magda136 skrev:
En angränsande fråga - jag förvarar mina knivar i en låda för tillfället, men jag funderar på om jag skulle hänga upp dom på väggen över arbetsytan. Någon som har tips på bra magnetlister som är stilrena och gärna med dold magnet (för att skydda kniven mot repor/skador)..?

Jag funderar på att göra en själv....en trä/mdf bit och fräsa in några magneter på baksidan...då kan man göra exakt den storlek/färg/form man behöver.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Remne skrev:
Jag funderar på att göra en själv....en trä/mdf bit och fräsa in några magneter på baksidan...då kan man göra exakt den storlek/färg/form man behöver.....
Exakt samma idé hade jag också för några år sedan och tillverkade en i bok. Jag köpte ett 20-tal neodymmagneter via en kompis som bygger vindkraftverk. I bokplankan på 600x50x20 fräste jag ett 18mm djupt spår och gjöt fast magneterna med vanlig båtepoxy. Funkade hur bra som helst. Tyvärr försvann den i senaste flytten.
Det är dags att göra en ny nu när du ändå påminde mig. :)
 
Tänkte inskaffa en "riktig" slipsten för att kunna hålla knivarna i ordning....vilken kornstorlek är mest allround?
Jag tänkte köpa en 1000/6000 sten....är det för fint/för stort "hopp" mellan griten??
Det blir väl att man köper ytterligare en sten, men inte nu.....
Har kikat på Ohishi´s stenar som verkar prisvärda..... alternativ till dom?
 
Remne skrev:
Tänkte inskaffa en "riktig" slipsten för att kunna hålla knivarna i ordning....vilken kornstorlek är mest allround?
Jag tänkte köpa en 1000/6000 sten....är det för fint/för stort "hopp" mellan griten??
Det blir väl att man köper ytterligare en sten, men inte nu.....
Har kikat på Ohishi´s stenar som verkar prisvärda..... alternativ till dom?
Det är inte för stort hopp. 1000-sidan är för slipning, 6000-sidan mer eller mindre för polering. Jag har en 400/1200 för grovslipning och en 1000/4000 för slipning och polering. efter en del träning tycker jag att jag lyckas med slipningen, iaf de flesta gångerna. Tålamod!
 
Har nu beställt sten...det blev en Ohishi 1000/6000....får börja där...
Köpte slipfixturer oxå, för att ha till en början så man får in "rätta knycket"...;)
Ska bli intressant att se skillnaden på resultatet utifrån hur jag slipat/brynt innan....
 
Remne skrev:
Har nu beställt sten...det blev en Ohishi 1000/6000....får börja där...
Köpte slipfixturer oxå, för att ha till en början så man får in "rätta knycket"...;)
Ska bli intressant att se skillnaden på resultatet utifrån hur jag slipat/brynt innan....
Ett tips är att börja med en fulkniv med mjukt stål, då ser du hur det tar lättare.
Avsluta med bryne.
Tack vare denna tråd fick alla mina knivar sig en omgång :D
 
Jag var och kände på tamahagane och de passar mina händer(y)
Dock är de i dyraste laget och sen funderar jag på om inte en santoku på 16cm blir klumpig att hantera grönsaker med?
Sen är den inte olivslipad heller - hur stor inverkan har det?
 
sblixten skrev:
Ett tips är att börja med en fulkniv med mjukt stål, då ser du hur det tar lättare.
Avsluta med bryne.
Tack vare denna tråd fick alla mina knivar sig en omgång :D

Jag har en Global GS3 o träna på..... ;)

sblixten skrev:
sen funderar jag på om inte en santoku på 16cm blir klumpig att hantera grönsaker med
Finns ju santoku på 12-13cm oxå... jag väntar på en Yaxell 12,5cm som är grymt bra pris på....lite av samma anledning du är inne på...min sambo vill inte ha klumpiga knivar...
 
Remne skrev:
Finns ju santoku på 12-13cm oxå... jag väntar på en Yaxell 12,5cm som är grymt bra pris på....lite av samma anledning du är inne på...min sambo vill inte ha klumpiga knivar...
Den såg fin ut. Vet du om handtaget är lika stort som på tamahagane?
 
sblixten skrev:
Den såg fin ut. Vet du om handtaget är lika stort som på tamahagane?
Om denna vet jag inte...
Jag har hållt i en Yaxell RAN kockkniv på 20cm och den låg grymt skönt i handen, kändes nästan som formad i handen iom det något tjockare centrumpartiet....jag har strl 10 på handskar så jag tror att handtagen är bra....

Dom borde faktiskt skriva ut handtagsdiameter/omkrets....då kan man ju kanske bilda sig en uppfattning om hur den kommer att ligga i handen.....fast är kniven obalanserad hjälper inte ett bra handtag heller
 
frav skrev:
Jag har sådana här på väg hem. "Eva Solo Magneto"
[länk]
Har haft knivblock & i låda. Men blocket tar plats & låda känns inte bra. Har funderat på olika magnetlister. Vill helst inte ha direktkontakt med metall, för att inte råka skada eggen. De magnetlister som är i trä, med dem riskerar man stänga in fukt & få korrosionsmärken på knivarna. Så något med plast eller gummibuffrar var alternativen. Fastnade först för SDF (Scandinavian Design Factory) [länk] & deras Knife Catcher. Men då min plats var begränsad & jag hade matchande färgskala i köksinredningen som på Eva Solo Magneto, så blev det den. Magneto precis som Knife Catcher har gummi buffertar.


Kyocera knivarna förvaras dock i Kyoceras bambuknivblock, FK-BLOCK4, kan både ligga, stå & hängas på vägg.
[länk]
Har haft en Ikea magnetlist i rostfritt. Inga problem alls. Lär dig tekniken hur du sätter dit och tar en kniv.
Du sätter dit den med baksidan först sen vrider du den emot listen. Klapp så sitter den där utan någon chans till att skada eller repa något. Samma moment när du tar bort. Nu tänker jag inte ens på detta utan det går på automatik.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=XvohRUo_3Oq0tTaD-JgloQ&bvm=bv.59026428,d.bGE
 
Suhagg skrev:
Har haft en Ikea magnetlist i rostfritt. Inga problem alls. Lär dig tekniken hur du sätter dit och tar en kniv.
Du sätter dit den med baksidan först sen vrider du den emot listen. Klapp så sitter den där utan någon chans till att skada eller repa något. Samma moment när du tar bort. Nu tänker jag inte ens på detta utan det går på automatik.

[länk]
Jo det kan jag väl tänka mig att det går att få rutin på. Fick hur som upp mina Magneto knivlister i helgen. Det blev riktigt bra. Varje kniv i sin egen slot & lite snyggt vinklat.
 
Cermaxen har fått sällskap. 😊
 
  • 1389610033789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
sblixten skrev:
....
Avsluta med bryne.
....
Hur tänker du nu....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.