WaldenWoods StockholmM skrev:
Det var ungefär det som var min poäng. Om du har en 7-ledare till rummet, och vill ha en Dali-armatur och en styrd rullgardin, samt permanentström till uttag, finns det ingen tråd över till att t.ex. styra takdosan med, om man vill ha klassisk aktorbrytning eller dimring i den.

(Samtidigt håller jag inte alls med om att Dali inte hör hemma i takdosor. Det finns massor av fina Dali-armaturer som passar bra där man normalt har en takdosa. Exempelvis denna Fagerhult-lampa, Eira, har jag som allmänbelysning just vid takdosan, i hemmakontor och i allrum.)

[bild]
Jag köper ditt resonemang! Såhär då:
7-ledare till varje takdosa + ett rör med KNX och DALI?
 
Eller så drar man två femledare och byter ut en tråd mot KNX-kabeln ifall det är billigare?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att du inte sa det från början...
Förstår inte varför det är viktig information när frågan gällde topologi för lösning?
 
Tänker lite högt här då jag inte är så inne i just hur installationen går vanligen till men kan man inte köra typ
Enr 1418167 20/KNX2x2x0,8+FQ 5G1,5 Next
Till en takdosa till ett rum och ett tomrör till denna. Så kan man göra vanlig installation i resten av rummet så har man utrymme att komplettera för ev DALI-armaturer eller rullgardiner? För 2st 5g1.5 rör till ett rum känns lite för mycket "onödig" kabel. Iom du får med dig g/g, blå och brun.
 
Hojte Hojte skrev:
Tänker lite högt här då jag inte är så inne i just hur installationen går vanligen till men kan man inte köra typ
Enr 1418167 20/KNX2x2x0,8+FQ 5G1,5 Next
Till en takdosa till ett rum och ett tomrör till denna. Så kan man göra vanlig installation i resten av rummet så har man utrymme att komplettera för ev DALI-armaturer eller rullgardiner? För 2st 5g1.5 rör till ett rum känns lite för mycket "onödig" kabel. Iom du får med dig g/g, blå och brun.
Funkar ju också. Jag hade kunnat köra Dali i extraparet på KNX-kabeln. För det paret är helt oanvänt för mig.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Två snabba kommentarer till råden om 7-ledarrör till dosa i varje rum, som jag var dum nog att följa när jag byggde:

1. 7 ledare är rätt lite. Uppenbarligen går tre bort till jord, nolla och permanentfas. Då har man 4 kvar. Om man vill ha en styrd rullgardin går minst två trådar åt till det. Om man vill köra DALI går två trådar till det. Oops, en DALI-armatur och en rullgardin, sen var det fullt. Inte mycket till mysbelysning och scenarier i det sovrummet. (Jag vet att du löser det med Hue ändå, men det är inte fel att ha fler styrda trådar när man ändå bygger.)

2. 7-ledarrör är en relativt ovanlig produkt och därmed rätt dyra. Jag har inte aktuella priser, men när jag byggde för 4 år sedan fick jag nästan 3 st 5-ledarrör (eftersom de är så mycket vanligare) till priset av 1 st 7-ledarrör i samma längd.
En sjuledare är fem styrda, tre femledare är sex styrda.
R rightnow skrev:
Funkar ju också. Jag hade kunnat köra Dali i extraparet på KNX-kabeln. För det paret är helt oanvänt för mig.
Det känns ju som en lysande lösning. Får man göra så? Används någonsin andra paret i busskabeln till någonting annars?
 
Hojte Hojte skrev:
Tänker lite högt här då jag inte är så inne i just hur installationen går vanligen till men kan man inte köra typ
Enr 1418167 20/KNX2x2x0,8+FQ 5G1,5 Next
Till en takdosa till ett rum och ett tomrör till denna. Så kan man göra vanlig installation i resten av rummet så har man utrymme att komplettera för ev DALI-armaturer eller rullgardiner? För 2st 5g1.5 rör till ett rum känns lite för mycket "onödig" kabel. Iom du får med dig g/g, blå och brun.
Precis. Två femledare ger sex styrda trådar. En sjuledare ger fem styrda. Eller?
 
R rightnow skrev:
Jag hade kunnat köra Dali i extraparet på KNX-kabeln. För det paret är helt oanvänt för mig.
Det tror jag inte är tillåtet av säkerhetsskäl (även om det är tekniskt möjligt).
 
F fiskbuggaren skrev:
Används någonsin andra paret i busskabeln till någonting annars?
Ja, du kan tex ha separat 12 eller 24V matning till display och liknande.
 
V Videonisse skrev:
Det tror jag inte är tillåtet av säkerhetsskäl (även om det är tekniskt möjligt).
Kollade upp det och det är som du säger tyvärr. Helt tekniskt möjligt. Men inte godkänt pga klassificering. Finns en färdigdragen man får använda istället. https://www.ahlsell.se/10/el/instal...gsmaterial/flexror-med-fordragna-ledarekabel/


Dali är 16-22V DC och max 250mA. Har DALI sin klassificering för att den ska vara godkänd att köra i samma rör som vanligare ledare på 1.5 kvadrat tro? För att förenkla åt andra hållet alltså? Så att man slipper en speciell Dalikabel så som KNXkabeln alltså.
 
Redigerat:
F fiskbuggaren skrev:
Precis. Två femledare ger sex styrda trådar. En sjuledare ger fem styrda. Eller?
En sjuledare ger väl 4 styrda och en fast. Två femledare blir ju egentligen sämre då eftersom man får fel färger på kabeln. Då är ju tomrör + femledare med knx smartare.
 
Det råder delade meningar om det OK att samförlägga KNX med kraft. Vissa anser att de inte är OK och KNX org själva säger att det är OK. Jag skulle säga att det är OK då KNX och kraft går ihop i centralerna och kopplingsdosorna om man använder dos-aktorer.

Om man sedan får köra Dali i ena paret och KNX i det andra kan jag inte se att det finns några begränsningar för. Har man bara anslutningar i ändarna, säkert utfört så det uppfyller isolationskraven för kraften osv så ser jag inget problem i att köra KNX och Dali på de olika paren. Se bara till att dokumentera allt noga!
 
R Robert-san01 skrev:
Det råder delade meningar om det OK att samförlägga KNX med kraft. Vissa anser att de inte är OK och KNX org själva säger att det är OK. Jag skulle säga att det är OK då KNX och kraft går ihop i centralerna och kopplingsdosorna om man använder dos-aktorer.

Om man sedan får köra Dali i ena paret och KNX i det andra kan jag inte se att det finns några begränsningar för. Har man bara anslutningar i ändarna, säkert utfört så det uppfyller isolationskraven för kraften osv så ser jag inget problem i att köra KNX och Dali på de olika paren. Se bara till att dokumentera allt noga!
Visste inte att det var delade meningar om knxkabeln o kraft. För där säger ju alla officiella källor att den är gjord för det.
 
Ställer du frågan om att samförlägga kraft med en som har koll på föreskrifter och regler är det inte helt självklart att man får göra som KNX org säger. Ex så skall man på stege separera kraft och signal. Vart lägger man då KNX?
 
R Robert-san01 skrev:
Ställer du frågan om att samförlägga kraft med en som har koll på föreskrifter och regler är det inte helt självklart att man får göra som KNX org säger. Ex så skall man på stege separera kraft och signal. Vart lägger man då KNX?
Ok jag förstår vad du menar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.