Hej!
Bor i en HSB bostadsrätt sedan slutat av 90-talet. När jag flyttade dit så fanns det ingen köksfläkt i bostadsrätten
och så har det varit sedan huset byggdes vad jag kan förstå.
Den enda ventilation som finns nu i dagsläget är en lucka ovanför spisen , och så har det då
varit sedan jag flyttade in. Nyligen gjordes det en inspektion av blandare i kök och badrum då det varit vattenläckor i ett par av lägenheterna i de totalt 129 lägenheter som finns i föreningens olika hus.
Nu i dag så fick jag och alla andra bostadsägare ett brev från BRF där det listades brister som upptäckts vid inspektionen, till
min förvåning så fanns även Avsaknad av köksfläkt med på listan bland de i övrigt mindre felen som droppskydd under kylskåp o.s.v.
Enligt föreningens brev så uppmanas jag nu att bekosta en köksfläkt inom två månader då en ny inspektion skall göras.
Nu till min fråga. Är det verkligen jag som skall bekosta en Köksfläkt till bostadsrätten då det inte funnits någon sedan huset byggdes? Ligger inte ansvaret för en fungerande ventilation på föreningen? Hade förstått om det hade varit utbyte av en befintlig fläkt som gått sönder , men i detta fallet har det ju aldrig funnits någon fläkt .Tacksam för svar från er som är mer juridiskt kunniga än mig
Mvh Jerry
Bor i en HSB bostadsrätt sedan slutat av 90-talet. När jag flyttade dit så fanns det ingen köksfläkt i bostadsrätten
och så har det varit sedan huset byggdes vad jag kan förstå.
Den enda ventilation som finns nu i dagsläget är en lucka ovanför spisen , och så har det då
varit sedan jag flyttade in. Nyligen gjordes det en inspektion av blandare i kök och badrum då det varit vattenläckor i ett par av lägenheterna i de totalt 129 lägenheter som finns i föreningens olika hus.
Nu i dag så fick jag och alla andra bostadsägare ett brev från BRF där det listades brister som upptäckts vid inspektionen, till
min förvåning så fanns även Avsaknad av köksfläkt med på listan bland de i övrigt mindre felen som droppskydd under kylskåp o.s.v.
Enligt föreningens brev så uppmanas jag nu att bekosta en köksfläkt inom två månader då en ny inspektion skall göras.
Nu till min fråga. Är det verkligen jag som skall bekosta en Köksfläkt till bostadsrätten då det inte funnits någon sedan huset byggdes? Ligger inte ansvaret för en fungerande ventilation på föreningen? Hade förstått om det hade varit utbyte av en befintlig fläkt som gått sönder , men i detta fallet har det ju aldrig funnits någon fläkt .Tacksam för svar från er som är mer juridiskt kunniga än mig
Mvh Jerry
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 544 inlägg
Om lösningen är original och lägenheten har projekterats och byggts endast med en imkanal och utan köksfläkt så är OVK-nedslaget felaktigt. Meddela i så fall detta till styrelse.
Troligen är det bara en OVK-besiktningsman som har gissat fel, händer vid var och varannan OVK i gamla hus. Det är inte ovanligt att de gissar och gissar fel. Det har ju inga konsekvenser för dem.
Troligen är det bara en OVK-besiktningsman som har gissat fel, händer vid var och varannan OVK i gamla hus. Det är inte ovanligt att de gissar och gissar fel. Det har ju inga konsekvenser för dem.
J Jerry70 skrev:
Det har utförts en besiktning av blandare i kök och badrum, men TS har ålagts att sätta in en köksfläkt, och det baserat på (troligen) vad en OVK-besiktningsman har gissat. Får inte ihop det i min lilla hjärna.Claes Sörmland skrev:
TS - vad är det egentligen för besiktning som utförts samt vilka är grunderna och skälen för kravet? Är även nyfiken på vad för slags fläkt BRF menar att du ska installera. En recirkulerande kolfilterfläkt bidrar ju inte jättemycket till annat än det egna välbefinnandet.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 544 inlägg
Jag håller med. Är det en OVK eller var det bara ett felaktigt antagande från mig?
Får vi även ett foto på "luckan" för ventilationen?
Kan en köksfläkt ha avlägsnats före du flyttade in eller är du den första lägenhetsinnehavaren som bostadsrätten uppläts till?
Får vi även ett foto på "luckan" för ventilationen?
Kan en köksfläkt ha avlägsnats före du flyttade in eller är du den första lägenhetsinnehavaren som bostadsrätten uppläts till?
Tack för svaret, ska extrakolla med föreningen om detta..måste vara något som inte stämmerK Kardan79 skrev:Det har utförts en besiktning av blandare i kök och badrum, men TS har ålagts att sätta in en köksfläkt, och det baserat på (troligen) vad en OVK-besiktningsman har gissat. Får inte ihop det i min lilla hjärna.
TS - vad är det egentligen för besiktning som utförts samt vilka är grunderna och skälen för kravet? Är även nyfiken på vad för slags fläkt BRF menar att du ska installera. En recirkulerande kolfilterfläkt bidrar ju inte jättemycket till annat än det egna välbefinnandet.
med detta.
Mvh Jerry
K Kardan79 skrev:Det har utförts en besiktning av blandare i kök och badrum, men TS har ålagts att sätta in en köksfläkt, och det baserat på (troligen) vad en OVK-besiktningsman har gissat. Får inte ihop det i min lilla hjärna.
TS - vad är det egentligen för besiktning som utförts samt vilka är grunderna och skälen för kravet? Är även nyfiken på vad för slags fläkt BRF menar att du ska installera. En recirkulerande kolfilterfläkt bidrar ju inte jättemycket till annat än det egna välbefinM
Tackar för svaret, måste vara något som inte stämmer här , så får ta det vidare med styrelsen på Måndag. Mvh JerryClaes Sörmland skrev:
Om lösningen är original och lägenheten har projekterats och byggts endast med en imkanal och utan köksfläkt så är OVK-nedslaget felaktigt. Meddela i så fall detta till styrelse.
K Kardan79 skrev:Det har utförts en besiktning av blandare i kök och badrum, men TS har ålagts att sätta in en köksfläkt, och det baserat på (troligen) vad en OVK-besiktningsman har gissat. Får inte ihop det i min lilla hjärna.
TS - vad är det egentligen för besiktning som utförts samt vilka är grunderna och skälen för kravet? Är även nyfiken på vad för slags fläkt BRF menar att du ska installera. En recirkulerande kolfilterfläkt bidrar ju inte jättemycket till annat än det egna välbefinDet har varit en läcka i en annan av lägenheterna i samma uppgång och även i andra hus som ingår i vår BRF. Meningen som jag fattade var att kolla efter potentiella kommande brister som kunde orsaka en ny vattenläcka. Kom in en äldre herre och en ung tjej som gock och antecknade , var inne kanske fem minuter. Fick nedslag på att det inte fanns droppmattor under kylskåp och köksblandaren , sedan så fick jag anmärkning på att det var en propp som inte användes i propskåpet enheten , brandvarnare fanns inte enligt anmärkningarna..vilket inte stämmer, dom satt inte i taket bara utan på väggen över tvn
Claes Sörmland skrev:
Detta var vad som anmärktes på. Brandvarnare finns men den missade nog den äldre mannen som kontrollerade. Meningen med tillsynen var att förebygga nya vattenskador i huset.
De andra anmärkningarna blev jag lite förvånad
Tack för era svar , har lite problem med forumet när jag ska posta så ni får ursäkta eventuell dubbelpost.
Får ta detta med föreningen för jag får inte ihop detta riktigt.
Mvh Jerry
De andra anmärkningarna blev jag lite förvånad
Tack för era svar , har lite problem med forumet när jag ska posta så ni får ursäkta eventuell dubbelpost.
Får ta detta med föreningen för jag får inte ihop detta riktigt.
Mvh Jerry
Claes Sörmland skrev:
Det är bra att skilja på köksfläkt och ventilation tycker jag. Köksfläkt vill man verkligen ha. Annars osar det ju och blir fett överallt. Men jag skulle nöja mig med en kolfiberfläkt och inte leda upp den i ventilationskanalen pga brandrisken.
På din lista låter det ju som att HSB har gjort en allmän besiktning och då anmärkt på att det saknas lite grejer.
På din lista låter det ju som att HSB har gjort en allmän besiktning och då anmärkt på att det saknas lite grejer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Styrelsen först godkände vår köksflytt – sedan drog de tillbaka det.
Bostadsrätt -
Hur ska man hantera en BRF som nekar ombyggnadsplaner utan skäl?
Bostadsrätt -
Hiss renovering
Bostadsrätt -
Vem ansvarar för balkongen?
Bostadsrätt -
Vem ansvarar för stopp i brunnen och stammen mellan våningarna för lägenhet (bostadsrättsförening)
Bostadsrätt