C
Vi äter o dricker upp våra pengar,bägge är roade av matlagning,vi har vanliga spisar,vanliga knivar IKEAs: dyraste om de är bättre en alla andra knivar har jag aldrigfunderat över,men de är bra..... Varför köpa lyxknivarna? Köper högsta kvalite på råvaror o åker Golf o Toyota o köper Festool istället:rolleyes:
 
carra skrev:
Vi äter o dricker upp våra pengar,bägge är roade av matlagning,vi har vanliga spisar,vanliga knivar IKEAs: dyraste om de är bättre en alla andra knivar har jag aldrigfunderat över,men de är bra..... Varför köpa lyxknivarna? Köper högsta kvalite på råvaror o åker Golf o Toyota o köper Festool istället:rolleyes:
Roade av matlagning och hög kvalite på råvaror?? då är ju valet av bra/vettiga knivar än mer intressant....
och varför köper du egentligen Festool?
 
ullberg
sblixten skrev:
Bra tips och priset avskräcker ej. Skall se om jag hittar någonstans där jag kan känna på den.
Närmsta cervera borde funka, rätt säker på. Att jag sett dem där.
 
sblixten skrev:
Bra tips och priset avskräcker ej. Skall se om jag hittar någonstans där jag kan känna på den.
Detta enligt Vikingsun som är generalagentur för Satake

Halmstad:
Cervera, Electrolux home, Köpmansgården

Varberg:
Cervera

Falkenberg:
Adde Lundbergs present
 
C
Det sista är enklast att svara på...I många år körde jag med "vanliga verktyg" mera åt det billigare hållet,vi har haft många hus, fler än 10 o jag har nog alltid beklagat mig över kvaliten på mina verktyg...Tills hustrun sa Köp det bästa du kan hitta o då köpte jag Festool bland annat efter tips på detta forum....

Det första, olika slags mat kräver ju olika styckningsdelar,jag gör inte nån vanlig gryta av ofile précis, det finns ju andra styckningsdelar som passar bättre o jag vet inte om jag skulle vilja använda en väldigt fin kniv, nära allt för grovt kött o ben...
 
carra skrev:
Det sista är enklast att svara på...I många år körde jag med "vanliga verktyg" mera åt det billigare hållet,vi har haft många hus, fler än 10 o jag har nog alltid beklagat mig över kvaliten på mina verktyg...Tills hustrun sa Köp det bästa du kan hitta o då köpte jag Festool bland annat efter tips på detta forum.....
Det va en vettig o bra förklaring.....om du tänker efter lite så gäller väl det för allt vi företar oss.....allt handlar ju om vilka intressen man har och att man vill ha kvalitet samt att det ska fungera till det man håller på med.....
 
  • Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
ullberg
carra skrev:
Det sista är enklast att svara på...I många år körde jag med "vanliga verktyg" mera åt det billigare hållet,vi har haft många hus, fler än 10 o jag har nog alltid beklagat mig över kvaliten på mina verktyg...Tills hustrun sa Köp det bästa du kan hitta o då köpte jag Festool bland annat efter tips på detta forum....
Och då antar jag att ni aldrig beklagat er över kvaliteten på era verktyg i köket? Jag tycker iof att IKEAs bästa serie är helt ok (har den i ena köket på landet), men om ni är så genuint matlagningsintresserade som det verkar kanske ni ska titta på varandra och brista ut i "vi köper det bästa vi kan hitta [när det gäller verktyg i köket]!"* ;)

Man kan bygga utmärkta hus med bara fogsvans och hammare, bättre än de som har bästa verktygen men saknar intresse och talang. Men är man intresserad satsar man gärna lite mer på både verktygen och "råvarorna"

/U

* det bästa man kan hitta tycker nog jag är lite overkill i knivsvängen, så det kanske ni inte behöver göra. Fast iof. kanske det bara beror på att jag inte har råd med det bästa och således inte har sett ljuset ännu...
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
ullberg skrev:
* det bästa man kan hitta tycker nog jag är lite overkill i knivsvängen, så det kanske ni inte behöver göra. Fast iof. kanske det bara beror på att jag inte har råd med det bästa och således inte har sett ljuset ännu...
Jag har det bästa jag kunnat hitta hitills och det har inte varit dyrt. Jag har povat knivar för 5000:- och så vassa knivar att det ej går att dela en tomat för eggen tar inte(I och för sig inga problem att sätta några små jack i eggen). De dyraste knivarna jag ägt är "pensionerade". (Riktigt dyra knivar har jag aldrig lyckats finna med stora handtag).
Men vad jag menar är att när det gäller knivar så ser jag inte att funktionen ökar med priset(till skillnad från verktyg). Jag kan tvärtom tycka det är omständigt att ta fram slipsten som skall ligga i vatten en stund och sen slipa istället för att bara ta diamantbrynet som ligger lådan. Om kniven delar en mogen tomat av sin egen vikt med ett lätt drag så är det vasst nog och den skärpan får man till på så gott som alla knivar.
Jag lägger mycket pengar i övrigt på köksutrustning, som jag tycker ökar funktionen mer.

Däremot har jag full förståelse för fetischismen och intresset(y) och skulle gärna själv ägna mig åt den om det inte var så dyrt.
 
Remne skrev:
Detta enligt Vikingsun som är generalagentur för Satake

Halmstad:
Cervera, Electrolux home, Köpmansgården

Varberg:
Cervera

Falkenberg:
Adde Lundbergs present
Cervera i Halmstad hade inte, men skall fortsätta på listan.
Tack!
 
ullberg
sblixten skrev:
Jag har det bästa jag kunnat hitta hitills och det har inte varit dyrt. Jag har povat knivar för 5000:- och så vassa knivar att det ej går att dela en tomat för eggen tar inte(I och för sig inga problem att sätta några små jack i eggen). De dyraste knivarna jag ägt är "pensionerade". (Riktigt dyra knivar har jag aldrig lyckats finna med stora handtag).
Men vad jag menar är att när det gäller knivar så ser jag inte att funktionen ökar med priset(till skillnad från verktyg). Jag kan tvärtom tycka det är omständigt att ta fram slipsten som skall ligga i vatten en stund och sen slipa istället för att bara ta diamantbrynet som ligger lådan. Om kniven delar en mogen tomat av sin egen vikt med ett lätt drag så är det vasst nog och den skärpan får man till på så gott som alla knivar.
Jag lägger mycket pengar i övrigt på köksutrustning, som jag tycker ökar funktionen mer.

Däremot har jag full förståelse för fetischismen och intresset(y) och skulle gärna själv ägna mig åt den om det inte var så dyrt.
Ja, jag håller med dig (och egentligen var det därför jag la till PS:et, fast det blev nog inte så bra formulerat). Det är skillnad på olika knivar, men priset är inte uppenbart den bästa indikatorn. Och ja, det mesta går att skärpa löjligt vasst, men hårdare stål (ofta dyrare knivar, men som du säger, kanske framförallt mer komplicerad slipprocess) brukar hålla skärpan längre. Så man får väl väga "ofta" mot "krångligt" när det gäller skärpning. ;)

Som exempel på att allt går att skärpa så hjälpte jag grannen i entreprenadbranschen att lägga lite markduk i mellandagarna (modell grövre, skulle gissa minst N2 om inte N3), och när min till synes gamla och slitna morakniv skar genom den som smör undrade grannen vad det var för specialkniv. Jag svarade att det är en helt vanlig (byggmax tror jag det är) men att jag håller efter eggen ibland...
 
sblixten skrev:
Cervera i Halmstad hade inte, men skall fortsätta på listan.
Tack!
Cervera i Varberg är numera Önska. Apropå nästa punkt. :)
 
Har en Fiskars brödkniv. Jättebra. Har aldrig behövt slipa den. 857105_ff_bread_knife.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.