10 371 läst · 77 svar
10k läst
77 svar
KNX Topologi - villa, vad är smart och varför?
GW till annan teknik speglar exakt mina tankar. Jag vill ha en stabil bas för ljus och andra must-not-fail saker i KNX. Sen bygger jag ett lager ovanpå/vid sidan av det m.h.a HASS (eller annan högnivå home-automation lösning som integrerar mycket och är OS) och lägger på ett lager med lull-lull som jag då kan få till billigare priser MEN som inte är lika fail-safe som KNX (tänker fönster-sensorer, väder, etc). I.o.m att HASS och andra kan läsa/styra KNX så har jag även en väg in där om jag så önskar. Jag sitter själv med kunskap att programmera/vidareutveckla både HASS och KNX-lösningen men vill trixa mest i HASS för att inte äventyra stabiliteten i det jag har på KNX (lite pacemaker-tanke. Jag skulle kunna skriva logiken för en pacemaker men vete-fan om jag vågar med tanke på vad som står på spel).V Videonisse skrev:Stämmer givetvis. Samtidigt så kan det vara smart att låta KNX-bussen (eller iallafall ett tomt flexrör) dras i en slinga till centralen MEN att inte ansluta den i den änden. Om bussen då bryts pga av skada på kabeln kan man koppla in bussen den vägen. Utmaningen är bara att dokumentera väl så installatören känner till möjligheten vid eventuellt behov.
Gällande ugn och kyl/frys kanske det främst skulle vara säkerhet, tex att ha koll på om de är på eller ej (brukar vara skönt att veta när man lämnat huset och är osäker på hur det nu var...). Enkel status borde även gå att lösa genom att dra respektive fas parallellt till egna binäringångar för 230VAC. Fördel med strömmätning är att man har möjlighet att följa trenden hur mycket ström de förbrukar och om de plötsligt börjar dra mer kan det vara tecken på tekniskt fel som man då kan reagera på innan tex frysen gått sönder helt. Gällande spisen/hällen så kommer jag slå på spisfläkten när den sätts på och stänga av automatiskt när den varit av x minuter.
Finns garanterat fler smarta idéer. Det fina är ju om allt ligger på plint i elcentralen och att den har plats för utökning med fler moduler så kan man börja enkelt och bygga ut allteftersom plånboken (och respektive) tillåter. Tekniken utvecklas ganska snabbt och priserna går trots allt ner (även om lite väl långsamt ibland) så finns det bara flexrör och ledningar på rätt ställen går det göra mycket framöver. Men trådlös el lär inte hända på ett tag så viktigt att tänka till gällande belysning och andra elförbrukare. Har man sedan bra gateway från KNX till andra interface så löser man det mesta.
Två snabba kommentarer till råden om 7-ledarrör till dosa i varje rum, som jag var dum nog att följa när jag byggde:
1. 7 ledare är rätt lite. Uppenbarligen går tre bort till jord, nolla och permanentfas. Då har man 4 kvar. Om man vill ha en styrd rullgardin går minst två trådar åt till det. Om man vill köra DALI går två trådar till det. Oops, en DALI-armatur och en rullgardin, sen var det fullt. Inte mycket till mysbelysning och scenarier i det sovrummet. (Jag vet att du löser det med Hue ändå, men det är inte fel att ha fler styrda trådar när man ändå bygger.)
2. 7-ledarrör är en relativt ovanlig produkt och därmed rätt dyra. Jag har inte aktuella priser, men när jag byggde för 4 år sedan fick jag nästan 3 st 5-ledarrör (eftersom de är så mycket vanligare) till priset av 1 st 7-ledarrör i samma längd.
1. 7 ledare är rätt lite. Uppenbarligen går tre bort till jord, nolla och permanentfas. Då har man 4 kvar. Om man vill ha en styrd rullgardin går minst två trådar åt till det. Om man vill köra DALI går två trådar till det. Oops, en DALI-armatur och en rullgardin, sen var det fullt. Inte mycket till mysbelysning och scenarier i det sovrummet. (Jag vet att du löser det med Hue ändå, men det är inte fel att ha fler styrda trådar när man ändå bygger.)
2. 7-ledarrör är en relativt ovanlig produkt och därmed rätt dyra. Jag har inte aktuella priser, men när jag byggde för 4 år sedan fick jag nästan 3 st 5-ledarrör (eftersom de är så mycket vanligare) till priset av 1 st 7-ledarrör i samma längd.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag har precis flyttat in i huset jag byggt och dragit KNX i. Det är också 2 plan plus garage.
Gick på Hager Easy då jag fick bra pris på det, enkelt att programera och de har snygga knappar som även frun accepterade. Drog stjärnnät med KNX till de funktioner jag ville styra. Många av de mindre rummen blev MAO dragna klassiskt utan styrning. Enkelt att bygga och rimligt fullt i skåpen. I tvättstugan sitter 2x48M skåp, övervåningen 1x48M och i garaget 1x36M.
Gick på Hager Easy då jag fick bra pris på det, enkelt att programera och de har snygga knappar som även frun accepterade. Drog stjärnnät med KNX till de funktioner jag ville styra. Många av de mindre rummen blev MAO dragna klassiskt utan styrning. Enkelt att bygga och rimligt fullt i skåpen. I tvättstugan sitter 2x48M skåp, övervåningen 1x48M och i garaget 1x36M.
Tack, ger mig något förhålla mig till storleksmässigt! Är du nöjd?R Robert-san01 skrev:Jag har precis flyttat in i huset jag byggt och dragit KNX i. Det är också 2 plan plus garage.
Gick på Hager Easy då jag fick bra pris på det, enkelt att programera och de har snygga knappar som även frun accepterade. Drog stjärnnät med KNX till de funktioner jag ville styra. Många av de mindre rummen blev MAO dragna klassiskt utan styrning. Enkelt att bygga och rimligt fullt i skåpen. I tvättstugan sitter 2x48M skåp, övervåningen 1x48M och i garaget 1x36M.
/L
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Hittils är jag nöjd. Dock skall tilläggas att jag är elektriker så jag har projekterat, dragit och programerat allt själv. Det är säkert ett 10-tal saker som dykt upp under resans gång som behövt ändras eller läggas till.L Lini skrev:
Något som man behöver ha i åtanke är att vissa funktioner vill man inte ha via KNX. Sådant som är funktionskritiskt skall man inte ha styrt. Ex uttag för kraft. Jag har dragit allt från centralen till resp uttag. Det gjorde jag för att slippa kopplingsdosor.
Sedan vet jag att Hager har släppt en IoT modul till sitt Easy koncept. Jag tyckte dock att 10k inte var värt pengarna för att brygga ihop KNX med IoT, speciellt inte när jag inte har några IoT saker idag.
Fundera också på hur du tänkt programera KNX systemet. Jag valde Easy systemet då det är enkelt att programera och enkelt att koppla mot mobilerna med Domovea.
Vi verkar vara experter på olika områden. Jag både designar och implementerar mjukvarulösningar i jobbet. Jag har kikat på KNX och hur man programmerar och det ser enkelt ut (vilket jag också hade väntat mig efter så många år av stabilisering). Det du nämner om saker som inte skall slås av köper jag. Jag funderar på att dra dem igenom en energy sensor (KNX) så jag iallafall kan se förbrukningen. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag vill dra t.ex alla eluttag genom en aktor men sen inte exponera aktorn i sig för styrning (om det går). Det som hindrar mig är just risken för att jag genom programmeringsfel slår av kyl eller något annat kritisk. Det som lockar är att lösningen blir homogen.R Robert-san01 skrev:Hittils är jag nöjd. Dock skall tilläggas att jag är elektriker så jag har projekterat, dragit och programerat allt själv. Det är säkert ett 10-tal saker som dykt upp under resans gång som behövt ändras eller läggas till.
Något som man behöver ha i åtanke är att vissa funktioner vill man inte ha via KNX. Sådant som är funktionskritiskt skall man inte ha styrt. Ex uttag för kraft. Jag har dragit allt från centralen till resp uttag. Det gjorde jag för att slippa kopplingsdosor.
Sedan vet jag att Hager har släppt en IoT modul till sitt Easy koncept. Jag tyckte dock att 10k inte var värt pengarna för att brygga ihop KNX med IoT, speciellt inte när jag inte har några IoT saker idag.
Fundera också på hur du tänkt programera KNX systemet. Jag valde Easy systemet då det är enkelt att programera och enkelt att koppla mot mobilerna med Domovea.
KNX i kombination med Dali är bra... (KNX/Dali-brygga)
Väl värt att satsa på där man avser ha LED-belysning. Drivdon med gränssnitt för Dali är numera nere på en human prisnivå.
Jag har ett mindre skåp med brytaktorer och LED-drivers för övervåningen vilket reducerade antalet rör och tåtar till elskåpet avsevärt.
I ett sovrum har jag även fällt in en DIN-kapsling med brytaktorer i taket i en garderob. Den typen av decentralisering hade jag nog satsat mer på om jag hade gjort om allt igen.
Jag har nöjt mig med att mata det rummet med en grupp vilket innebär en matning med 3 x FK + busskabel. Det blir ju i princip som en traditionell installation med matning till tak- eller väggdosa med fördelning till resp. förbrukare.
På nå't sätt känns det mer rationellt att göra så istället för att behöva dra en FK från eluttaget som matar sänglampan, hela vägen till elcentralen i källarplanet...
Väl värt att satsa på där man avser ha LED-belysning. Drivdon med gränssnitt för Dali är numera nere på en human prisnivå.
Jag har ett mindre skåp med brytaktorer och LED-drivers för övervåningen vilket reducerade antalet rör och tåtar till elskåpet avsevärt.
I ett sovrum har jag även fällt in en DIN-kapsling med brytaktorer i taket i en garderob. Den typen av decentralisering hade jag nog satsat mer på om jag hade gjort om allt igen.
Jag har nöjt mig med att mata det rummet med en grupp vilket innebär en matning med 3 x FK + busskabel. Det blir ju i princip som en traditionell installation med matning till tak- eller väggdosa med fördelning till resp. förbrukare.
På nå't sätt känns det mer rationellt att göra så istället för att behöva dra en FK från eluttaget som matar sänglampan, hela vägen till elcentralen i källarplanet...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Elmätare behövs inte mer än en till FTX och ev golvvärme vill jag påstå. För uppvärmning och varmvatten har iaf IVT detaljerad redovisning i pumpen och det tror jag de flesta har idag.L Lini skrev:Vi verkar vara experter på olika områden. Jag både designar och implementerar mjukvarulösningar i jobbet. Jag har kikat på KNX och hur man programmerar och det ser enkelt ut (vilket jag också hade väntat mig efter så många år av stabilisering). Det du nämner om saker som inte skall slås av köper jag. Jag funderar på att dra dem igenom en energy sensor (KNX) så jag iallafall kan se förbrukningen. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag vill dra t.ex alla eluttag genom en aktor men sen inte exponera aktorn i sig för styrning (om det går). Det som hindrar mig är just risken för att jag genom programmeringsfel slår av kyl eller något annat kritisk. Det som lockar är att lösningen blir homogen.
Det enda som det finns krav på vad gäller mätning är just hur mycket som gått åt till uppvärmning, det är vad som skall redovisas i energideklarationen. All annan mätutrustning tycker jag är bortkastade pengar.
Där tycker jag du är lite på rätt väg och kanske något TS också kan dra nytta av i sina tankegångar dvs att du decentraliserade lite och är inne på att det skulle gjorts mer i den riktningen om tiden kunde backas. Något som lite värker in i själen på mig är att se både i verkligheten och beskrivet i diverse forum etc är flashback till 50-60 talens industriella kontaktorställverk med tillhörande KK-rum som nu kommer in i ordinära villor. Att dra dessa oerhörda mängder slang, rör, tråd för så lite funktion i de flesta fall är för mig obegripligt och att hamna i centraler yxigt uppbyggda och stora, dyra utan direkt mervärde.jbr skrev:KNX i kombination med Dali är bra... (KNX/Dali-brygga)
Väl värt att satsa på där man avser ha LED-belysning. Drivdon med gränssnitt för Dali är numera nere på en human prisnivå.
Jag har ett mindre skåp med brytaktorer och LED-drivers för övervåningen vilket reducerade antalet rör och tåtar till elskåpet avsevärt.
I ett sovrum har jag även fällt in en DIN-kapsling med brytaktorer i taket i en garderob. Den typen av decentralisering hade jag nog satsat mer på om jag hade gjort om allt igen.
Jag har nöjt mig med att mata det rummet med en grupp vilket innebär en matning med 3 x FK + busskabel. Det blir ju i princip som en traditionell installation med matning till tak- eller väggdosa med fördelning till resp. förbrukare.
På nå't sätt känns det mer rationellt att göra så istället för att behöva dra en FK från eluttaget som matar sänglampan, hela vägen till elcentralen i källarplanet...
Så TS om du bygger nytt dra några varv till på kvarnen och fundera på hur du kan finna olika alternativa lösningar där du drar nytta av din KNX på ett ur alla perspektiv bra sätt.
Instämmer till fullo. Om jag gjort om min installation idag hade jag decentraliserat mer, och därmed dragit mindre slang. Och satsat ännu mer på Dali än vad jag gjorde.
Men tycker även att TS tanke om att kombinera med Hue är vettig. En fördel med det är att man inte behöver planera lika detaljerat i förväg. Räcker att bestämma var man ska sätta eluttagen.
Men tycker även att TS tanke om att kombinera med Hue är vettig. En fördel med det är att man inte behöver planera lika detaljerat i förväg. Räcker att bestämma var man ska sätta eluttagen.
Man kör ju dock inte dali till takdosan.StockholmM skrev:Två snabba kommentarer till råden om 7-ledarrör till dosa i varje rum, som jag var dum nog att följa när jag byggde:
1. 7 ledare är rätt lite. Uppenbarligen går tre bort till jord, nolla och permanentfas. Då har man 4 kvar. Om man vill ha en styrd rullgardin går minst två trådar åt till det. Om man vill köra DALI går två trådar till det. Oops, en DALI-armatur och en rullgardin, sen var det fullt. Inte mycket till mysbelysning och scenarier i det sovrummet. (Jag vet att du löser det med Hue ändå, men det är inte fel att ha fler styrda trådar när man ändå bygger.)
2. 7-ledarrör är en relativt ovanlig produkt och därmed rätt dyra. Jag har inte aktuella priser, men när jag byggde för 4 år sedan fick jag nästan 3 st 5-ledarrör (eftersom de är så mycket vanligare) till priset av 1 st 7-ledarrör i samma längd.
Det var ungefär det som var min poäng. Om du har en 7-ledare till rummet, och vill ha en Dali-armatur och en styrd rullgardin, samt permanentström till uttag, finns det ingen tråd över till att t.ex. styra takdosan med, om man vill ha klassisk aktorbrytning eller dimring i den.R rightnow skrev:
(Samtidigt håller jag inte alls med om att Dali inte hör hemma i takdosor. Det finns massor av fina Dali-armaturer som passar bra där man normalt har en takdosa. Exempelvis denna Fagerhult-lampa, Eira, har jag som allmänbelysning just vid takdosan, i hemmakontor och i allrum.)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag valde lite koventionellare lösning med en flerkanalig dim-aktor och LED med separata 220 don. Dim-aktor kan även köra on/off om donet/saken man vill styra inte går att dimma. Fönsterlamporna och några av uttagen bara on/off.
Jag har en 20 kanals brytaktor i huvudcentral och en 10ch på övervåning resp garage. Ev dim funktioner i garaget kommer jag att styra med tryckknappar i centralen och on/off via brytaktor. Aktorn är tänkt att även få styra garageporten så jag slipper en separat box för att kunna styra den via telefon.
Jag har en 20 kanals brytaktor i huvudcentral och en 10ch på övervåning resp garage. Ev dim funktioner i garaget kommer jag att styra med tryckknappar i centralen och on/off via brytaktor. Aktorn är tänkt att även få styra garageporten så jag slipper en separat box för att kunna styra den via telefon.
Min tes är att man ska ha tillräckligt decentraliserad struktur, och/eller tillräckligt många trådar, så att man kan besluta sådant senare. Jag hade ju exmpelvis inte från början beslutat mig för Dali i nämnda takdosa. Men eftersom alla trådar är patch-terminerade i centralen är det en rätt enkel sak för elektrikern att patcha ut ny funktionalitet i en tråd (eller ett trådpar). I vissa fall dragen hela vägen till enskild dosa, och i andra fall dragen via en rumsdosa där man också får koppla om.
Med det tänket behöver man inte heller nyttja en (dyr) dimmerutgång på ett ställe där man sedan bara kör on/off. Man patchar om tråden till en brytaktor, helt enkelt. Och kan nyttja dimmeraktor-utgången till annat.
Med det tänket behöver man inte heller nyttja en (dyr) dimmerutgång på ett ställe där man sedan bara kör on/off. Man patchar om tråden till en brytaktor, helt enkelt. Och kan nyttja dimmeraktor-utgången till annat.