10 371 läst · 77 svar
10k läst
77 svar
KNX Topologi - villa, vad är smart och varför?
Det är inte illa att du fick till två samlingspunkter. Tyvärr har det ju inte fått genomslag med en korrekt design efter varje anläggnings specifika krav då hamnar det ju lätt både funktionellt och ekonomiskt i bakvattnet. Jag lägger ganska stor vikt vid vad både du och @ullberg skriver i frågan. För egen del som nörd inom stora fält av eltekniken är det självklart hur det ska hanteras men som betydligt sämre kommunikatör är det lika bra att hålla käften.StockholmM skrev:Jag minns samtalet med den erfarne elektrikern, under projekteringen. Jag sa "visst tänker jag rätt med en liten central per större rum?" Och fick svaret att nej, så bygger man inte, det är mycket smidigare med allt i en central. Eftersom jag var nybörjare litade jag på rådet (fast det blev två centraler av praktiska skäl).
Jag mötte på oerhört mycket motstånd från min elektriker, allt från att jag skulle få lägga 100k på config (argumentet to jag snabbt död på genom att visa hur jag riggat en testsetup jag där jag styrde en brytare efter bara 1 timmes youtubande) till att ABB Homes variant var mycket bättre (argumenten tog slut när jag påpekade att ABB home bygger på KNX men inte är kompatibelt med andra tillverkares KNX).StockholmM skrev:Jag minns samtalet med den erfarne elektrikern, under projekteringen. Jag sa "visst tänker jag rätt med en liten central per större rum?" Och fick svaret att nej, så bygger man inte, det är mycket smidigare med allt i en central. Eftersom jag var nybörjare litade jag på rådet (fast det blev två centraler av praktiska skäl).
För att vara rättvis så vill jag tillägga han gjorde ett bra jobb sen när vi väl var överens så det blev bra i slutändan.
Har testat 6:an och för en vanlig användare är det ingen direkt skillnad mot 5:an (tyvärr). Den har lite flexiblare hantering av fönster.StockholmM skrev:
Nyheterna jag är intresserad av verkar de (återigen) skjutit på så de släpps först i en uppdatering under Q1 2022. Tex KNX IoT-stöd, bättre export samt smartare skapande av gruppadresser.