frav skrev:
Detta tillkommer:
moms med 19%
paypal avgift med 2,3%
frakt med EUR 14.40 om jag valde DHL. Finns även UPS, då var det EUR 22.50

Sen ofta ca 1,5-2% kortavgift på det.
ang PayPal avgiften...
Är det inte den som är växlingskursen?? isof kan man välja bort den om man väljer att "betala" i lokal valuta..det har diskuterats HÄR

Edit: då tillkommer bara kortets/bankens växlingskurs som förhoppningsvis är lägre än PayPal´s
 
Redigerat:
Remne skrev:
ang PayPal avgiften...
Är det inte den som är växlingskursen?? isof kan man välja bort den om man väljer att "betala" i lokal valuta..det har diskuterats HÄR

Edit: då tillkommer bara kortets/bankens växlingskurs som förhoppningsvis är lägre än PayPal´s
PayPal avgiften är en avgift de har för att hanteta betalningen. Den tar de oavsett valuta. Samma avgift som ex Ica betalar till banken var gång fu betalar där med kort. Du kan läsa om detta i PayPals villkor för att ta emot betalningar via PayPal.
 
PayPal avgiften i detta fallet har inget med växlingskursen att göra, då vi inte ännu är inne i PayPal. Det är innan man bekräftar köpet & således innan man kommer fram till PayPal, som man får välja detta i Markus-Heuchers webshop, om man vill betala i förskott (Prepayment) eller via PayPal. Väljer man PayPal så läggs en 2,3% avgift till på det totala beloppet.

De är ju på så sätt ärliga mot kunden, som faktiskt får betala relevat kostnad. i.s.f. att ha höga marginaler som täcker in detta.
 
Robert-san01 skrev:
PayPal avgiften är en avgift de har för att hanteta betalningen. Den tar de oavsett valuta. Samma avgift som ex Ica betalar till banken var gång fu betalar där med kort. Du kan läsa om detta i PayPals villkor för att ta emot betalningar via PayPal.


frav skrev:
PayPal avgiften i detta fallet har inget med växlingskursen att göra, då vi inte ännu är inne i PayPal. Det är innan man bekräftar köpet & således innan man kommer fram till PayPal, som man får välja detta i Markus-Heuchers webshop, om man vill betala i förskott (Prepayment) eller via PayPal. Väljer man PayPal så läggs en 2,3% avgift till på det totala beloppet.

De är ju på så sätt ärliga mot kunden, som faktiskt får betala relevat kostnad. i.s.f. att ha höga marginaler som täcker in detta.
Ok, då har jag fått det om bakfoten....:surprised: ...Jag har bara använt det en gång, och då blev det pengar över......
 
Remne skrev:
Ok, då har jag fått det om bakfoten....:surprised: ...Jag har bara använt det en gång, och då blev det pengar över......
Det har du säkert inte fått. Inne i PayPal kan man ange om man vill använda PayPals växlingskurs eller kortutfärdarens. Men i M-Hs webshop så tar de & lägger på PayPals transaktionsavgift de blir debiterade med på kundens köp.
 
Redigerat:
Jag har gått och funderat på det där med att jag avslutar med bryne.
Om jag slipar en kniv så blir den vass, men om jag drar brynet över den så blir den ännu vassare.
Vassheten brukar jag mäta med hur lätt den skär en tomat.

Borde den vara vassare efter endast stenen och gör jag i så fall något fel?
 
Brynet eller en sten med superfin grit polerar eggen...en blankpolerad egg minskar friktionen, således upplevs den vassare.....
 
Remne skrev:
Brynet eller en sten med superfin grit polerar eggen...en blankpolerad egg minskar friktionen, således upplevs den vassare.....
Det var så jag tänkte också. Tack.
 
sblixten skrev:
Det var så jag tänkte också. Tack.
Jag gav Globalen en behandling i går kväll med min nya 1000/6000 sten....man nästan såg hur vass den blev när eggen blänkte....det är första ggr jag slipar med "riktiga" våtstenar....(y)
 
Remne skrev:
Brynet eller en sten med superfin grit polerar eggen...en blankpolerad egg minskar friktionen, således upplevs den vassare.....
Mja, är du säker på att brynet har samma polerande effekt..? Det beror säkert på brynet förstås, men de brynen jag sett är definitivt inte i närheten av att ha samma finhet som en 6000- eller 8000-sten. Men jag tar gärna emot mer info hur "fint" ett bryne är.
 
magda136 skrev:
Mja, är du säker på att brynet har samma polerande effekt..? Det beror säkert på brynet förstås, men de brynen jag sett är definitivt inte i närheten av att ha samma finhet som en 6000- eller 8000-sten. Men jag tar gärna emot mer info hur "fint" ett bryne är.
Jag skulle också vilja veta. Jag har Wusthof både på stenar och bryne.
När jag kollar på Wusthofs hemsida så står inget om hur fint det är utan bara "fine". Har för mig att jag hört 400 någon gång för längesedan, men är osäker på det, då den siffran låter väldigt grov i förhållande till stenarna.
Dock tolkade jag Remne som att bryne snarare ruggar upp så att eggen lättare får fäste när det är nyslipat.
Samtidigt känns det konstigt att jag skulle rugga upp dem varje dag med brynet.
Jag skulle vilja veta bara för vetandets skull. Min metod fungerar oavsett bra för mig.
 
Jag tror du har rätt i din"rugga-upp"-teori. Problemet, eller i alla fall skillnaden mot polering, är att brynet gör eggen skarp men endast för ögonblicket. Den uppruggade eggen blir nog skarp men "ruggen" slits snabbt bort och måste återställas med brynet.

Med en polerad egg efter våtstensslipning är eggen mycket mer långlivad. My two cents....

Kniven som våtstensslipas kommer att hålla mycket längre skulle jag tro pga mindre mekanisk åverkan.
 
magda136 skrev:
Jag tror du har rätt i din"rugga-upp"-teori. Problemet, eller i alla fall skillnaden mot polering, är att brynet gör eggen skarp men endast för ögonblicket. Den uppruggade eggen blir nog skarp men "ruggen" slits snabbt bort och måste återställas med brynet.

Med en polerad egg efter våtstensslipning är eggen mycket mer långlivad. My two cents....

Kniven som våtstensslipas kommer att hålla mycket längre skulle jag tro pga mindre mekanisk åverkan.
Kanske, men det fungerar inte för mig då det skär sämre utan brynet.
Det jag dock märker är att för varje dag som går efter att jag slipat så måste brynet fram oftare och det blir ändå sämre med tiden och till sist måste stenarna fram.
När det gått ett tag och jag skall tärna 3kg tomater så bryner jag även en gång under tärnandet.
När detta händer vet jag att det är dags för stenarna igen.
Detta fenomen är mer märkbart på knivar med hårt stål.
 
Jag tror du måste träna på våtstensslipning faktiskt..... :)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
En brynstav rätar väl bara ut "skägget" på eggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.