Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Gjorde ett utmatningsbord vilket jag länge saknat.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Valchromat 16 mm som jag förstärkt med stålprofiler
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Jag ringde och frågade Ejca gällande justering av parallelitet klinga vs slot och deras rekommendation var rätt brutal - att slå det till rätta med bruce force. Nu vill jag ha lite mer kontroll så jag gjorde på ett lite mer kontrollerat sätt - jag lossade på de tre bultarna som håller motorvaggan och pressade sedan vaggan till rätta med en snabbtving och låste sedan vaggan till rätt position när klingan var paralell med sloten.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 325 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 325 inlägg
Vet inte det, det är en rätt bra metod. I grunden samma som de flesta av oss gör med anhåll och allt annat, man knackar lagom lätt för att microjustera dit man vill ha det.Björn Melander skrev:Jag ringde och frågade Ejca gällande justering av parallelitet klinga vs slot och deras rekommendation var rätt brutal - att slå det till rätta med bruce force. Nu vill jag ha lite mer kontroll så jag gjorde på ett lite mer kontrollerat sätt - jag lossade på de tre bultarna som håller motorvaggan och pressade sedan vaggan till rätta med en snabbtving och låste sedan vaggan till rätt position när klingan var paralell med sloten.
Sen att det ibland är ett lätt finger som behövs, och ibland "annat".
Men visst blir det lättare om det finns någon sorts "ställskruv" Gjorde själv samma för några veckor sedan (2 ggr dessutom), men så blir det när man inte tänker sig för första gången... eller det första var övning, kanske
förlåt , sitter bara här och dreglar lite, villha känslan är hög just nu.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Hade 2 olika Incra geranhåll liggandes som jag vill använda till sågen. Eftersom T-sloten är 15 mm bred passar inte Incragrejjerna. Jag fick tips av Ola C att beställa skenor till linjärer. De är 15 mm och passar perfekt till spåret. Dock är skenan 10 mm hög och spåret i bordet är 8 mm. Provade att fräsa ned skenorna i min lilla fräs men det funkade inte så bra då det är härdat stål i skenan. Istället slipade jag ned 2,5 mm med vinkelslipen. För att hålla koll på höjden hade jag plattjärn på bägge sidor som nivåkoll till hjälp.
Jag svarvade nya skruvar och gängade skenan M5. Eftersom spåret är relativt nära klingan fick jag slipa ner gradskivan några mm på höger sida.
Jag svarvade nya skruvar och gängade skenan M5. Eftersom spåret är relativt nära klingan fick jag slipa ner gradskivan några mm på höger sida.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Skenan heter MGN15. Jag beställde från Remlagret, finns dock på Amazon mm för betydligt mindre peng. Skenan har ingen T-profil utan ligger i spåret helt utan glapp. Den är härdad så det tar tid att slipa ned den, jag fick ta det i omgångar så den inte blev för varm och riskerar att slå sig.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 325 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 325 inlägg
Calexico finns väl uppe hos er också? https://calexicowood.se/sortiment#?region=STHLM annars säger goggel att Södertälje ska vara ett bra snickeri