Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
@ Ola, du har väl redan ett bra anhåll på din såg?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Ja, priset är exlusive VAT och frakt (1.610 Euro)
Min såg är snarare 60-70 år o saknar finjusteringen (finns att köpa som reservdel men tycker det är för dyrt för en pinne med kuggar på som jag i princip aldrig hade använt ändå). Det jag tycker är mindre bra med anhållet är att delen som glider/låser i framkant är relativt kort. Hade gärna haft den längre för mindre risk för byrålådseffekt o kärvande när man puttar anhållet i sidled.M Magnus Larsson skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Har påbörjat montaget. Infästningen i bordet är typ vagnsbult med fyrkantig fläns som löper i skenan. Mätte och gjorde håltagning i bordet. Fortsätter med den bakre skenan i morgon.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Inser att jag gjort en tankevurpa när jag mätte, håltagningen behöver vara 2 mm längre ned. Blir till att fila till detta med rundslipen. Nackdelen med detta är att skenan får mindre anhåll (se bild). Mitt bord är 45 mm tjockt. Funderar på att lägga ett plattstål emellan, men först kommer jag prova så här.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Ejcans bord är 45 mm vilket gör att anliggningsytan inte blir riktigt jämnt fördelad mot den nya skenan. Skenan kommer för långt ner helt enkelt. Det här är en grej som är bra att ha med sig om man ska köpa detta anhåll.
Jag bestämde mig för att fixa detta på en gång med ett 8x60 plattstål. Jag borrade hål och gängade M-6 i bordet samt försänkte för skruvskallarna i plattstålet. Eftersom jag redan hade borrat hålen för skenan blev det lite meckigt att i efterhand hitta hålbilden för de genomgående skruvarna.
Hur som helst blev infästning väldigt stabil och linjerade perfekt med plattstålet monterat.
Jag bestämde mig för att fixa detta på en gång med ett 8x60 plattstål. Jag borrade hål och gängade M-6 i bordet samt försänkte för skruvskallarna i plattstålet. Eftersom jag redan hade borrat hålen för skenan blev det lite meckigt att i efterhand hitta hålbilden för de genomgående skruvarna.
Hur som helst blev infästning väldigt stabil och linjerade perfekt med plattstålet monterat.
Förstår problemet, men 45mm är ju inte direkt tunt så det problemet borde uppstå på massor av sågar. Blev nyfiken o kollade deras installationsfilm, nu har han en tumme i vägen men ser inte ut att vara mycket tjockare än 45mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är till synes att bordskanten är avrundad nertill så när skenan kommer så långt ner så hamnar den inte längre i plan med bordet utan lutar en aning utåt(?)Ola C skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Jag provade att montera skenan direkt på gjutjärnsbordet och det hade säkert funkat men jag gillade inte när det bara var några millimeters anliggning på den delen av skenan som är under T-sloten.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Precis, avgradningen av bordets nederkant i kombo med en liten radie på själva skenan.
Redigerat:
Ber om ursäkt för det här inlägget Björn, men du kanske kan blunda ett tag. För Ola och andra är det kanske mer intressant.
Min nyfikenhet på ett åkbord från Harvey väcktes igen av den här tråden och jag gick in på deras tyska sida för att se vad totalpriset blev. När jag nu gjort det två gånger med några månaders mellanrum triggades något hos dem. Jag fick just ett mail från säljchefen där med tio procent rabatt och halva fraktpriset.
Positivt att veta att det går att få ner priset lite. Det negativa är att det känns rätt lockande.
Min nyfikenhet på ett åkbord från Harvey väcktes igen av den här tråden och jag gick in på deras tyska sida för att se vad totalpriset blev. När jag nu gjort det två gånger med några månaders mellanrum triggades något hos dem. Jag fick just ett mail från säljchefen där med tio procent rabatt och halva fraktpriset.
Positivt att veta att det går att få ner priset lite. Det negativa är att det känns rätt lockande.