Jag letar efter en temperatursensor att sätta i bastun. De jag hittar klarar bara en maxtemperatur på 70 grader. Vore kul att kunna läsa av bastutemperaturen genom knx systemet.

Har någon ett tips?

/Ansy
 
Redigerat:
Ansy_74 skrev:
Jag letar efter en temperatursensor att sätta i bastun. De jag hittar klarar bara en maxtemperatur på 70 grader. Vore kul att kunna läsa av bastutemperaturen genom knx systemet.

Har någon ett tips?

/Ansy
Den här kanske:
http://www.zennio.com/index.php/en/quaddes

Möjlighet att ansluta fyra temperaturprober med kabelängd upp till 30 m så du kan läsa av tre tempvärden ytterligare. :)

Finns två olika prober med maxtemperatur på 90 resp. 125 grader.

/Jbr
 
Ser bra ut, vem säljer dom?
 
Ansy_74 skrev:
Ser bra ut, vem säljer dom?
Tror inte det finns någon återförsäljare i Sverige än men det finns i bl.a. England och Tyskland som säljer över internet. Kolla på Zennios hemsida.

Jag kör för övrigt med deras paneler, InZennio Z38. De sköter belysning, golvvärme, timers, simuleringar m.m. De funkar kanon och är mycket prisvärda anser jag.

/Jbr
 
jbr skrev:
Jag kör för övrigt med deras paneler, InZennio Z38. De sköter belysning, golvvärme, timers, simuleringar m.m. De funkar kanon och är mycket prisvärda anser jag.

/Jbr
Tack!.
Var har du handlat?
/Ansy
 
Får man samdra även annan lågspänning med 230V under samma villkor. Tänker på exempelvis larm mm...
olko skrev:
Man får dra KNX (EIB) i samma rör men om den skall skarvas i dosa så skall det sättas dit en plast skiva i dosan som separerar bus och 230V
Läs denna PDF något gammal men den är bra [länk]

// Olov
 
Rookie-fråga:

Jag skall bygga ett hus och självklart tänker jag använda KNX! Jag arbetar en del med öppna lösningar (open source) och vad jag förstår använder sig ju KNX av helt öppna standarder. Alltså utgår jag ifrån att man på enkelt sätt kan sätta en adress och skicka ett meddelnade till en enhet via väldefinierade gränssnitt utan att behöva betala ngn licenskostnad till någon? Har kikat lite på OpenRemote (http://www.openremote.org/ ) ngn som har erfarenhet av att bygga ngt själv? Vart skall jag börja? Vore även bra med ett "start-kit" med lämplig hårdvara som man kan börja testa i liten skala...

p.s. kör bara linux
 
jka skrev:
Rookie-fråga:

............................. Vart skall jag börja? Vore även bra med ett "start-kit" med lämplig hårdvara som man kan börja testa i liten skala...
Finns liknande frågor ställda på knxforum.se, se om du hittar några svar där.
/Erik
 
schotte skrev:
Min elektriker ville ha allt i samma skåp då han tyckte det skulle bli krångligt att dra imellan.
Jag köpte ett MG Pragma F skåp 144 moduler, borde räcka ett tag, i värsta fall så får jag sätta dit ännu ett skåp senare.
Även jag kan rekommendera infälld Pragma F. Jag valde 5 rader x 24 moduler, alltså 130 moduler totalt.
 
kungoliver skrev:
Material kostnaden för mig blev ca 70-80.000 extra med bara "knx" material (har 16dimmers och 40 on/off, tid och ljus styrning och en pekskärm). Sedan tillkommer mer tändtrådar i alla möjliga färger, 2st extra skåp, tror inte det blev mycket mer VP rör men dyrare blir det.
Min elinstallation i ett 180 kvm enplanshus gick på ca 250.000 och då har jag gjort mycket själv vad gäller VP rör och dragning av tråd samt all programmering.

Jag hamnar ungefär på samma siffra vad gäller merkostnad för "knx"-material, men inte 250' för hela installationen. 20 on/off och 10 dimmer. En grov uppskattning är 150'-180' totalt. Då har jag fått hjälp med centralen och programmeringen. I övrigt har jag dragit allt själv. 1,5-plan 215 kvm
 
Redigerat:
Hejsan!

Mitt förra inlägg fick tydligen inte vara kvar så jag provar en ny linje.

Jag håller på och bygger ett hus och donar med elen just nu. Jag har tänkt köra KNX på en del av elsystemet, dock blir alla rum förberedda för att konverteras till knx.

Jag har ETS installerat och har testat runt lite. Jag har även undersökt möjligheterna med olika sensorer och aktorer. Några funderingar har dock dykt upp:

1. Lampstyrning korridor/hall

Jag skulle vilja ha en rörelsedäckare (PIR) i taket i hallen. Når den detekterar rörelse skall följande hända:

* om det är mörkt ute skall lyset tändas till 35%
* är det ljust ute (och följaktligen inne) skall inget hända
* om någon trycker på "vi är hemma"-knappen skall lyset fortsätta lysa
* är vi inte hemma (enligt hemma knappen) skall lyset slockna efter 10 minuter
* har man tryckt på "städa"-knappen skall lyset vara 100% oavsett om PIR-en detekterar rörelse.

Är det möjligt att få till denna typ av logik eller är det totalt överkurs?

MvH,

Magnus Göransson som bygger ett egenritat hus levererat av Foamsystem
 
Snabelost skrev:
Hejsan!

Mitt förra inlägg fick tydligen inte vara kvar så jag provar en ny linje.

Jag håller på och bygger ett hus och donar med elen just nu. Jag har tänkt köra KNX på en del av elsystemet, dock blir alla rum förberedda för att konverteras till knx.

Jag har ETS installerat och har testat runt lite. Jag har även undersökt möjligheterna med olika sensorer och aktorer. Några funderingar har dock dykt upp:

1. Lampstyrning korridor/hall

Jag skulle vilja ha en rörelsedäckare (PIR) i taket i hallen. Når den detekterar rörelse skall följande hända:

* om det är mörkt ute skall lyset tändas till 35%
* är det ljust ute (och följaktligen inne) skall inget hända
* om någon trycker på "vi är hemma"-knappen skall lyset fortsätta lysa
* är vi inte hemma (enligt hemma knappen) skall lyset slockna efter 10 minuter
* har man tryckt på "städa"-knappen skall lyset vara 100% oavsett om PIR-en detekterar rörelse.

Är det möjligt att få till denna typ av logik eller är det totalt överkurs?

MvH,

Magnus Göransson som bygger ett egenritat hus levererat av Foamsystem
Allt är möjligt :D
 
Någon härifrån som är aktiv på knxforum.se?

Har försökt att registrera mig där några gånger senaste tiden men inte lyckats så bra, får bara nåt felmeddelande hela tiden..
Skickade mail till deras adress för att fråga om hjälp, men får bara no-delivery på mailen jag försöker skicka :|

Det går med andra ord inte så bra för mig :p
 
mrdaniell skrev:
Någon härifrån som är aktiv på knxforum.se?

Har försökt att registrera mig där några gånger senaste tiden men inte lyckats så bra, får bara nåt felmeddelande hela tiden..
Skickade mail till deras adress för att fråga om hjälp, men får bara no-delivery på mailen jag försöker skicka :|

Det går med andra ord inte så bra för mig :p
Provade att logga in och det fungerade bra. Hade höga förväntningar på sidan från början, men är lite trött på de installatörer som raggar jobb på visa av trådarna. De smyger in text som : Jag kanske kan hjälpa dig, se PM osv.. Bättre på byggahus.se, här får man och ger hjälp.
/Erik
 
mrdaniell skrev:
Någon härifrån som är aktiv på knxforum.se?

Har försökt att registrera mig där några gånger senaste tiden men inte lyckats så bra, får bara nåt felmeddelande hela tiden..
Skickade mail till deras adress för att fråga om hjälp, men får bara no-delivery på mailen jag försöker skicka :|

Det går med andra ord inte så bra för mig :p
Nu har jag sett att det går att registrera sig igen på knxforum.se.:)

/Mike
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.