Ingen värme till radiatorer, men var de ikopplade och fyllda ? Ljudet måste då fortplanta sig från själva pumpen. Har du öppnat upp maskin och försökt lokalisera ljudet i maskinen?
 
Har fått cirk pump och omkopplad knäpptank. Blivit lite böttre. Knäppningarna pågår inte lika lönge men dem knäpper på. Så fort kompressorn jobbar så knäpper det i rören trots knäpptank. bifogar bilder hur nya monteringen ser ut.
Tur man kan gå in på timern och stänga av kompressorn tidig morgon så det inte knäpper
 
  • Nya installationen av cirkulationspump och knäpptank i ett värmesystem kopplat till en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av cirkulationspump och omkopplade kopparledningar på en varmvattenberedare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Ola Persson
Vagdish Vagdish skrev:
Har fått cirk pump och omkopplad knäpptank. Blivit lite böttre. Knäppningarna pågår inte lika lönge men dem knäpper på. Så fort kompressorn jobbar så knäpper det i rören trots knäpptank. bifogar bilder hur nya monteringen ser ut.
Tur man kan gå in på timern och stänga av kompressorn tidig morgon så det inte knäpper
Bra det är så man ska koppla en volymtank, men man behöver en med 4 anslutningar.
Tips: stoppa ner framledningsgivaren i dykröret som du har i mitten mellan anslutningarna, du får en jämnare gång på kompressor, samt du kan sänka värmekurvan också. Jag tror knäppningarna minskar också
Återkoppla med resultatet :)
 
Jasså ska den ner i hålet??? Fick förslag om att jag ska tejpa fast den på röret med isoleringstejp.
Hur djupt ner i hålet ska den?
Och vad är bäst och ha kompressortiden inställd på? Är inställd på 20 som fabriksinställning på en skala 10-30
 
  • Gilla
Kevnorm
  • Laddar…
Per Ola Persson
Fördelen med att ha en nere i tanken är att där har du jämn värme och cirkulation hela tiden. Tänk på att värmepumpens cirk.pump (P2) ska gå på automatisk drift och P1 (den externa på kontinuerlig ddift-du kan styra den från värmepumpens styr, gå in i servicemeny).
Om du vill kan du få testa vårt uppkopplade system, så kan du se skillnaden. I så fall kan du ringa eller maila mig (du har mina kontaktuppgifter i min profil), eller om du behöver hjälp att komma in i servicemeny
 
Okej tack
Men är det bäst att vp är inkoppllad på optimerad drift då? Vad ska kompressortiden stå på?
Och hur djupt ska givaren ner?
 
  • Närbild på termogivare insatt i värmepumpens kopparledning med andra röranslutningar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump visar "Optimerad drift", kring kontrollknappar för inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital värmepumpspanel som visar kompressor gångtid med menyval och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångtidssinställningen gäller bara när det finns behov av både värme och varmvatten samtidigt. I normalfallet går kompressorn så mycket den behöver.
 
Per Ola Persson
useless useless skrev:
Gångtidssinställningen gäller bara när det finns behov av både värme och varmvatten samtidigt. I normalfallet går kompressorn så mycket den behöver.
Ja just det.
Optimerad drift för rumtemperatur behöver du inte ändra på. Utan det var cirkulationspumparnas inställningar: P1 (extern cirk.pump-kontinuerlig drift, P2 (intern cirk.pump)-automatisk drift (dvs den ska gå när kompressorn går)
Det är nog lagom att köra ner givaren till ca mitten
 
C
Hur har det gått? Lyckades du bli av med knäppningarna? Isf hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.