Är det här användarfel eller skitmaterial?

• Antal röster
    11
Skumpe
tommib tommib skrev:
Nej, du ser ut att ha någon slags spånskiva.

HDF betyder high density fibre board, en tätare och tyngre variant av MDF. Det är för all del en slags spånskiva det också men inte i den vardagliga betydelsen. På min diskbänk är det bara 0,8 mm plåt, därav priset. Denna plåt är limmad på en HDF-kärna som ger stadga. Nackdelen med detta är att bänken inte tål värme, tvärt emot vad man skulle kunna tro. Vill man ha en värmetålig bänk måste man upp i betydligt tjockare plåt (och plånbok) som då bär sig själv. Tror att konstruktionen med HDF är rätt vanlig i hemmakök.
Tror du HDF sväller vid kontakt med vatten?

Skumpe
Isakare Isakare skrev:
Jag vill hävda att du har samma skiva som min mamma, och den fanns fortfarande att köpa trots att det var 20 år sen den monterades.
Liten liten skillnad, men inget den som inte vet om, ser.
Men hennes skiva var bara 1.50 lång.
Kanske får bli det då. Men samma sak kommer ju sannolikt hända igen så jag vet inte. Hur undviker man det? Vänd rätt sida mot vasken har vi hört. Sen bara in med silikon emellan eller?

tommib
Skumpe Skumpe skrev:
Tror du HDF sväller vid kontakt med vatten?
Ja, det gör det. Men inte lika lätt som spån och har man det som kärna i en rostfri bänk så exponeras det normalt sett aldrig. Plåten är vikt runt skivan, även undertill ca 5 mm.

Har dom satt en sågad ände av bänkskivan mot diskbänken? Utan att försegla den ordentligt och silikona skarven?

Ikea säljer färdiga icke måttbeställda bänkskivor i liknande stil som den där. Vi budget-förnyade vårt förra kök med sådana. Man behöver ju oftast såga i skivan för att få den lagom lång, men då sätter man ju inte den sågade änden nånstans där den kan bli blöt. Det följde med kantremsor som man kunde limma fast på den sågade änden, men det blir inte lika vattentåligt som originalkanten.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Skumpe
tommib tommib skrev:
Ja, det gör det. Men inte lika lätt som spån och har man det som kärna i en rostfri bänk så exponeras det normalt sett aldrig. Plåten är vikt runt skivan, även undertill ca 5 mm.
I mitt fall blir det svårt att vika någon plåt tyvärr. Verkar som hetaste tipset är att ersätta med likadan om det går att hitta. Så ska man bara förhindra att samma sak händer igen.

Skumpe
M mrsnhp skrev:
Har dom satt en sågad ände av bänkskivan mot diskbänken? Utan att försegla den ordentligt och silikona skarven?

Ikea säljer färdiga icke måttbeställda bänkskivor i liknande stil som den där. Vi budget-förnyade vårt förra kök med sådana. Man behöver ju oftast såga i skivan för att få den lagom lång, men då sätter man ju inte den sågade änden nånstans där den kan bli blöt. Det följde med kantremsor som man kunde limma fast på den sågade änden, men det blir inte lika vattentåligt som originalkanten.
Det sitter silikon där men det har tydligen inte räckt.

Jag kan rekommendera https://www.agelito.se/ för bänkskivor. De har stort utbud så i bästa fall kan du hitta nån som är snarlik den gamla. Dessutom beställer du i exakt den längd du behöver så alla kanter blir korrekt monterade/förseglade från fabrik.

Skumpe
D Dublin skrev:
Jag kan rekommendera [länk] för bänkskivor. De har stort utbud så i bästa fall kan du hitta nån som är snarlik den gamla. Dessutom beställer du i exakt den längd du behöver så alla kanter blir korrekt monterade/förseglade från fabrik.
Verkar ju bra men du vet säkert själv att "snarlik" kan vara olika störande. Jag behöver titta på den i verkligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.