9 673 läst · 53 svar
10k läst
53 svar
Knäppningar bergvärme
Har fått cirk pump och omkopplad knäpptank. Blivit lite böttre. Knäppningarna pågår inte lika lönge men dem knäpper på. Så fort kompressorn jobbar så knäpper det i rören trots knäpptank. bifogar bilder hur nya monteringen ser ut.
Tur man kan gå in på timern och stänga av kompressorn tidig morgon så det inte knäpper
Tur man kan gå in på timern och stänga av kompressorn tidig morgon så det inte knäpper
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Bra det är så man ska koppla en volymtank, men man behöver en med 4 anslutningar.Vagdish skrev:Har fått cirk pump och omkopplad knäpptank. Blivit lite böttre. Knäppningarna pågår inte lika lönge men dem knäpper på. Så fort kompressorn jobbar så knäpper det i rören trots knäpptank. bifogar bilder hur nya monteringen ser ut.
Tips: stoppa ner framledningsgivaren i dykröret som du har i mitten mellan anslutningarna, du får en jämnare gång på kompressor, samt du kan sänka värmekurvan också. Jag tror knäppningarna minskar också
Återkoppla med resultatet
Jasså ska den ner i hålet??? Fick förslag om att jag ska tejpa fast den på röret med isoleringstejp.
Hur djupt ner i hålet ska den?
Och vad är bäst och ha kompressortiden inställd på? Är inställd på 20 som fabriksinställning på en skala 10-30
Hur djupt ner i hålet ska den?
Och vad är bäst och ha kompressortiden inställd på? Är inställd på 20 som fabriksinställning på en skala 10-30
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Fördelen med att ha en nere i tanken är att där har du jämn värme och cirkulation hela tiden. Tänk på att värmepumpens cirk.pump (P2) ska gå på automatisk drift och P1 (den externa på kontinuerlig ddift-du kan styra den från värmepumpens styr, gå in i servicemeny).
Om du vill kan du få testa vårt uppkopplade system, så kan du se skillnaden. I så fall kan du ringa eller maila mig (du har mina kontaktuppgifter i min profil), eller om du behöver hjälp att komma in i servicemeny
Om du vill kan du få testa vårt uppkopplade system, så kan du se skillnaden. I så fall kan du ringa eller maila mig (du har mina kontaktuppgifter i min profil), eller om du behöver hjälp att komma in i servicemeny
Okej tack
Men är det bäst att vp är inkoppllad på optimerad drift då? Vad ska kompressortiden stå på?
Och hur djupt ska givaren ner?
Men är det bäst att vp är inkoppllad på optimerad drift då? Vad ska kompressortiden stå på?
Och hur djupt ska givaren ner?
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Ja just det.useless skrev:
Optimerad drift för rumtemperatur behöver du inte ändra på. Utan det var cirkulationspumparnas inställningar: P1 (extern cirk.pump-kontinuerlig drift, P2 (intern cirk.pump)-automatisk drift (dvs den ska gå när kompressorn går)
Det är nog lagom att köra ner givaren till ca mitten