Hej

Är snarare inaktiv än aktiv på knxforum.se. Det händer inte så mycket där kan man säga. Inte många som är inne på forumet, så man får inte så många svar på sina frågor.

Tråkigt att knxforum.se är så dött. Tycker själv att det är en bra idé, men det kanske fortfarande är för få som håller på med knx för att det ska fungera

/Jonas
 
egl skrev:
...Bättre på byggahus.se, här får man och ger hjälp.
/Erik
Låter bra! Men då får ni räkna med lite dryga frågor framöver, håller på att planera rustning och försöker sätta mig in i KNX så mycket det bara går för att se om de kan vara nåt för oss..
Ladda in produktdatabaser i Ets igår (tog sin lilla tid) så tänkte sätta mig och laborera lite med det idag :) dyker nog upp en del funderingar...

Men tillsvidare ska jag hålla mig lugn!
 
Hej!

Har bestämt mig för KNX och redan beställt lite grejor från Tyskland. Är sugen på att komma igång men har inte svar på den allra viktigaste frågan i nuläget. Licensieringen av ETS? Kan man programmera utan licens? Jag har torrkört och inser att man kan lägga in upp till 20 devices ( öhh "deltagare" ), men jag har inte förstått om man kan programmera upp till 20 st också. Det känns som om jag behöver slanta upp för en licens....

Mvh,

Per
 
Du måste ha en licens för att koppla ETS till bussen, alltså huset och programera.

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hej

Är snarare inaktiv än aktiv på knxforum.se. Det händer inte så mycket där kan man säga. Inte många som är inne på forumet, så man får inte så många svar på sina frågor.

Tråkigt att knxforum.se är så dött. Tycker själv att det är en bra idé, men det kanske fortfarande är för få som håller på med knx för att det ska fungera

/Jonas
Jag håller med dig jonas att det är trist att ingen verkar kunna öka användningen ibland vanliga dödliga av knx.
Jag försökte intressera ABB för att försöka paketera knx produkter så att man inte behöver annat än en standard konfiguration via ETS.
Dom visade inget intresse antagligen för att marknaden inte finns som dom ser det.

Det är klart att i takt med att tiden går så kommer vi allt närmare IP adresserade system men det är tråkigt att inte kunna använda redan befintlig teknik KNX .
 
Hej!

Nu är jag kommen en bit på vägen. I samband med att jag beställde lite saker fick jag en voucher på ETS3 Trainee, så nu har jag en 'över'. Om någon är sugen kan jag sälja den för en rimlig peng. Värdet är 100 euro.

ETS 3 Trainee är studentversionen och du kan ha max ett projekt med 20 deltagare.
 
eotun skrev:
Hej!

Nu är jag kommen en bit på vägen. I samband med att jag beställde lite saker fick jag en voucher på ETS3 Trainee, så nu har jag en 'över'. Om någon är sugen kan jag sälja den för en rimlig peng. Värdet är 100 euro.

ETS 3 Trainee är studentversionen och du kan ha max ett projekt med 20 deltagare.
Tänkte passa på med några frågor, håller fortfarande på och funderar om jag kan klämma in en investering av KNX-system i vår kommande rust, men tycker det är svårt att uppskatta vad det kommer att kosta jämfört med "vanlig" el.
Har du handlat mycket delar från Tyskland? Fungerar det bra, tycker det verkar svårt att hitta rätt saker..
Hur mycket dyrare blir en installation av KNX jämfört med traditionell el? Har du någon uppfattning om det? Är inte så sugen att slänga ut alltför stora summor då resterande rust även kommer kräva en del pengar :S

Men det skulle vara sjukt roligt att få gå hela vägen med ett KNX-system och utnyttja potentialen som finns i det, men det blir ju kostnaden som talar emot + att det är så svårt att få bra information om detta. Verkar inte vara speciellt många som arbetar med det och kan ge bra svar.

/Hägglund
 
mrdaniell skrev:
Hur mycket dyrare blir en installation av KNX jämfört med traditionell el? Har du någon uppfattning om det? Är inte så sugen att slänga ut alltför stora summor då resterande rust även kommer kräva en del pengar :S
Det beror ju helt på hur långt du vill gå :)

Jag köpte allt från Tyskland och hamnade väl på 30k totalt för själva grejerna. Detta är då av/på styrning för 32 lampor/uttag, 0-10V dimmer för 8 lampor, vanlig dimmer för 8 till, 2 presence sensorer, styrning av golvvärmen i 8 slingor, IP interface, gardinstyrning och standardsaker som trafo, tryckknappar etc.

EIBMarkt har startpaket från ~10000,-, lägg på ett IP interface för 1500,- så är du en bra bit på väg. Själv skippade jag startpaketet i slutändan och köpte ABB av/på aktorer då de också mäter energiförbrukningen på varje port. Kostnaden blev inte mer än några tusenlappar högre om jag inte minns fel. I tillägg till detta behöver du tryckknappar och här kan kostnaden dra iväg då en knappsats fort kostar en tusenlapp eller tre. Jag löste detta vid att sätta dosor för framtida bruk lite här och där men enbart köpa de absolut nödvändigaste med en gång. Man behöver ju heller inte lika många knappar som vid en normal installation eftersom en knappsats kan styra precis vad du vill i systemet och med scener kan du ju [f.ex] dimma ned köket och matsalen, stänga av i hallen och dimma up i vardagsrummet med en knapp. Lägger du till radio (eller IR) styrning samtidigt kan du skippa fler knappsatser och ha en fjärr också.

Sedan beror det ju också på hur mycket av arbetet du gör själv. Dra rör och ledningar tar tid, så ska en elektriker göra detta åt dig kostar det mer än en normal installation. Drar du själv kostar det enbart lite tid och småpengar i rör/kabel material.

Systemet skall också programmeras vilket jag räknar med kostar endel om man inte gör det själv - gör man det själv behöver man dock en ETS licens. Den billigaste är en studentlicens för runt tusenlappen. Lite lurigt att starta med, men finns tutorials på nätet som hjälper bra på väg.
 
emigrating skrev:
Det beror ju helt på hur långt du vill gå :)

Jag köpte allt från Tyskland och hamnade väl på 30k totalt för själva grejerna. Detta är då av/på styrning för 32 lampor/uttag, 0-10V dimmer för 8 lampor, vanlig dimmer för 8 till, 2 presence sensorer, styrning av golvvärmen i 8 slingor, IP interface, gardinstyrning och standardsaker som trafo, tryckknappar etc.

EIBMarkt har startpaket från ~10000,-, lägg på ett IP interface för 1500,- så är du en bra bit på väg. Själv skippade jag startpaketet i slutändan och köpte ABB av/på aktorer då de också mäter energiförbrukningen på varje port.

Mycket intressant med aktorer som mäter energiförbrukningen! Vad heter dessa? Köpte du dem från EIBMarkt &så? Hur får man ut förbrukningen?
 
vespaman skrev:
Mycket intressant med aktorer som mäter energiförbrukningen! Vad heter dessa? Köpte du dem från EIBMarkt &så? Hur får man ut förbrukningen?
Det finns olika modeller, de jag hamnade på till slut var ABB SA/S 8.16.6.1 (vilka har 4x bättre "upplösning" på mätningen än tidigare SA/S 8.16.5S). Riktigt hur jag får ut förbrukningen vet jag inte ännu, men aktorerna konfigureras till att skicka värdet (mellan 0.2 och 20 Amp) till bussen - planen är att, när jag är helt färdig med renovationen, logga detta i en SQL databas så jag kan få lite fina grafer osv.
 
emigrating skrev:
Det beror ju helt på hur långt du vill gå :)

Jag köpte allt från Tyskland och hamnade väl på 30k totalt för själva grejerna. Detta är då av/på styrning för 32 lampor/uttag, 0-10V dimmer för 8 lampor, vanlig dimmer för 8 till, 2 presence sensorer, styrning av golvvärmen i 8 slingor, IP interface, gardinstyrning och standardsaker som trafo, tryckknappar etc.

EIBMarkt har startpaket från ~10000,-, lägg på ett IP interface för 1500,- så är du en bra bit på väg. Själv skippade jag startpaketet i slutändan och köpte ABB av/på aktorer då de också mäter energiförbrukningen på varje port. Kostnaden blev inte mer än några tusenlappar högre om jag inte minns fel. I tillägg till detta behöver du tryckknappar och här kan kostnaden dra iväg då en knappsats fort kostar en tusenlapp eller tre. Jag löste detta vid att sätta dosor för framtida bruk lite här och där men enbart köpa de absolut nödvändigaste med en gång. Man behöver ju heller inte lika många knappar som vid en normal installation eftersom en knappsats kan styra precis vad du vill i systemet och med scener kan du ju [f.ex] dimma ned köket och matsalen, stänga av i hallen och dimma up i vardagsrummet med en knapp. Lägger du till radio (eller IR) styrning samtidigt kan du skippa fler knappsatser och ha en fjärr också.

Sedan beror det ju också på hur mycket av arbetet du gör själv. Dra rör och ledningar tar tid, så ska en elektriker göra detta åt dig kostar det mer än en normal installation. Drar du själv kostar det enbart lite tid och småpengar i rör/kabel material.

Systemet skall också programmeras vilket jag räknar med kostar endel om man inte gör det själv - gör man det själv behöver man dock en ETS licens. Den billigaste är en studentlicens för runt tusenlappen. Lite lurigt att starta med, men finns tutorials på nätet som hjälper bra på väg.

Tackar för svar, nu har jag äntligen nånting att gå på när man ska planera.. När jag räknade igenom lite snabbt så hamnade jag på ungefär samma antal på/av och dimmers som dig. Programmeringen är också ett frågetecken, men har några kontakter på den fronten så förhoppningsvis kan det lösa sig på ett bra sätt. Skulle gärna få lite hjälp på traven i början men fortsätta själv sen, det roliga är ju när man får börja programmera och se resultat av allt arbete :)

Får se hur det blir, börjar närma sig med rustningen nu.. Håller på och begär offerter till höger och vänster, så snar tkanske man kan börja räkna lite mer "exakt" på vad saker och ting kommer kosta. Hoppas slantarna räcker till ett KNX system, skulle vara grymt kul! :D
 
Som sagt tidigare så är KNX ett för den vanlige användaren tillkrånglat system för att skydda leverantörer och installatörer..från okunniga och klåpare..

Problemen är följande:
Programvaran är dyr och licensen kostar sina pengar...

saknas tydliga modeller för att få en uppfattning vad en installation med KNX kommer att kosta men det gäller resten av el branchen också...

I Tyskland och på andra ställen verkar det som man har bättre kontakt mellan installatörer och kunder för man lyckas använda mer KNX...

Det vore kul om vi på bygga.se kunde få någon att tänka på följande:

En vanlig villa behöver per sovrum följande KNX enheter...per vardagsrum...per allmän rum ..ett typiskt kök...

eller ett exempel från sitt eget projekt med alla komponenter och kostnader samt tid för installation.

eller varför inte ett exempel på en offert?
 
Att (kanske) tänka på är ju att det nu har dykt upp appar för lurar o paddar för KNX, så möjligen kan man ersätta dom relativt dyra knapparna med en pad här o där, för att göra dom lite mer speciella inställningarna, och ta dom vanligaste/vardagliga funktionerna på KNX knappar.

www.openremote.org verkar vara jäkligt trivsam.

För min egen del, så handlar det om att uppgradera min gamla funkiskåk med KNX, dagens elcentralen är så himla risig, så jag tänkte passa på att göra om från scratch. Men det är jäkla bökigt med alla fabrikat och deras för/nackdelar på de olika komponenterna. Speciellt om man vill komma undan utan att ha betalat premium.

Vet någon om man kan montera ett gäng aktorer på kallvind? Jag tänker några stigare och sedan spreta ut till alla taklampor och uttag på övervåningen via vinden. Då blir installationen relativt enkel, istället för att gå med separata rör fån bv.
 
Jag skall flytta in i mitt nya hus med KNX om två veckor. Kommer göra en egen web-baserad lösning som kommer köra på mitt intranät. Meningen är att man skall kunna kontrollera bl a strömbrytare och värme genom att surfa till en sida på wlan:et. Antingen via sin mobil, laptop, eller via en dator ansluten till ett TP-uttag.

Lösningen kommer vara baserad på öppen programvara. Kommer även släppa lösningen som öppen källkod.

Kommer vara Linux-baserad men skall försöka göra den porterbar även till andra OS.

Det enda som behövs för att köra den är en KNX-IP-brygga samt en liten dator som jämt står på (kan vara en SLUG eller något som bara drar några watt) där webbservern går.

Jag hör av mig senare här.
 
För er info, det visade sig att det mesta redan finns som öppen källkodsprojekt. Min lösning använder eibd (kommunicerar med aktorerna), linknx (xml-gränssnitt emot aktorerna + lagring av aktorers status) och knxweb (för att styra allt via en lokal webbserver). Mer info här:
http://ekblad.org/knx/
Hör av er om ni har några frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.