Remne skrev:
Hur funkar det med import? har läst allt från smärtfritt till hutlösa tullavgifter...
Det kommer med UPS så jag räknar med moms, tull och 125kr i exp avgift. Typ 30% totalt.
 
Robert-san01 skrev:
Det kommer med UPS så jag räknar med moms, tull och 125kr i exp avgift. Typ 30% totalt.

Hem till dörren och 30% extra på "köppriset" ??? då inkl det allt?? (på ett ungefär)
Då måste man verkligen kolla så priset är bra....
För om leverans är mitt på dagtid måste jag ta ledigt från jobbet åka 3mil o sen tillbaka...det äter nästan upp "förtjänsten".....(men bara nästan)
 
Vilken kniv man föredrar beror på olika faktorer. Själv gillar jag Sabatier och Victorinox. Som gammal kock har jag testat massa olika knivar och samlat på mig en hel del. Jag kommer ihåg när Global började bli populär och alla skulle ha dem, och även jag ville givetvis ha en. Men jag gillade aldrig dem. Jag tycker de är obalanserade och greppet är totalt fel för mina händer, så jag undviker dessa. Men många gillar dem. Har man stora händer tror jag inte att man skall köpa Global. Kvalitetsmässigt är Global säkert helt ok.
Sabatier är sköna att hålla i, har bra balans och bra stål, men är ganska dyra.
Victorinox tycker jag är bra, framförallt till vad man får för priset. Deras små skalknivar är perfekta. Bra till mycket, och billiga. Lite slit och släng-knivar. Går att skärpa upp, men de kostar inte mer än 20-30 kronor så man byter efter hand.
En favorit är denna:
http://www.knivar.nu/victorinox-tournékniv-6-cm-p-658-c-186.aspx
Vill man göra riktiga fynd hittar man inte sällan bra knivar på loppisar. Jag har köpt flera väldigt bra knivar för mellan 5 och 30 kronor på "bonnaloppisar". Gamla Esklistuna-knivar som blir riktigt vassa när man slipar dem. Sist jag fyndade var det en Zwilling kockkniv för en tia.:)
Både kockknivar och slaktknivar ligger ofta bland köksprylarna.
 
Remne skrev:
Hem till dörren och 30% extra på "köppriset" ??? då inkl det allt?? (på ett ungefär)
Då måste man verkligen kolla så priset är bra....
För om leverans är mitt på dagtid måste jag ta ledigt från jobbet åka 3mil o sen tillbaka...det äter nästan upp "förtjänsten".....(men bara nästan)
Stämmer bra. Är du inte hemma när UPS kommer gör de upp till 3 försök till att köra ut men du har även möjligheten att styra om det till ex hämta hos dem eller till jobbet.

Priserna i USA är ofta mer än 50% billigare än här hemma så det kan absolut löna sig trots tull och moms. Om inte annat för att man kan få tag i knivar som inte ens säljs här hemma då både Japan och USA har unika serier. På standard knivar som Global lönar det sig inte om det inte är någon speciell rea eller att man kan få hem dem på billigt sätt.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Stämmer bra. Är du inte hemma när UPS kommer gör de upp till 3 försök till att köra ut men du har även möjligheten att styra om det till ex hämta hos dem eller till jobbet.

Priserna i USA är ofta mer än 50% billigare än här hemma så det kan absolut löna sig trots tull och moms. Om inte annat för att man kan få tag i knivar som inte ens säljs här hemma då både Japan och USA har unika serier. På standard knivar som Global lönar det sig inte om det inte är någon speciell rea eller att man kan få hem dem på billigt sätt.
Jag lever det vilda livet och brukar köra med fullmakt.
 
Tänkte pigga upp med en bild av de jag använder(skalkniven saknas).
knivar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tullsatsen för knivar med fast handtag är 8, 5% (enligt taric). Tullsatserna för olika varor är väl definierade och inte nåt vagt "5-10%". Sen utgår momsen på varuvärde+frakt+försäkring...
Det kan vara värt att kolla vad priset är inom eu (ingen moms eller tull )
 
sunqan skrev:
Tullsatsen för knivar med fast handtag är 8, 5% (enligt taric). Tullsatserna för olika varor är väl definierade och inte nåt vagt "5-10%". Sen utgår momsen på varuvärde+frakt+försäkring...
Det kan vara värt att kolla vad priset är inom eu (ingen moms eller tull )

Är det kritiskt om det är 5 eller 8,5% tull skall man nog inte köpa knivar som kostar +1000kr.
 
currenthill skrev:
Jag lever det vilda livet och brukar köra med fullmakt.
Vad innebär det med fullmakt vid import?
 
Fullmakt så UPS/DHL kan lämna av lådan vid dörren utan påskrift. Godset ställs då av på din risk.

Tror det bara är Postnord som inte accepterar stående fullmakt. :(
 
Robert-san01 skrev:
Fullmakt så UPS/DHL kan lämna av lådan vid dörren utan påskrift. Godset ställs då av på din risk.

Tror det bara är Postnord som inte accepterar stående fullmakt. :(
Aha, trodde det var något med kostnaderna runt export/import & tull moms, m.m.
 
Blev inspirerad av bilden ovan.

Från vänster till höger
1) en Satake, min fulkniv som används till (halv)frusen mat och till frukt med hårda skal. Den här kniven fick jag för dryft 10 år sen i julklapp på jobbet. Mjukt stål och bra att lära sig slipning på.
2) en Hattori HD-4N Nakiri från JCK. Udda form och kräver lite tillvänjning. Den kniv som används mest nu för tiden.
3) en Hattori HD-4 Boning knife från JCK. Mycket användbar och smidig kniv. Bra storlek. Har dock lite problem med chipping från bladet.
4) en Hiromoto Tenmi Jyuraku Damascus TD-2 Santoku från JCK. Bäst av dem alla.

bild(4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att slipa knivarna har jag två våtstenar, en #400/#1200 för grovgörat och en #1000/#4000 för finslipning/polering. Ikväll har alla knivar fått en slipning. Jag ser fram emot att skiva lite grönsaker imorrn :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
magda136 skrev:
Blev inspirerad av bilden ovan.

Från vänster till höger
1) en Satake, min fulkniv som används till (halv)frusen mat och till frukt med hårda skal. Den här kniven fick jag för dryft 10 år sen i julklapp på jobbet. Mjukt stål och bra att lära sig slipning på.
2) en Hattori HD-4N Nakiri från JCK. Udda form och kräver lite tillvänjning. Den kniv som används mest nu för tiden.
3) en Hattori HD-4 Boning knife från JCK. Mycket användbar och smidig kniv. Bra storlek. Har dock lite problem med chipping från bladet.
4) en Hiromoto Tenmi Jyuraku Damascus TD-2 Santoku från JCK. Bäst av dem alla.

[bild]

För att slipa knivarna har jag två våtstenar, en #400/#1200 för grovgörat och en #1000/#4000 för finslipning/polering. Ikväll har alla knivar fått en slipning. Jag ser fram emot att skiva lite grönsaker imorrn :)
Grymt snygga knivar. Väcker habegär hos mig, men jag tänker inte ge vika;)
 
Får du problem med att det går ur bitar ur eggen ska du nog överväga att köra med trubbigare eggvinkel. Det mest korrekta är dock naturligtvis att anlöpa till rätt hårdhet så du slipper sprödheten i stålet. Märkligt att en sådan kniv inte är korrekt härdad och anlöpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.