Hep Hep skrev:
åkbord
Justerbord för bövelen!

• Haha
  • Gilla
kniv och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Justerbord för bövelen!
Justerbord heter det väl bara om man ska ha såga virke med hjälp av det.
Rätt säker @Hep tänkt sitta på det själv och åka fram och tillbaka... ;)

• Haha
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att justerbord är en märklig benämning. Justera vadå? Dåligt passande träbitar? Engelskans sliding table känns betydligt bättre. Men @Hep får inte godkänt för det.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Jag har sett en fet amerikan åka på sitt och det var då jag bestämde mig för att tro att det är stadigt nog. Jag vet egentligen vad de heter "på riktigt", men såg bara de feta amerikanen framför mig när jag skrev och då blev det så.

I Felders värld är det en Zläde och jag vet inte om det är så mycket bättre. Det har jag faktiskt testa att åka på för att se om det var ok innan jag köpte min fräs. det står i jordabalken att det är ens plikt att göra så innan man köper något.

• Haha
  • Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
@ Hep
Du har helt rätt, efter att jag lagt ordern hittade jag en rabattkod från levetantören på 10 % i skräpmejlen😬😃

Glidbord är en svensk benämning.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Justerbord heter det väl bara om man ska ha såga virke med hjälp av det.
Rätt säker @Hep tänkt sitta på det själv och åka fram och tillbaka... ;)
Goldfinger? 😱

Nu är alla delar klara och lackade så i morgon monterar jag ihop det hela.

• Lackad träskiva klar för montering, stående på en arbetsstation i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickarverkstad med arbetsbänk och diverse verktyg, sågmaskin i förgrunden med tejprulle och trasa ovanpå.
    Skapa konto
  • Verkstad med verktyg, arbetsbänk och sprayburk, redo för montering.
    Skapa konto
  • Lackade metalldelar med borrade hål redo för montering på arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Verktygsbänk med färgburk, tejp och trasa i en verkstad redo för montering av lackerade delar.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Sådär, då var allt monterat och klart. Jag har fått en helt ny såg känns det som. Minst lika bra precision som återfinns på stora justersågar, om inte bättre.

Det var en hel del meck och få det helt injusterat, jag har nog lagt ned 4 helkvällar för att få ihop det hela injusterat och klart. Mycket berodde på att jag förstärkte upp anliggningsytan mellan bordet och skenan. Det blev otroligt stabilt och helt i vinkel med bordet.

Precisionen på anhållet är makalöst bra. Originalanhållet är som en undermålig leksak vid jämförelse. Det jag dessutom gillar är att det finns justeringsmöjligheter för parallelitet, spelet i den kullagrade (5 lager) vagnen, måttskalan osv. Tog några bilder på det. Passade även på att polera upp och vaxa bordet.

Jag kommer att lägga upp en länk i Ejca L18 tråden ifall någon är sugen på att uppgradera sin såg.

Edit: Glömde ta bild på den bakre skenan och mekanismen som låser anhållet även på baksidan när handtaget fälls ned. I och med det blir det noll flex i anhållet.

• Uppgradering av såg, visar ett justerat och förstärkt anhåll på en bordsåg med mätskala samt polerat och vaxat bord för ökad precision och stabilitet.
    Skapa konto
  • Bordssåg Luna L18 med justerat anhåll, synlig sågklinga och polerat bord, omgiven av verkstadsutrustning.
    Skapa konto
  • Detaljbild av justerbart anhåll på en sågbord med måttskala och finjustering, monterad på en stabil och vinkelrät skena.
    Skapa konto
  • Närbild av en uppgraderad bordscirkelsåg med Big Eye-anhåll, justerknappar och tydlig måttskala. En hand pekar på en knapp.
    Skapa konto
  • Montering av såg med justerbar anliggningsyta och Big Eye rip fence system; syns skruvas och fixeras för förbättrad precision.
    Skapa konto
  • Metallskena kontrolleras för vinkelprecision på ett arbetsbord, med en vinkelhake och mätverktyg synliga i bilden.
    Skapa konto
  • Justersåg med förstärkt anliggningsyta och polerat bord i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Polermaskin och flaska med polish på bord, i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 7 till
  • Laddar…
Bifogar en bonusbild på superjiggen, byggd av självaste Maestro @Ola C 😃

• Träjigg med digital mätare i verkstadsmiljö, byggd med precision.
    Skapa konto
  • Gilla
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Bifogar en bonusbild på superjiggen, byggd av självaste Maestro @Ola C 😃
Den blir ännu snyggare när du skruvat dit kontrollhjulet😉

Bra jobbat med anhållet, det ser bastant o bra ut...o skönt om du blir nöjd när jag lura på dig att köpa det.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
C
Björn Melander Björn Melander skrev:
Bifogar en bonusbild på superjiggen
Jesus, ser ut som att den gör hela jobbet åt en? Tryck bara på röda knappen? 🤩

• Haha
Björn Melander
  • Laddar…
T
Ser riktigt snyggt ut, ett nytt anhåll ligger högt på min lista men som tur är har jag sambons lista att beta av först....

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ser mycket mycket fint ut! Ser också ut att vara en väldigt trevlig verkstad, med kapacitet även för matallbearbetning!

Tur för mig att jag har kombimaskinen, med vad jag tror, än större utmaningar att få på ett liknande anhåll. Jag får nöja mig med utmaningen med spånhantering på min. Lyckas jag få till något som fungerar ska jag försöka dela min konstruktion i L18-tråden också.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
@Björn Melander Fortfarande lika nöjd? Jag fick med deras vanliga Master Rip till min såg och det är stadigt som en pansarvagn. Lite luddigt att ställa in exakt, då man måste stå med huvudet i samma vinkel som när man kalibrerade anhållet. Om ditt är lika stabilt och dessutom lättare att ställa in och finjustera så borde det vara nära nog felfritt.

Själv tror jag att jag planerar om lite nu när snön kom. I stället för att sitta fast i bilkö ett par dagar kanske jag "jobbar hemma" med leveransen som kom i går, i stället för att vänta till helgen som planerat. Harvey har verkligen anpassat sig till moderna konsumenter som lägger upp sina unboxingvideos på nätet. Manualerna i mattsvarta kuvert med silvertext och allt packat för att vara snyggt. Dessutom hemlevererat från Tyskland på mindre än två dygn. Swedendro tar väl två veckor som standard och Felder två månader, oavsett vad man köper.

Svarta kuvert från Harvey med texten "Good Enough Is Not Enough" ovanpå en kartongförpackning.
Skapa konto

Sågverktyg från Harvey i kartong, med detaljerad gradskiva och tillbehör, packat i skumplast för säker transport.
Skapa konto

Jag är lite kluven till nedhållaren som följde med. Ja, den är skitsnygg och känns väldigt gedigen, men är det inte lite väl överarbetat och överdesignat?

Metallkompassmodell AH-3T med skruvjustering och svarta och röda detaljer, inbäddad i vit skumförpackning.
Skapa konto

Så till semantiken. Ja, jag vet att åkbord är fel. Fast hur bra låter "med mitt nya tillbehör blir det verkligen justera av i snickeriet"? Flyter inte riktigt lika bra?

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.