Du har historiskt set levererat bra bilder så sluta inte:)

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Du tar vi en bild:
Spånkåpan är på gång. Fästöronen för bultarna som skall hålla fast den i bordet och för klyvkniven fattas ännu.
Bordet är lösskruvat och ligger upp och ned.

• klyvsåg2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Beundrar din energi att orka hålla på utomhus i sådant skitväder!

Det har stått stilla en vecka medan jag har legat under täcket med hög feber. Är för hängig och frusen ännu för att hålla på där ute och svetsa.
I dag kom 8 kg babbit "Freja 2" som jag hade beställt.

För några dagar sedan gjorde jag en lucka som är fastbultad i hålet i bordet. Ursprungligen hade sågen flatremsdrift och för att få maximalt sågdjup fanns det en fyrkantig öppning i bordet ovanför remskivan då att remmen nästan var i nivå med bordsytan. En livsfarlig konstruktion.
Den nya kilremsskivan har litet mindre diameter så nu ryms det gott och väl en lucka av 8mm plåt som har översidan jämn med bordsytan.

I dag har jag smitt ett speciellt skavstål att skava lagerytorna med i bakre lagret. Bakre lagret skall ju ha ryggar som griper in i svarvade spår i axeln och hindrar den från att glida i axialled.
Råmaterialet var en stump av en tinne från en hästdragen höräfsa.
Får se om jag lyckades med anlöpningen eller om jag får härda om det för att det skall hålla. Jag anlöpte till ljusgul färg och är inte säker om det är tillräckligt hårt. I alla fall så fungerade skavstålet då jag provade att skava loss några spånor av en babbittacka.

Om allt går bra och ryggen samarbetar gjuter jag babbit i morgon eller övermorgon.

• klyvsåg5.JPG
    Skapa konto
  • klyvsåg4.JPG
    Skapa konto
  • smide2.JPG
    Skapa konto
  • smide.JPG
    Skapa konto
  • klyvsåg3.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag gjutit de första två lagerhalvorna. Jag vet inte om det lyckades eller om jag blir tvuingen att gjuta om. Jag har aldrig förr gjutit babbitlaget men jag misstänker att babbiten var litet för kall då jag göt det första lagret.
Får se i morgon.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har en blygryta med termostat annars om du behöver hjälp med temperaturkontrollen. Man får väl 10kg i den ungefär.

FANTASTISKT!!!!!!
Får jag låna grytan?
Jag smälter ju ett par kilo i gången.

Här kommer några bilder från lagergjutningen i dag.

Axeln som jag gjuter kring är svarvad 0,3 mm undermått jämfört med den riktiga axeln. Det är för att jag skall kunna skava lagret till god passning och jämnt lagerspel.
Jag tog axeln med mig till en kamrat som har gassvets och sotade den över en ren acetylenlåga. Därför fäste inte babbiten i axeln.
Ställningen av trä är till för att hålla axeln parallell med bordsytan och parallellt med spåret där anslaget skall löpa. Lagerhusen är inte så noga bearbetade att de skulle duga som referens.

Jag hade problem med att få tillräckligt hög temperatur på babbiten. Jag smälte den i en hemgjord gryta på ett gaskök. Att mäta temperaturen är inget problem. Jag stack bara ned en furusticka i babbiten och läste av färgen på den.
Man ser att det blev gjutskarv i ytan på det räfflade lagret på grund av för låg gjuttemperatur.

• klyvsåg6.JPG
    Skapa konto
  • klyvsåg7.JPG
    Skapa konto
  • klyvsåg 8.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Jesus Kristus - och jag som är nöjd om jag lyckas koka pastan al dente...

Impad!!!
//Ronnie

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Det lyckas inte alla gånger för mig heller. I dag var pappa med och hjälpte till med förvärmningen. Vi göt babbit i lageröverfallen. Ena lagret blev perfekt men av någon orsak blev det sugningar i det andra.

I morgon skall jag försöka förvärma det misslyckade lagret och fylla i sugningarna med lödkolven. Om det inte går gjuter jag om den lagerhalvan.

• klyvsåg9.JPG
    Skapa konto
  • klyvsåg10.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Grymt jobbat!

Det där ser ju vansinnigt invecklat, och där med roligt ut! Vilken är anledningen till att du inte bara sätter dit lagerbockar och kullager? "För att man kan" är ett helt rimligt svar för mig :)

Jag funderade på att göra det.
Experterna verkade överens om att det blir mindre vibrationer och mindre risk för att någonting drar sig snett om lagerhusen sitter i ett med bordet. Eftersom sågen skall arbeta och tjäna pengar tänkte jag att här snålas det inte på kvaliteten...... rätt eller fel men det var tanken.
Eftersom de gamla lagren hade hängt med sedan 1885 så hoppas jag att de här skall hålla länge.

• Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Orsaken till att jag håller på såhär är att jag är sjukskriven och håller på att bli frisk. Har en viss arbetsförmåga mellan sjukgymnastikpassen men arbetsförmågan räcker inte ännu för något förtjänstarbete.

Eftersom jag vet att evig arbetslöshet väntar då jag blir frisk måste jag själv ordna min egen försörjning.
Eftersom jag inte har något större kapital och inte kan få fram något större kapital heller så försöker jag använda de förmågor och resurser jag har på bästa vis. Investerar min egen tid.

• Gilla
Puide och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.