Jag är nöjd. Precisionen är fantastisk och justeringsmöjligheterna stora.

• Gilla
  • Älska
breakman och 10 till
  • Laddar…
Gjorde ett utmatningsbord vilket jag länge saknat.

• Utmatningsbord i verkstad med omgivande verktyg och utrustning, inklusive en kapsåg med mätverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utmatningsbord i svart material, nyligen tillverkat, med snickarbänk i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Utsikt under ett nybyggt utmatningsbord med metallstag och en flexibel slang i ett verkstadsutrymme.
    Skapa konto
  • Utmatningsbord i träverkstad, med vattenpass ovanpå och en dammsugarslang ansluten till en grön maskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Stiligt. Vad är det för skiva?

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Valchromat 16 mm som jag förstärkt med stålprofiler

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag ringde och frågade Ejca gällande justering av parallelitet klinga vs slot och deras rekommendation var rätt brutal - att slå det till rätta med bruce force. Nu vill jag ha lite mer kontroll så jag gjorde på ett lite mer kontrollerat sätt - jag lossade på de tre bultarna som håller motorvaggan och pressade sedan vaggan till rätta med en snabbtving och låste sedan vaggan till rätt position när klingan var paralell med sloten.

• Mätning av parallelitet mellan sågklingan och slitsen på en bordssåg med hjälp av en skjutmått.
    Skapa konto
  • Snabbtving används för att justera motorvaggan vid en cirkelsåg, omgiven av en fläkt och flexibelt ventilationsrör.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag ringde och frågade Ejca gällande justering av parallelitet klinga vs slot och deras rekommendation var rätt brutal - att slå det till rätta med bruce force. Nu vill jag ha lite mer kontroll så jag gjorde på ett lite mer kontrollerat sätt - jag lossade på de tre bultarna som håller motorvaggan och pressade sedan vaggan till rätta med en snabbtving och låste sedan vaggan till rätt position när klingan var paralell med sloten.
Vet inte det, det är en rätt bra metod. I grunden samma som de flesta av oss gör med anhåll och allt annat, man knackar lagom lätt för att microjustera dit man vill ha det.
Sen att det ibland är ett lätt finger som behövs, och ibland "annat".

Men visst blir det lättare om det finns någon sorts "ställskruv" :) Gjorde själv samma för några veckor sedan (2 ggr dessutom), men så blir det när man inte tänker sig för första gången... eller det första var övning, kanske :D

förlåt , sitter bara här och dreglar lite, villha känslan är hög just nu.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hade 2 olika Incra geranhåll liggandes som jag vill använda till sågen. Eftersom T-sloten är 15 mm bred passar inte Incragrejjerna. Jag fick tips av Ola C att beställa skenor till linjärer. De är 15 mm och passar perfekt till spåret. Dock är skenan 10 mm hög och spåret i bordet är 8 mm. Provade att fräsa ned skenorna i min lilla fräs men det funkade inte så bra då det är härdat stål i skenan. Istället slipade jag ned 2,5 mm med vinkelslipen. För att hålla koll på höjden hade jag plattjärn på bägge sidor som nivåkoll till hjälp.

Jag svarvade nya skruvar och gängade skenan M5. Eftersom spåret är relativt nära klingan fick jag slipa ner gradskivan några mm på höger sida.

• Två gula skenor med svart bas på ett grönt underlag, samt en metallstång i mitten, som en del av ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Svart metallplatta med monterade linjära skenor, borrade och anpassade för användning med en såg.
    Skapa konto
  • Slipad linjärskena i härdat stål med borrade hål, placerad på en grön yta. Används som anpassning i ett sågprojekt.
    Skapa konto
  • Svarv i arbete, bearbetar en metallbit för att skapa skräddarsydda skruvar. Bearbetningen sker i ett verkstadsutrymme med handvev på svarven.
    Skapa konto
  • Skruv som gängas med gängtapp hållare i ett skruvstäd, omgiven av metallspån och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bordssåg med Incra geringsanhåll, slipade skenor och gradskiva i verkstad. Vinkelmätare på sidan och modifikationer för montering.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Mycket snyggt!
Ligger bara anhållet i spåret eller har det även rätt T-profil?

Jag saknar också skenor till min såg. Vad/var var det du köpte?

Skenan heter MGN15. Jag beställde från Remlagret, finns dock på Amazon mm för betydligt mindre peng. Skenan har ingen T-profil utan ligger i spåret helt utan glapp. Den är härdad så det tar tid att slipa ned den, jag fick ta det i omgångar så den inte blev för varm och riskerar att slå sig.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Så mycket bra tips man får här (har också en L18), stort tack Björn!

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
ClasseClas
Björn Melander Björn Melander skrev:
Valchromat 16 mm som jag förstärkt med stålprofiler
Givetvis OT, men var hittar du Valchromat i Sthlmstrakten?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Givetvis OT, men var hittar du Valchromat i Sthlmstrakten?
Bauhaus har väl.

ClasseClas
K Kane skrev:
Bauhaus har väl.
Nja, bara hyllplan. Jag ska bygga en stomme till ett arkadspel och tänkte använda Valchromat. Det borde bli mindre jobb med spackling, slipning och ytbehandling givet att ytorna går att använda rakt av. Därför är det mest aktuellt med skivor i helformat.

T
ClasseClas
T trycklös skrev:
Calexico finns väl uppe hos er också? [länk] annars säger goggel att Södertälje ska vara ett bra snickeri
Det är definitivt ett alternativ om det går att hämta upp material själv med släp. Jag får kolla närmare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.