägg
Jag fasttar inte varför man skyller på säljaren för att ens bank sen 30 år tillbaka inte bryr sig om en. Byt bank!
Och ja, besiktningar är ett elände, men man blir ju nyfiken på varför ni inte fick tillträde till fastigheten före köpet för besiktning. Bodde det någon där fortfarande kanske?
Jag har verkligen inget till övers för Allmänna arvsfonden, men att de väljer hur de vill ha betalt är inte ett av problemen jag har med dem.
Och ja, besiktningar är ett elände, men man blir ju nyfiken på varför ni inte fick tillträde till fastigheten före köpet för besiktning. Bodde det någon där fortfarande kanske?
Jag har verkligen inget till övers för Allmänna arvsfonden, men att de väljer hur de vill ha betalt är inte ett av problemen jag har med dem.
Förstår inte varför du klagar på arvsfonden. Du har ingått ett avtal, man får anta utan att bli tvingad, och nu är du sur för att du inte gillar avtalet? Varför ingick du det då?
Ang besiktning, det får man ju avtala innan om förbehåll för besiktning. Vissa säljare vill inte det, man kanske till och med avtalar om friskrivning, och kan köpare och säljare inte komma överens så blir det helt enkelt inget avtal. Inget att klaga på i efterhand. Sen är det ju köparen som bekostar besiktning inte säljaren.
Angående det andra så verkar det ju mest som att det är din bank det är problem med + att mäklaren säkert helst vill att det ska vara i tambur för att det är enklast för denne pga vana (eller så trodde helt enkelt mäklaren strid menade att du skulle göra en överföring samma dag). Men det är klart att du har rätt att betala in pengar innan bara pengarna finns på plats vid tillträdet.
Ang besiktning, det får man ju avtala innan om förbehåll för besiktning. Vissa säljare vill inte det, man kanske till och med avtalar om friskrivning, och kan köpare och säljare inte komma överens så blir det helt enkelt inget avtal. Inget att klaga på i efterhand. Sen är det ju köparen som bekostar besiktning inte säljaren.
Angående det andra så verkar det ju mest som att det är din bank det är problem med + att mäklaren säkert helst vill att det ska vara i tambur för att det är enklast för denne pga vana (eller så trodde helt enkelt mäklaren strid menade att du skulle göra en överföring samma dag). Men det är klart att du har rätt att betala in pengar innan bara pengarna finns på plats vid tillträdet.
Nej, det gäller bara kostnader som uppstår om det finns lån på säljarsidan som ska lösas, gäller det i det aktuella fallet?BirgitS skrev:
Men det står ju att kostnader aviserade av säljarens bank ska betalas av säljaren. Du ska bara betala de kostnader din bank ev tar ut av dig.M MoveMe skrev:Jag läste lite mer på tidigare fall på forumet. Jag tror faktiskt att det som kostar pengar, kanske är att säljaren har lån att lösa, så den banken som gör det gör det inte gratis, men sen kan jag ju tycka att det är ju inte jag som tagit det lånet. Att jag måste använda Tambur eller brukligt tillträde för att allmänna arvsfonden ska kunna lösa sina lån borde väl inte falla på mig?
De som träffar några politiker under detta valår bör givetvis ta upp den vansinniga inskränkning i folks dispositionsrätt med omvänd bevisbörda som penningtvättsreglerna innebär. Om bankerna vill göra några invändningar borde dessa göras när pengarna kommer in på kontot första gången, när de väl finns där ska de vara disponibla.D Dilato skrev:Det gälller bara småskuttare som du och jag, dom stora tvättarna får i stället en egen dedikerad bankman och jurist som kan hjälpa till med tvätten
Det är sjukt att vanliga hederliga människor inter får använda sina egna skattade & deklarerade pengar utan att det ifrågasätts varifrån pengarna kommer.
Jag har nyligen haft samma problem med Danske Bank, jag har fört över pengar utomlands för att köpa mark/hus och har redan när jag öppnade kontot tydligt deklarerat varifrån pengarna kom och syftet med överföringarna.
Nu, ett år senare (vid den återkommande kundkännedomsundersökningen) vill dom se kvitto på vad pengarna gick till! Lycka till sa jag, tor du verkligen att jag sitter med kvitto i Sverige på något jag köpt i Afrika, köpehandlingar är inte något jag har med mig när jag reser.
Jag blev skitsur och dumförklarade tjänstemannen och påtalade det, han skulle då "kolla med chefen" och återkomma...inte hört nåt sen dess![]()
Eftersom jag inte hört talas om tambur gick jag in på tambur.se där de påstår att tjänsten är kostnadsfri, men det finns ju inga gratis luncher så något skumt verkar det ju vara med dem även om SEB kanske är skurken i detta fall. Men, varför skulle det inte räcka med att pengarna finns hos Allmänna arvsfonden eller mäklarens klientmedelskonto i tid? Tänk också på att även om ni inte ska låna så ska tidigare pantbrev överföras till er (man kan också låta döda dem, men de utgör en tillgång om ni någon gång ska sälja huset igen).
Trodde jag också. Den enklaste förklaring jag fick var att dödsboet har lån, därför måste en bank lösa det, men att jag måste gå genom bank och betala 5000kr för det tycker jag inte är min sida av kostnad. Som andra här sagt, jag skulle kunna ta med kontanter på tillträdet och har ändå betalat.
F FGLIN skrev:Eftersom jag inte hört talas om tambur gick jag in på tambur.se där de påstår att tjänsten är kostnadsfri, men det finns ju inga gratis luncher så något skumt verkar det ju vara med dem även om SEB kanske är skurken i detta fall. Men, varför skulle det inte räcka med att pengarna finns hos Allmänna arvsfonden eller mäklarens klientmedelskonto i tid? Tänk också på att även om ni inte ska låna så ska tidigare pantbrev överföras till er (man kan också låta döda dem, men de utgör en tillgång om ni någon gång ska sälja huset igen).
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus