Har fjärrvärme men haft liknande problem. Tror mitt problem var luft som cirkulerade i systemet, fast ihärdigt luftande av element. Blev bättre när vi gjorde om badrummet och satte in en handdukstork, den kom klart högst av alla element och där samlades mkt luft. Fick hålla på lång tid att lufta ändå. Men det lät väldigt mycket innan, jag vaknade av det.

Sen kan mina element knäppa när de blir varma, tror infästningen påverkas lite av värme/kyla. Speciellt om det är ett långt element.
 
Per Ola Persson
Vagdish Vagdish skrev:
Dem felkopplade första knäpptanken gången men dem har bytt plats på rören. Låter exakt likadant.
De använder inte knäpptanken optimalt med denna inkoppling. Koppla istället in knäpptanken parallellt, så ni använder alla 4 anslutningarna. Sätt en extra cirk.pump (P1) som styrs av värmepumpen (ska vara på kontinuerlig drift), P2 på automatisk drift. Sätt sedan framledningsgivaren i dykröret på knäpptanken. Jag tror det kommer att fungera sedan.
Skriv igen om dina servicetekniker inte förstår (denna inkoppling är standard systemlösning hos IVT när man har t.ex. golvvärme)
 
Mycket stort tack för infon!
Har ett par andra hrejer jag måste testa först.
Parketten ligger stenhårt mot några av rören till elementen så jag ska såga till dem så att dem inte ligger i spänn.
Sen ska jag lämna detta förslag till IVT-center igall detta inte funkar
 
Åsa Lund
Berätta hur det gick sen!
 
Per Ola Persson
Hej igen,
Det är ju någonstans som rören inte kan röra sig utan att det "gnisslar eller knäpper" mot det som de ligger an mot.
Jag tycker att du ska installera volymtanken på bifogat sätt, detta finnis i installationsmanualen till din värmepump. Det ger mycket bättre gångtider (jag jobbar med uppkopplade system för värmepumpar och jag ser att detta ger färre start/stopp och därmed sannolikt längre livslängd på värmepumpen)
Vill du hålla koll på detta själv så kan du köpa en logger här (easyserv.se) eller via tillverkaren. Installationsdiagram för värmepump med volymtank och flödesvägar markerade i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avses här en dubbelmantlad tank för volym/knäpp? Eller blir jag bara förvirrad av skissen?
 
Har fixat till alla ställen där parketten spänt hårt mot radiatorerna......utan minsta resultat. Knäppningarna är exakt samma när vo skjuter ut värmen till radiatorerna och från
 
...allt handlar ju om att få värmeförändringen att ske långsammare, så du måste få ordning på tanken. Jag har själv en större tank (fast av andra skäl) där jag petar in vattnet från värmepumpen i botten och tar ut det i toppen, dvs det blir helt blandat innan det åker ut.

Ljud som uppstår pga att rören rör på sig och skaver mot byggnaden, borde låta annorlunda....?
 
Precis tycker jag med att det borde låta annorlunda.
Det här är tickande som en ventil. Eller en sekundvisare på en gammal klocka som går upp i takt och sen ner o takt och sen ett jämnt tickande
 
Vagdish Vagdish skrev:
Installerrade ny bv-pump först med bara varmvatten INGEN värme till radiatorer! - Knäppte
Då har du ju knäppningarna redan med värmepump-borrhål-varmvatten. Åtgärder på radiatorkresarna lär ju inte hjälpa då.
Kan brineslingan knäppa? Inget som blir varmt, snarare kallt...?
Varmvattnet? Borde hänga ihop med varmvattenuttag, prova att spola varmvatten nästa gång det knäpper.
Installationen ser även väldig "stel" ut, med mycket rör som kan spänna i klammor och annat. Min pump är installerad med flexslangar mot radiatorkretsen och den installationen är tyst, inget knäppande. De hindrar även ljud som kommer från andra håll i pumpen att ledas ut i raddarna.
Eftersom knäppningarna fanns redan innan radiatorkretsarna var driftsatta tror jag inte på att knäpptankinstallation ska hjälpa.
Jag tror det är något inne i själva pumpen som knäpper.
 
Redigerat:
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Finns det ingen i Västmanland som kan komma o lyssna på detta fenomen?? Lär bli en upplevelse
 
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
De använder inte knäpptanken optimalt med denna inkoppling. Koppla istället in knäpptanken parallellt, så ni använder alla 4 anslutningarna. Sätt en extra cirk.pump (P1) som styrs av värmepumpen (ska vara på kontinuerlig drift), P2 på automatisk drift. Sätt sedan framledningsgivaren i dykröret på knäpptanken. Jag tror det kommer att fungera sedan.
Skriv igen om dina servicetekniker inte förstår (denna inkoppling är standard systemlösning hos IVT när man har t.ex. golvvärme)
Hade hit en annan rörfirma och dem sa exakt så som du beskrev. Jag sa ja till detta och dem ska komma på onsdag och fixa det. Funkar det så ska jag skicka fakturan till ivt
 
Har samma problem. Bergvärme Thermia Calibra.
Frågan:
Hjälper det om man gör ”U”form insats i röret så att det ska får utrymme att exponera.??? Skiss av "U" formad insats i rör tänkt för att förbättra bergvärmesystemeffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stor volymtanken ska vara?
Hjälper det U form insats i röret ?
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Hej igen,
Det är ju någonstans som rören inte kan röra sig utan att det "gnisslar eller knäpper" mot det som de ligger an mot.
Jag tycker att du ska installera volymtanken på bifogat sätt, detta finnis i installationsmanualen till din värmepump. Det ger mycket bättre gångtider (jag jobbar med uppkopplade system för värmepumpar och jag ser att detta ger färre start/stopp och därmed sannolikt längre livslängd på värmepumpen)
Vill du hålla koll på detta själv så kan du köpa en logger här (easyserv.se) eller via tillverkaren.[bild]
 
Fotografen Fotografen skrev:
Då har du ju knäppningarna redan med värmepump-borrhål-varmvatten. Åtgärder på radiatorkresarna lär ju inte hjälpa då.
Kan brineslingan knäppa? Inget som blir varmt, snarare kallt...?
Varmvattnet? Borde hänga ihop med varmvattenuttag, prova att spola varmvatten nästa gång det knäpper.
Installationen ser även väldig "stel" ut, med mycket rör som kan spänna i klammor och annat. Min pump är installerad med flexslangar mot radiatorkretsen och den installationen är tyst, inget knäppande. De hindrar även ljud som kommer från andra håll i pumpen att ledas ut i raddarna.
Eftersom knäppningarna fanns redan innan radiatorkretsarna var driftsatta tror jag inte på att knäpptankinstallation ska hjälpa.
Jag tror det är något inne i själva pumpen som knäpper.

Över 40 svar, men bara en som läst första inlägget...

Eftersom det knäppte redan innan värmesystemet var inkopplat så spelar det ingen roll hur mycket man ändrar på inkoppling, flöde och volymtankar.


Vagdish Vagdish skrev:
Installerrade ny bv-pump först med bara varmvatten INGEN värme till radiatorer! - Knäppte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.