Behövs inte mer än en väl skärpt plåtbit för att vara duktig i köket. Fokusera på råvarorna istället.

[youtube]http://youtu.be/mS1Y_KFC4X4[/youtube]

Från filmen "Mat, dryck, man, kvinna" av Ang Lee.
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
ullberg
Johan Gunverth skrev:
...en väl skärpt plåtbit...
A.k.a "Kniv"
 
ullberg skrev:
A.k.a "Kniv"
Såg du knivhyllan i filmen? :D
 
3:25 in så var det många skärpta plåtbitar på väggen.
 
Har ett knivset från Global som används kanske inte dagligen, men ändå relativt ofta.
Grönsakskniven är nog den som används i särklass mest.

Vardagsknivarna är några trötta Fiskars/Hackman? som ligger huller om buller i övesta lådan..
Dock brukar jag slipa på dom samtidigt som Globalknivarna, använder en 2hjuls Mino Sharp slip.

Varför inte Globalknivarna används jämt och till allt? Ja mest lathet, för att slippa handdiska dom. :)
 
ullberg
Johan Gunverth skrev:
Såg du knivhyllan i filmen? :D
Du säger det själv: knivhyllan - inte plåtbitslagret....

Det jag menade är att det är just skärpan som skiljer en plåtbit från en kniv...

Dina (eller kanske Ang Lee:s?) tankar har vi ju varit inne på ovan, det mesta går att skärpa, men precis som vissa köper dyra verktyg och andra bygger egna bandsågar och planhyvlar i primärt trä (exv. woodgears.ca) så köper vissa knivar i olika prisklasser (själv håller jag mig i de lägre) och vissa plockar upp en plåtbit och jobbar därifrån...
 
ullberg
Ni som pratar om vardagsknivar, vad avser ni? Är det just veckodagarna? Eller finns det "speciella tillfällen" som man plockar fram en annan kniv för?

Själv har jag olika knivar till olika saker, och bland överlapp i användningsområden men när syftet / målet är identfierat så tar jag vid varje tillfälle den bästa jag har tillgänglig som passar för ändamålet (vilken jag skärpte senast påverkar när det finns fler än en att välja på)

Edit: hade missat att FredrikR svarade på min fråga, själv handdiskar jag alla köksknivar, billiga som lite mer påkostade, annars får jag skärpa dem dagligen och det orkar jag inte...
 
Redigerat:
magda136 skrev:
Mycket snack och lite www.japanesechefsknife.com i den här diskussionen..!

Kolla in hattori hd-4. Mycket nöje!
Nu börjar vi snacka knivar!
 
ullberg skrev:
Du säger det själv: knivhyllan - inte plåtbitslagret....

Det jag menade är att det är just skärpan som skiljer en plåtbit från en kniv...

Dina (eller kanske Ang Lee:s?) tankar har vi ju varit inne på ovan, det mesta går att skärpa, men precis som vissa köper dyra verktyg och andra bygger egna bandsågar och planhyvlar i primärt trä (exv. woodgears.ca) så köper vissa knivar i olika prisklasser (själv håller jag mig i de lägre) och vissa plockar upp en plåtbit och jobbar därifrån...
Jag tänker inte så mycket. Lagar mat istället. Med en skärpt gammal IKEA-kniv. ;)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Om någon skär lika fin med egenslipade plåtbitar som Ang Lee så lovar jag att stå för råvarorna.

Vi ses i mitt kök :rolleyes:
 
magda136 skrev:
Mycket snack och lite www.japanesechefsknife.com i den här diskussionen..!

Kolla in hattori hd-4. Mycket nöje!
JCK är bra!
Har själv beställt därifrån 2ggr. Passa er för tullen bara, men det går att lura sig ur det också!

Hattori känns f.ö lite global anno 1993.... Alla ska ha dom men ingen vet egentligen varför... Inga dåliga knivar, det är inte det men det känns som det snöat in lite på just Hattori. Finns tyvärr numer piratkopior på dom också:thumbdown:

Just globals tidiga era var ju snudd på en parodi.... med excellent marknadsföring lyckades man få en hel allanballan-generation att köpa deras knivar som i och för sig rent stålmässigt sett inte är dåliga men ergonomiskt så är dom i min mening en katastrof om man nu inte har asiatiska frökenfingrar. överprissatta dessutom!

Nåväl, vill slå ett slag för Spydercos Tri-angle Sharpmaker som funkar otroligt bra utan att förstöra knivarna och som väldigt många "hemma-proffs-wannabee" har (jag själv inräknad)

Och denna tråd på Flashback: https://www.flashback.org/t402637

Återkom gärna när ni läst hela:wow:
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Förstår inte varför någon stoppar en kniv i diskmaskinen.
Det tar ju 10s att skölja av den, dra handuken över och stoppa den där den hör hemma.
 
ullberg
Sharpmaker kör även jag med och det blir bra. Men när jag känner på knivar som gått genom en minosharp III undrar jag om min rymdfarkost verkligen är nödvändig...

Edit: givet symetrisk dubbelslipnig då, har man assymetrisk eller chisel edge (eller för den delen just stämjärn, jag gav mina en omgång förra veckan) så har rymdskeppet kanske ett övertag. Jag behöver nog bara köpa en minosharp också, och så var det diamantstavarna....
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Behövs inte mer än en väl skärpt plåtbit för att vara duktig i köket
En sådan här då?? :).... en "Soba Kiri" för €599

a312732a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PCLarsson
  • Laddar…
Angående Spyderco Sharpmaker.

Har länge funderat på en sådan. Var så sent som för en vecka sedan på G att handla en från nordamerika inkl. diamant & ultra fine stavar. Skulle blivit ca 1200-1300kr med frakt hemma i Sverige, exkl. tull, moms & avgifter. Hade det tillkommit så hade nog priset blivit i paritet med Svenska nivåer. Men köpet blev inte av.

Någon som har tips på inköpsställen i Sverige/EU där prisnivån är tilltalande? Eller är det 749kr som gäller i nuläget? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1110199

Funderar på det här med diamant & ultra fine. Är det något man behöver? Eller klarar man sig tillräckligt långt med medium & fine som ingår i standard kittet? Diamant är ju grövre/mer avverkande än medium & bara för dåliga utgångslägen. Ultra fine är kanske overkill för normalt bruk?

Vad säger ni Sharpmaker ägare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.