Är det här användarfel eller skitmaterial?

• Antal röster
    11
Skumpe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beroende på längd och utformning från 25-30 och uppåt
Ja alltså det känns tveksamt att sätta in det i ett 15 år gammalt kök ärligt talat.

D
Skumpe Skumpe skrev:
Vad betalade du?
Drygt 20, men det var för 10 år sen. Runt 270cm.
Vi var tvungna att välja dyraste och högsta kvalité för att den skulle kunna bära spishällen så nära vänstra kanten. Om kriget kommer får man stoppa in barnen under vasken. Det är pansar.

• Köksbänk med spishäll till vänster, diskho till höger och diskmaskin mitt under arbetsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T
Du kanske kan dölja det någorlunda snyggt med en fog emellan, blir ju mkt billigare och kanske ok slutresultat..

Skumpe
D datja skrev:
Drygt 20, men det var för 10 år sen. Runt 270cm.
Vi var tvungna att välja dyraste och högsta kvalité för att den skulle kunna bära spishällen så nära vänstra kanten. Om kriget kommer får man stoppa in barnen i vasken. Det är pansar.
Jag vet inte som sagt om jag hade satt in något så dyrt i ett 15 år gammalt kök. Får nog hitta en annan lösning.

Skumpe
T TechChad skrev:
Du kanske kan dölja det någorlunda snyggt med en fog emellan, blir ju mkt billigare och kanske ok slutresultat..
Jag har mätt och behöver såga bort 8 cm bredd för att få bort det som svällt. Kanske man kunde sätta in nån slags ekskiva eller nått som substitut. Eller något bättre kanske. Att man sågar bort det helt enkelt och in med en "remsa" på 8cm av nåt annat.

AXS
Har du någon översiktsbild?

Skulle byta de båda skivorna på vardera sida om diskbänken mot någon standardskiva från ikea/bauhaus eller liknande. Låt den fabriksgjorda kanten sitta mot diskbänken om du väljer laminat.

Borde inte kosta många pengar och kommer hålla längre än du vill ha kvar resten av köket.

Skumpe
AXS AXS skrev:
Har du någon översiktsbild?

Skulle byta de båda skivorna på vardera sida om diskbänken mot någon standardskiva från ikea/bauhaus eller liknande. Låt den fabriksgjorda kanten sitta mot diskbänken om du väljer laminat.

Borde inte kosta många pengar och kommer hålla längre än du vill ha kvar resten av köket.
Det finns samma skiva runt spisen som sitter i en bänk formad som ett L. Så det blir en skiva på ena sidan köket och en annan på andra sidan i så fall. Och dessutom måste det vara en skiva som tål vatten så det inte blir samma problem igen.

AXS
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns samma skiva runt spisen som sitter i en bänk formad som ett L. Så det blir en skiva på ena sidan köket och en annan på andra sidan i så fall. Och dessutom måste det vara en skiva som tål vatten så det inte blir samma problem igen.
Okej, sätt en stenskiva där då. Du kan kalla det bakskiva eller polkagrissten. ;)

När du sen bygger nytt kök någon gång i framtiden kan du återanvända stenskivan.

Skumpe
AXS AXS skrev:
Okej, sätt en stenskiva där då. Du kan kalla det bakskiva eller polkagrissten. ;)

När du sen bygger nytt kök någon gång i framtiden kan du återanvända stenskivan.
Ja det kanske är bra. Men det får inte kosta för mycket. Är det dyrt med stenskiva? Jag hade definitivt satt stenskiva i ett nytt kök.

tommib
På tal om diskbänkar så har vi en som är 3150 mm bred. I rostfritt. Kostade typ 12 kkr när vi köpte den 2016. Vi beställde från Neonela design som intressant nog sålde Purus diskbänkar med valfria mått. Purus själva maxade på 3000 mm mot privatperson vilket inte räckte för oss. Inget konstigt, två hoar, urtag för häll och blandare. Klassisk droppkant. Kärna av HDF, så man får skydda den vid diskmaskin och man får se till att det inte rinner in vatten under (via t.ex. låda som är utdragen).

Det finns flera företag som säljer måttbeställda rostfria diskbänkar.

Skumpe
tommib tommib skrev:
På tal om diskbänkar så har vi en som är 3150 mm bred. I rostfritt. Kostade typ 12 kkr när vi köpte den 2016. Vi beställde från Neonela design som intressant nog sålde Purus diskbänkar med valfria mått. Purus själva maxade på 3000 mm mot privatperson vilket inte räckte för oss. Inget konstigt, två hoar, urtag för häll och blandare. Klassisk droppkant. Kärna av HDF, så man får skydda den vid diskmaskin och man får se till att det inte rinner in vatten under (via t.ex. låda som är utdragen).

Det finns flera företag som säljer måttbeställda rostfria diskbänkar.
Vad är HDF? Är det det jag har?

Felet är att man har sågat och kantat fel sida.
Man sätter alltid den fabrikskantade sidan mot diskbänken, den där ser ut att ha fått kantband eftermonterat.
Men det är en utsatt konstruktion, jag bytte nyligen skiva hos min mamma, hon blaskar väldigt mycket när hon diskar, men den fabriksmonterade kanten höll i nästan 20 år.
Ska man kanta själv kan man mätta spånskivan med vattenfast trälim som får torka innan man värmer på kantlisten. Då är chansen mindre att vatten tränger in.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Isakare Isakare skrev:
Felet är att man har sågat och kantat fel sida.
Man sätter alltid den fabrikskantade sidan mot diskbänken, den där ser ut att ha fått kantband eftermonterat.
Men det är en utsatt konstruktion, jag bytte nyligen skiva hos min mamma, hon blaskar väldigt mycket när hon diskar, men den fabriksmonterade kanten höll i nästan 20 år.
Ska man kanta själv kan man mätta spånskivan med vattenfast trälim som får torka innan man värmer på kantlisten. Då är chansen mindre att vatten tränger in.
Vad hade du gjort i det här fallet då? Accepterat olika skivor i köket, bytt allt i gammalt kök eller försökt ta bort en remsa och ersätta med nåt?

tommib
Skumpe Skumpe skrev:
Vad är HDF? Är det det jag har?
Nej, du ser ut att ha någon slags spånskiva.

HDF betyder high density fibre board, en tätare och tyngre variant av MDF. Det är för all del en slags spånskiva det också men inte i den vardagliga betydelsen. På min diskbänk är det bara 0,8 mm plåt, därav priset. Denna plåt är limmad på en HDF-kärna som ger stadga. Nackdelen med detta är att bänken inte tål värme, tvärt emot vad man skulle kunna tro. Vill man ha en värmetålig bänk måste man upp i betydligt tjockare plåt (och plånbok) som då bär sig själv. Tror att konstruktionen med HDF är rätt vanlig i hemmakök.

Skumpe Skumpe skrev:
Vad hade du gjort i det här fallet då? Accepterat olika skivor i köket, bytt allt i gammalt kök eller försökt ta bort en remsa och ersätta med nåt?
Jag vill hävda att du har samma skiva som min mamma, och den fanns fortfarande att köpa trots att det var 20 år sen den monterades.
Liten liten skillnad, men inget den som inte vet om, ser.
Men hennes skiva var bara 1.50 lång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.