Hej håller på att kolla på denna lösning också men försöker få till en lösning så man kan styra Sonos.

Hur länge har du kört med denna lösning och är du nöjd med funktionerna? Har du mer tipps eller bilder som kan inspirera oss övriga samt bilder på din installation.
 
Jag har kört lösningen i ungefär ett år. Har byggt ut den lite mer än vad som står på hemsidan:

1) Har lagt in så att ytterbelysningen tänds vid solnedgång och släcks vid soluppgång (använder en inbyggd funktion i linknx)
2) Har även lagt in en "återställ allt"-knapp som återställer de lampor som släcktes då man valde "släck allt". Bra att ha om man råkar släcka alla lampor av misstag eller då man kommer tillbaka från jobbet och vill tända upp huset igen.
3) Jag har golvvärme i nedervåningen som styrs via knx. Har gjort så att temperaturen automatiskt minskas på natten samt på dagen de dagar som är normal arbetsdag. Hämtar även prognosen från yr.no och ser om temperaturen minskar eller ökar mycket de närmaste sex timmarna, i så fall ökar eller minskar jag värmen på termostaterna en tid innan så att man hela tiden skall ha jämn temperatur inomhus. Blev inte riktigt klar med tuningen förra vintern, men principen verkar fungera!
 
BesserBosse skrev:
Jag hamnar ungefär på samma siffra vad gäller merkostnad för "knx"-material, men inte 250' för hela installationen. 20 on/off och 10 dimmer. En grov uppskattning är 150'-180' totalt. Då har jag fått hjälp med centralen och programmeringen. I övrigt har jag dragit allt själv. 1,5-plan 215 kvm
Det här inlägget är visserligen över 2 år gammalt men har jag får inte ihop kostnaden riktigt. Jag har nu kalkylerat för ett system med 12 dimmers och 12 reläer + IP-interface + gira-sensorer (7st dosor) och då hamnar jag kring 25kkr för material från eibmarkt. Där tillkommer även skåp, kabel och annat joxx vilket jag har budgeterat till 5kkr (det kanske är för lågt räknat?). Tillkommer gör också ETS för 10kkr. Jag har inte räknat in all övrig kostnad som ändå tillkommer för traditionell elinstallation (har redan budgeterat för det). Har heller inte räknat in arbete för el och programmering (farsan drar el och jag tänkte programmera själv).

Varti ligger diffen mellan mina 40kkr och era 150kkr - 250kkr? Är det något jag missar eller kraftigt felbudgeterar? Ligger arbetskostnad och programmering verkligen kring 100kkr?
 
gein skrev:
Det här inlägget är visserligen över 2 år gammalt men har jag får inte ihop kostnaden riktigt. Jag har nu kalkylerat för ett system med 12 dimmers och 12 reläer + IP-interface + gira-sensorer (7st dosor) och då hamnar jag kring 25kkr för material från eibmarkt. Där tillkommer även skåp, kabel och annat joxx vilket jag har budgeterat till 5kkr (det kanske är för lågt räknat?). Tillkommer gör också ETS för 10kkr. Jag har inte räknat in all övrig kostnad som ändå tillkommer för traditionell elinstallation (har redan budgeterat för det). Har heller inte räknat in arbete för el och programmering (farsan drar el och jag tänkte programmera själv).

Varti ligger diffen mellan mina 40kkr och era 150kkr - 250kkr? Är det något jag missar eller kraftigt felbudgeterar? Ligger arbetskostnad och programmering verkligen kring 100kkr?
Jag är också intresserad av vad det är som kostar så in i bänken. Det borde väl inte ta mer än några dagar med programmeringen.

500kr/h * 8=4000kr/dag. Tre dagars programmering borde alltså inte kosta mer än 12k.

Eller är det bara så enkelt att jag har otur när jag tänker? ;)

/F
 
Hej

500 kr/h låter lågt skulle tro att det kan kosta mer upp mot 1000 kr/h + moms. Sen är ju frågan hur mycket du vill fixa med styrning typ scenario och styrning med sensorer. Sen skall ju alla enheter programmeras och så driftstagning sen kanske det tillkommer lite ändringar. Men gör en bra funktions beskrivning av ditt system och vilka styrningar du vill ha.

Vart i vårt avlånga land planerar du att installera din knx anläggning?

Sen kam man ju fundera vilka knappar och när man väll kommit igång så blir det styrning av mer funktioner än vad man tänkt från början. Vår knx gick på ca 180 000 men i den siffran ligger vanlig el samt 32 X 2 cat6 uttag, 16 tv uttag samt multiswitch för detta med ingång för 4 quatrohuvud. Sen ligger det med ett larm samt vatten brytbart som också är kopplat till knx. Så det var lite kost hoppas det hjälper till med val och knx funderingarna
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Min erfarenhet säger att det främsta problemet är att El-branschen har skyhöga marginaler på både materiel och arbete, framför allt om man råkar nämna ordet KNX.
När jag byggde mitt hus tog jag in ett antal offerter från elfirmor som jobbade med KNX, men insåg snabbt att jag inte ville betala 200-250 tkr extra för något jag visste inte var så svårt.
Jag köpte istället alla prylar själv från Eibmarkt.
Köpte en KNX-projektering för 9000kr (inkl komplett elritning, centralritning, nätverksuttag, etc).
En "vanlig" elktriker som inte kunde KNX, men som ändå var intresserad drog all kabel (KNX+el) och kopplade in i centralen inkl all KNX-utrustning.
Jag själv brotttades med ETS i ett antal heldagar och med stöttning av info på forum och projektören lärde jag mig hur det funkar och programmerade allt själv. Dessutom med den trevliga effekten att jag själv nu kan justera och komplettera med nya funktioner över tid utan att kalla in en ETS:are varje gång. Jag vill inte påstå att ETS (v3) är alls användarvänligt, men så svårt är det inte när man väl kommer in i det.

Kostnaden för alla aktorer, displayer, väderstation, och all annan centralutrustning blev såklart en del (65 tkr) - men ändå bra mycket mindre än halva priset mot vad de svenska firmorna ville ha.

Arbete och allt VP-rör och elkabel i väggarna gick på 30 tkr mer än det "standard el-system" som ingick i huset.

Dvs kostnaden totalt för att "uppgradera" till KNX blev för mig 30+9+65 tkr. Dvs drygt 100 tkr.
 
Tack för svaren!

Jag tänker mig också att jag ska programmera allt själv. Men precis som du KE73 behöver ja hjälp med kabeldragning.

Vi kommer bygga ett hus i Jönköping.

/F
 
Ska också bygga och läser för att försöka förstå vad man ska välja. I mitt sökande fann jag också www.loxone.com Detta kör via ethernet kabel och trådlöst finns också. Pratade med dom för ett par dagar sedan och styrning av 43 ljus och 20 stick, inklusive deras mini server, ville gå på ca € 2.600,- ... för jag förstod att jag kunde gruppera fler av ljusen och komma enda billigare undan. Med dessa priser kan man ju tänka sig att utvidga med larm, motion sensorer, tempstyrning, mv, och programmeringen ska visst nog inte vara svår. Någon som testat eller vet något om detta?
 
Eftersom många svenska filmer på Youtube om KNX är 10 år gamla, så har vi gjort en ny film som visar hur det kan se ut i en helt vanlig 1-plansvilla med KNX 2022.


//Patrik
 
  • Gilla
Hakstr och 5 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Eftersom många svenska filmer på Youtube om KNX är 10 år gamla, så har vi gjort en ny film som visar hur det kan se ut i en helt vanlig 1-plansvilla med KNX 2022.

[media]//Patrik
Fantastisk genomgång Patrik. Pedagogiskt och bra. Vi är i svängarna att bygga hus och är väldigt inställda på knx. Dock verkar lokala elektriker i stockholm inte jättesugna. Priserna verkar lite off. Vi har fått muntlig offert på 450000 på tvåvåningshus (inklusive övrig vanlig elinstallation).
Vad går ungefär ett sådant hus som ni visar i videon på?
 
  • Gilla
  • Wow
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Fantastisk genomgång Patrik. Pedagogiskt och bra. Vi är i svängarna att bygga hus och är väldigt inställda på knx. Dock verkar lokala elektriker i stockholm inte jättesugna. Priserna verkar lite off. Vi har fått muntlig offert på 450000 på tvåvåningshus (inklusive övrig vanlig elinstallation).
Vad går ungefär ett sådant hus som ni visar i videon på?
Tack, kul att höra!

Spännande! Det är ett bra val, framförallt när vi nu ser en väldig utveckling kring energihantering och så kallat Home Energy Management Systems och allt inte är självklart hur det kommer se ut framöver. Då är det bra att välja ett system som inte riskerar att man "målar in sig i ett hörn".

450 000 kr är dessvärre inte helt orimligt, men jag antar att det är ganska mycket belysning med då? Belysning är oftast den stora posten och tillsammans med att belysningsposten ökar så ökar samtidigt kostnaden för KNX.

En kåk liknande denna i filmen går på kanske kring 350 000 kr inkl. Moms. Men med alla prishöjningar som skett på allt från en träregel till smör och en KNX-tryckknapp så kanske det är snålt tilltaget nu.

Men sen stämmer det att prisbilden på framförallt material är helt off och det är inte enkelt om man inte är insatt, men det finns bra hjälp att få både i detta forumet och i en facebookgrupp som heter "KNX Sverige".
På elgrossisten har elfirmor olika stor rabatt beroende på vad det är för elmaterial och KNX generellt ger elgrossisterna för dålig rabatt på till elfirmorna, vilket resulterar i ett högt inköpspris som elfirman sedan gör sitt påslag på och till kund blir det i slutändan jättedyrt! Detta är anledningen till att många historiskt sett köpt KNX-produkter själv mycket billigare direkt från Tyskland.

Lägg där till "lök på laxen" att priserna varierar väldigt mycket mellan olika tillverkare (även rabattbrev hos grossisten spelar roll här). Vi kan köpa en KNX-apparat av en tillverkare för 3 500, medans en motsvarande produkt kan kosta 7 000 kr från en annan.
Så är man erfarenhet KNX-installatör så kan man spara en hel del pengar på smarta produktval från olika tillverkare ("plocka russinen ur kakan") jämfört med den som är oerfaren och kanske väljer en enda tillverkares produkter rakt av.

Sen gällande Stockholm så är min tolkning att elektrikerna där associerar KNX för mycket med lyxvillor där byggherren haft obegränsat med pengar och där allt gjorts för stort och omständigt/onödigt. Såna projekt kan ofta var krävande och det är "onödigt krångligt och endast för lyxvillor" som Association då blir för elektrikerna.

Men den bilden har inte jag eftersom jag vet vad man kan göra med KNX och att man bygger upp det precis som man vill. Det går att göra en KNX-villa där det inte ens går att se att det finns KNX med traditionell strömbrytare osv.
Min syn på KNX är att det är lämpligt för den som önskar ett stabilt och mångfacetterat system med lång hållbarhet och där man vill ha möjlighet att att integrera den teknik som kan tänkas finna 2035.

//Patrik
 
  • Gilla
WaldenWoods och 3 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Tack, kul att höra!

Spännande! Det är ett bra val, framförallt när vi nu ser en väldig utveckling kring energihantering och så kallat Home Energy Management Systems och allt inte är självklart hur det kommer se ut framöver. Då är det bra att välja ett system som inte riskerar att man "målar in sig i ett hörn".

450 000 kr är dessvärre inte helt orimligt, men jag antar att det är ganska mycket belysning med då? Belysning är oftast den stora posten och tillsammans med att belysningsposten ökar så ökar samtidigt kostnaden för KNX.

En kåk liknande denna i filmen går på kanske kring 350 000 kr inkl. Moms. Men med alla prishöjningar som skett på allt från en träregel till smör och en KNX-tryckknapp så kanske det är snålt tilltaget nu.

Men sen stämmer det att prisbilden på framförallt material är helt off och det är inte enkelt om man inte är insatt, men det finns bra hjälp att få både i detta forumet och i en facebookgrupp som heter "KNX Sverige".
På elgrossisten har elfirmor olika stor rabatt beroende på vad det är för elmaterial och KNX generellt ger elgrossisterna för dålig rabatt på till elfirmorna, vilket resulterar i ett högt inköpspris som elfirman sedan gör sitt påslag på och till kund blir det i slutändan jättedyrt! Detta är anledningen till att många historiskt sett köpt KNX-produkter själv mycket billigare direkt från Tyskland.

Lägg där till "lök på laxen" att priserna varierar väldigt mycket mellan olika tillverkare (även rabattbrev hos grossisten spelar roll här). Vi kan köpa en KNX-apparat av en tillverkare för 3 500, medans en motsvarande produkt kan kosta 7 000 kr från en annan.
Så är man erfarenhet KNX-installatör så kan man spara en hel del pengar på smarta produktval från olika tillverkare ("plocka russinen ur kakan") jämfört med den som är oerfaren och kanske väljer en enda tillverkares produkter rakt av.

Sen gällande Stockholm så är min tolkning att elektrikerna där associerar KNX för mycket med lyxvillor där byggherren haft obegränsat med pengar och där allt gjorts för stort och omständigt/onödigt. Såna projekt kan ofta var krävande och det är "onödigt krångligt och endast för lyxvillor" som Association då blir för elektrikerna.

Men den bilden har inte jag eftersom jag vet vad man kan göra med KNX och att man bygger upp det precis som man vill. Det går att göra en KNX-villa där det inte ens går att se att det finns KNX med traditionell strömbrytare osv.
Min syn på KNX är att det är lämpligt för den som önskar ett stabilt och mångfacetterat system med lång hållbarhet och där man vill ha möjlighet att att integrera den teknik som kan tänkas finna 2035.

//Patrik
Tack så mycket, Patrik för utförligt svar. Jag tror der var utan belysning. Men då har jag en fingervisning.

jag tycker alla hus borde ha knx som standard. Man sparar ju driftspengar också pga bättre kalibrering, automatiserad belysning och gardiner som reducerar insläpp och läckage av energi, närvarobaserad ventilation m.m. Sen kan man ju skippa rumsgivare m.m för att få ned kostnaden på annan utrustning.

hur som helst. Stort tack!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Tack så mycket, Patrik för utförligt svar. Jag tror der var utan belysning. Men då har jag en fingervisning.

jag tycker alla hus borde ha knx som standard. Man sparar ju driftspengar också pga bättre kalibrering, automatiserad belysning och gardiner som reducerar insläpp och läckage av energi, närvarobaserad ventilation m.m. Sen kan man ju skippa rumsgivare m.m för att få ned kostnaden på annan utrustning.

hur som helst. Stort tack!
Om det var utan belysning så känns det spontant dyrt, men jag vet å andra sidan inte omfattningen på huset. Finns nog en idé att jämföra med fler i alla fall!

Visst är det så! Det finns mycket som skulle kunna göras effektivare, men som vi inte gör delvis för att elen varit billig. En annan stor anledning är att vi har en övertro till att "sättet vi alltid gjort på" är det bästa sättet att göra på och att det är därför man alltid gjort så. Men detta generellt börjar ifrågasättas lite grann. Kanske att det är en generationsgrej. :thinking::p

Men om du vill ha lite tips på smarta produktval när ni kommit närmre så är det bara att fråga i någon tråd här så kan jag och flera komma med goda råd! :)

//Patrik
 
  • Älska
Viktorbyggahus
  • Laddar…
@Patrik_Hed Tack för den informativa videon!

Jag uppfattar att du i videon använder en Häger-produkt för fjärrstyrning. Men jag uppfattar inte vad den heter, kan du förtydliga det här?

Jag har själv använt tre olika produkter för fjärrstyrning:
1. BabTec eibPort 3. Jättebra produkt som kan massor av saker. Men för dyr om man inte behöver så mycket. Och känns lite "gammaldags" i vissa avseenden (den är mer än 10 år gammal).
2. Gira X1. Tycker dock inte den passar i en mindre installation. Man behöver en modul för visualiseringen och en helt annan för remote access, och jag vill minnas nåt mer för att det faktiskt skulle fungera. Sammantaget orimligt dyrt.
3. Zennio Z41 Pro. Då får man en kompetent touchpanel och fjärrstyrning på samma gång. Bra och rimligt prisvärt. I vissa sammanhang kan det vara en nackdel att den inte går att montera i central. Och kanske vill man inte alltid ha exakt samma sak i fjärrstyrningen och i panelen, som man får här. Och man får ingen logik- och timermodul som de andra har, så det får man skaffa separat om man behöver det.

Andra som jag spanat på men inte testat:
4. ABB/Busch-Jäger Busch-ControlTouch. Monteras i central, verkar vara kompetent och kosta hälften av vad BabTec eibPort kostar. Men jag kanske missar något, det kanske är som Gira att man behöver fler grejer.
5. Logic Machine 5 från Embedded Systems/opernrb.com. Verkar vara mycket allsidig. Oklart hur etablerad/pålitlig tillverkaren är, jag har inte hört talas om dem.

Så har jag tittat lite på OpenHAB och HomeAssistant.io. Men båda kräver separat hårdvara; känns som en risk att behöva sätta upp en Linux/Windows-pryl eller liknande. OpenHAB verkar gå att köra som app på en Synology NAS, de är driftsäkra och då borde man få en del (som t.ex. bra lösning för remote access) på köpet. Så det kanske kan vara relevant också.

Ytterligare input kring hur man får till fjärrstyrning på ett bra och inte alltför dyrt sätt i en mindre installation är mycket välkommet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
@Patrik_Hed Tack för den informativa videon!

Jag uppfattar att du i videon använder en Häger-produkt för fjärrstyrning. Men jag uppfattar inte vad den heter, kan du förtydliga det här?

Jag har själv använt tre olika produkter för fjärrstyrning:
1. BabTec eibPort 3. Jättebra produkt som kan massor av saker. Men för dyr om man inte behöver så mycket. Och känns lite "gammaldags" i vissa avseenden (den är mer än 10 år gammal).
2. Gira X1. Tycker dock inte den passar i en mindre installation. Man behöver en modul för visualiseringen och en helt annan för remote access, och jag vill minnas nåt mer för att det faktiskt skulle fungera. Sammantaget orimligt dyrt.
3. Zennio Z41 Pro. Då får man en kompetent touchpanel och fjärrstyrning på samma gång. Bra och rimligt prisvärt. I vissa sammanhang kan det vara en nackdel att den inte går att montera i central. Och kanske vill man inte alltid ha exakt samma sak i fjärrstyrningen och i panelen, som man får här. Och man får ingen logik- och timermodul som de andra har, så det får man skaffa separat om man behöver det.

Andra som jag spanat på men inte testat:
4. ABB/Busch-Jäger Busch-ControlTouch. Monteras i central, verkar vara kompetent och kosta hälften av vad BabTec eibPort kostar. Men jag kanske missar något, det kanske är som Gira att man behöver fler grejer.
5. Logic Machine 5 från Embedded Systems/opernrb.com. Verkar vara mycket allsidig. Oklart hur etablerad/pålitlig tillverkaren är, jag har inte hört talas om dem.

Så har jag tittat lite på OpenHAB och HomeAssistant.io. Men båda kräver separat hårdvara; känns som en risk att behöva sätta upp en Linux/Windows-pryl eller liknande. OpenHAB verkar gå att köra som app på en Synology NAS, de är driftsäkra och då borde man få en del (som t.ex. bra lösning för remote access) på köpet. Så det kanske kan vara relevant också.

Ytterligare input kring hur man får till fjärrstyrning på ett bra och inte alltför dyrt sätt i en mindre installation är mycket välkommet.
Tack! :p

Ja, i filmen så är det en Domovea Basic (finns en dubbelt så dyr Expert också) från Hager installerad. Den är inte perfekt, men den är den bästa som jag testat. En modernare design, finns ett smidigt sätt att göra egna automationer som kund direkt i appen, enkel att installera/driftsätta och har inga nätverksproblem. Man behöver inte göra några nätverksinställningar utan det är bara att plugga i en patchkabel.
Man är dock lite mer begränsad med hur man kan bygga upp denna. Man måste hållas sin inom deras ramar, medans det med många andra appstyrningar är mer av ett "rent papper" där man får bygga upp det som man vill. Men jag tycker inte att det är en nackdel, snarare tvärtom. Man kan konfigurera en enhet på två timmar i stället för att hålla på i en dag med att vara grafisk designer.

ABB Busch-ControlTouch är en brandad produkt från en tillverkare som heter Xxter. Vi har några BCT hos några kunder och har haft återkommande nätverksproblem tidigare plus att fjärråtkomst har varit en tjänst som kostat 25 kr/mån och inte varit särskilt stabilt. Ofta problem med fjärråtkomst.
Fjärråtkomst har jag dock hört från ABB ska bli gratis inom närmsta tiden. Förhoppningsvis funkar det bättre då med en felkällor mindre.
Dessutom är registrering av konton, inlogg med olika användarnamn på olika ställen rejält krångligt. Det är rejält jobbigt när en kund byter telefon.
MEN bortsett från detta så är det en kompetent pryl som det går att göra mycket med.

Z41 Pro har varit väldigt bra, men är nu väldigt omodern och hårdkodad. Den ger inte slutanvändaren så många möjligheter att göra något själv mer än att spara om scenarion. Men denna ska ersättas av en helt ny Z50. Det finns även en Z70 och en Z100 som snart ska komma.

Är man Apple-användare och helst skulle vilja använda Apple Homekit så kan man köpa en sådan gateway som t.ex. 1Home eller ABB Busch-VoiceControl och bygga allt i den appen i stället. Då agerar den enheten endast gateway (frånsett 1Home som även möjliggör fjärrprogrammering).

LogicMachine är samma som Wiser for KNX från Schneider Electric och dessa är oerhört kompetenta, men skjuter ofta över målet. Men vill man ha alla möjligheter och göra script och logik m.m. så är den bra.
Till Schneider har det kommit en ny app till den, vilket har varit en tragisk historia i många år.

//Patrik
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.