Hejsan!
Jag tänkte kolla om någon har tips på ett bra klyvanhåll till en bordsåg. Sågen är en Ejca/Luna L18. Skulle vilja ha ett anhåll med möjlighet till finjustering, bättre läsbarhet skala och överlag bättre precision jämfört med original anhållet.
Tanken finns att bygga ett nytt anhåll men om det finns något bra att köpa gör jag hellre det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tyvärr har jag ingenting i lager

Vad har du för budget?

Jag spanar med ojämna mellanrum efter nytt anhåll till min wadkin. Finns några som kanske kan va intressanta men de är ju inte direkt billiga. Dessa kommer jag på på rak arm.

Harvey big eye, de flesta verkar väldigt nöjda med detta. Kostar dubbelt så mycket som sågen kostade. https://www.harveywoodworking.com/products/big-eye-b-36-b-52-rip-fence-system

Itech https://www.scosarg.ie/rip-fence-assembly-for-saw-with-mounting-rail

Vsct https://vsctools.com/shop/product-category/table-saw-fence/

Har du plats så kanske Incras anhåll?

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Grymt Ola!
Har surfat runt men missat dessa. Finns Big Eye att få levererad till Sverige tror jag att jag ska testa det.
incragrejernq är ju bra men det blir för otympligt.

Tack Ola!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Såg det också. Kommer beställa. Återkommer med en review.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Är detta ett vettigt köp?
Bild på en Bosch GCM 8 SJL kap-/gersåg i okej skick, till salu för 1 275 kr på Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
john68 john68 skrev:
Är detta ett vettigt köp?
[bild]
Inte som ett klyvanhåll.

• Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ingen aning vad ett klyvanhåll är men troligen ngt som gör att denna är skit.
Behöver ju ingen men samlar som många andra 🤣🤣😘

K
john68 john68 skrev:
Ingen aning vad ett klyvanhåll är men troligen ngt som gör att denna är skit.
Behöver ju ingen men samlar som många andra 🤣🤣😘
Klyvanhåll används på bordssågar, vilket är vad denna tråd handlar om.

K kniv skrev:
Klyvanhåll används på bordssågar, vilket är vad denna tråd handlar om.
Haha, sorry. Klickade på "blocket annonser" men kollade inte så noga.

Harvey var snabba på att leverera. Har torrmonterat och jag tror det här blir toppen. Mycket hög precision på grejerna.

• Levererade verktyg från Harvey monterade på en arbetsbänk i en välorganiserad verkstad.
    Skapa konto
  • Förpackning med monteringsverktyg och tillbehör, inkl. en svart precisionsskala och justeringsverktyg från Harvey.
    Skapa konto
  • Ett bord där ett svart kuvert med Harvey-logotypen och texten "Good Enough Is Not Enough" ligger, omgiven av verktyg och utrustning.
    Skapa konto
  • Instruktionsbok för monteringsprojekt bredvid silver- och svartfärgad komponent på arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Ett precisionsverktyg i kartong, torrmonterat med synliga mått och justeringsfunktion.
    Skapa konto
  • Gilla
F_man och 7 till
  • Laddar…
Intressant att följa. Jag är lite småsugen på deras åkbord eller vad det heter på svenska, så jag är nyfiken på om ditt köp är så stabilt i verkligheten som de påstår.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Harvey var snabba på att leverera. Har torrmonterat och jag tror det här blir toppen. Mycket hög precision på grejerna.
Ja jäklar, det gick undan. Vad kostade det i sek inkl frakt?

19.085 kr inkl moms blev det inkl frakt.
Jag beställde den kortaste bredden (36”) vilket är lite onödigt brett för mig så jag kommer helt sonika begå ett helgerån genom att korta ned skenorna 400 mm. Det blir en hel del annan meck också innan allt är på plats men jag postar allt eftersom här.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.